Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Xenonstörningar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    53

    Xenonstörningar

    Hej,
    jag har en 9-3 SC -06!
    På denna har jag ett fenomen jag skulle vilja ha lite hjälp med!
    Har 3 extraljus med Xenon (2x55w och ett 35w) kopplat via SAAB originalsats med ett extra relä för en lampa då satsen inte tål mer än 2x55w vad jag har fått veta. Problemet jag har är det när jag har lite knasig radiomottagning och sedan slår på extraljusen så slår det ut radion helt på de kanaler som var svag mottagning på redan innan. Antennen sitter ju i sidorutorna längst bak. Ska jag skärma ballasterna? skaffa antennförstärkare? Ballasterna hänger mellan krockbalken fram och kylaren.

    är det någon som kan hjälpa?

    //marcus
    SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
    http://www.garaget.org/chi_rho

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Xenonstörningar

    Dr Boost hade ett bra inlägg om xenonljus under hösten där han gav lite tips om kabeldragningar mm. Se om du kan hitta det!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Xenonstörningar

    Jag hade xenon eftermonterat men tröttnade på radiostörningarna. Provade med Xenonkungens EMC avstörningsfilter men de hjälpte inte det minsta. Tror det är på högspäningssidan man behöver filtrera men den jag snackade med på Xenonkungen kunde inte svara på mina frågor om man kan göra det. Det är om jag förstått rätt 400 Hz fyrkantspulser. Borde ju gå att filtrera lite och få rundare hörn på pulserna. Nåt man kan pröva är att skärma kablarna, alu-folie borde duga för ett snabbt test. Efter att jag tog bort xenonet så monterade jag en diversity-mottagare som växlar mellan antennerna och fick bättre mottning, men det var som sagt efteråt så jag vet inte om det hjälper mot xenonstörningar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •