Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

  1. #1

    Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Nu vet jag inte om det hamnar i rätt forumdel, ber om ursäkt på förhand för detta.

    Fick nedslag på besiktningen idag, återbesök inom en månad, då måste jag ha bytt styrled yttre, HÖ fram.
    Det såg inte ut som ett speciellt "stort" jobb när jag fick en genomgång av Bilprovningens personal, men själv saknar jag i princip helt kunskaper om dylika saker.

    Är det någon här på forumet som känner sig manad att mot skälig ersättning hjälpa mig med detta, eller känner någon, eller vet någon bra (och helst skamligt billig såhär i juletider) verkstad som kan fixa sådant, helst över dagen eller så, så vore jag oerhört tacksam.

    Mekonomen ville ha 402:- för reservdelen i fråga, på laga.se hittar jag samma del för 212:-, men då har den också gått fler mil än delen jag kommer byta.
    Är det jag får från mekonomen någon form av originaldel, eller är det franskt?

    Jag finns i Sollentuna, och är flexibel.

    EDIT: Det är en Saab 9-5 Vector Sport 2.3t -03, kombi.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Biltema, 159kr

    Det tråkiga är att du egentligen behöver göra en framvagnsinställning för att inte slita däck.

  3. #3

    Re: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Biltema, 159kr

    Det tråkiga är att du egentligen behöver göra en framvagnsinställning för att inte slita däck.
    Tack för pryltipset. Vet du hur Biltemas produkter (i det här fallet, eller generellt) står sig gentemot Mekonomens? Det är ju en hyfsad prisskillnad även om det är rätt små pengar...

    Ja, besiktningsmannen sa det också, men det får man väl helt enkelt ta, trots att det gjordes för ett år sedan... :/

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Mekonomens håller som original, biltemas säkert sämre, men mycket möjligt att den håller till bilen skall på skroten.

    Är man lite händig så klarar man det utan framvagnsinställning. Jag brukar göra så att jag först och främst räknar antalet varv jag gängar av den gamla styrleden, sedan mäter jag längden på den nya och gamla och gängar på den nya rätt antal varv. Sedan kan man faktiskt mäta toe in/out på ett plant garagegolv. Sist provkör man och kollar att ratten står rakt när man kör rakt fram.

    Sen när man köper en ny omgång däck kan man kosta på sig en fyrhjulsinställning om nått av de gamla däcken blivit snedslitet.

  5. #5

    Re: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Mekonomens håller som original, biltemas säkert sämre, men mycket möjligt att den håller till bilen skall på skroten.

    Är man lite händig så klarar man det utan framvagnsinställning. Jag brukar göra så att jag först och främst räknar antalet varv jag gängar av den gamla styrleden, sedan mäter jag längden på den nya och gamla och gängar på den nya rätt antal varv. Sedan kan man faktiskt mäta toe in/out på ett plant garagegolv. Sist provkör man och kollar att ratten står rakt när man kör rakt fram.

    Sen när man köper en ny omgång däck kan man kosta på sig en fyrhjulsinställning om nått av de gamla däcken blivit snedslitet.
    Grymt bra tips, tack så mycket!

    Dock är jag inte det minsta händig själv, jag lagar skit med silvertejp och enbart silvertejp.
    Ibland gem också.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Ring Gert på Tullinge Bilservice. Han hjälper dig.
    Saab 9-3 2.0T 1998, Saab 9-3 Aero Cab 2001, Plymouth Gold Duster 1972

  7. #7

    Re: Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag

    Citat Ursprungligen postat av guadeloupe
    Ring Gert på Tullinge Bilservice. Han hjälper dig.
    Det var nog det bästa tipset jag fått!

    Han ville ha 500:- mindre än min bekanting, och då skulle hjulinställning ingå. Perfekt!
    Tack så mycket.

Liknande ämnen

  1. FAQ: Byte av yttre styrled Saab 9-5
    Av Manick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 18:44
  2. Byte av Styrled på 9-5
    Av mr.Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •