Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: 9-5 oljetrycksproblem?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    9-5 oljetrycksproblem?

    Tja!

    Något jag börjat fundera på under den senaste månaden är att bilen har börjat varna efter ca 1.5 mils körning (+/- 5km) så brukar varningstriangeln och oljetrycklampan tändas, men oljetrycklampan kan blinka. Vad jag då än gör, höjer eller sänker varvtalet, så slocknar den inte, bara blinkar eller lyser mer eller mindre, men stänger jag av bilen och sen startar den igen, så är felet borta och än inte dykt upp igen under en och samma resa, utan har endast upptäckt att det återkommer efter ca 1.5 mil igen nästa gång man kör med bilen igen.....

    Vad kan detta bero på?
    Olja finns
    Senaste servicen är gjord ca 150mil innan detta fenomen började.
    Byter olja och filter var 500 mil, har gjort så sen jag köpte bilen.
    Har kört ca 4500 mil sedan dess.
    Använder samma oljesort och filtersort hela tiden.

    Tänkte nu ta och titta närmare på oljetryckskontakten.
    Har också köpt ett oljefilter av annat märke, funderar på att byta olja (kör med 5w-30, ACEA A3/B3, helsyntetolja)

    Kan det vara något med vevhusventilationen?

    Ideer, tips?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 582

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Hur låter motorn ?

    Oftast när lampan blinkar brukar det vara tätt i silen i oljetråget eller att lagrena börjar ge sig.

    Kan med lite tur vara glapp i oljetryckskontakten eller i den stora kabelhandsken brevid bromservot.



    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Tja!

    Något jag börjat fundera på under den senaste månaden är att bilen har börjat varna efter ca 1.5 mils körning (+/- 5km) så brukar varningstriangeln och oljetrycklampan tändas, men oljetrycklampan kan blinka. Vad jag då än gör, höjer eller sänker varvtalet, så slocknar den inte, bara blinkar eller lyser mer eller mindre, men stänger jag av bilen och sen startar den igen, så är felet borta och än inte dykt upp igen under en och samma resa, utan har endast upptäckt att det återkommer efter ca 1.5 mil igen nästa gång man kör med bilen igen.....

    Vad kan detta bero på?
    Olja finns
    Senaste servicen är gjord ca 150mil innan detta fenomen började.
    Byter olja och filter var 500 mil, har gjort så sen jag köpte bilen.
    Har kört ca 4500 mil sedan dess.
    Använder samma oljesort och filtersort hela tiden.

    Tänkte nu ta och titta närmare på oljetryckskontakten.
    Har också köpt ett oljefilter av annat märke, funderar på att byta olja (kör med 5w-30, ACEA A3/B3, helsyntetolja)

    Kan det vara något med vevhusventilationen?

    Ideer, tips?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Motorn tycker jag låter precis som den alltid har gjort.

    Men om lagren vore slitna, eller om det vore stopp i oljesilen, så borde väl inte oljetryckslampan sluta blinka/lysa när jag startar om bilen?

    Om det vore glapp i oljetryckskontakten, så borde väl lampan kunna blinka/lysa lite närsom? Jag tycker det verkar helskumt iaf.......

    Ska försöka byta olja och filter, ifall det är nåt med det, i helgen, typ söndag eller nåt, för att se om det försvinner.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 582

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Kolla upp bakom startmotorn om du kan se nått oljeläckage, givaren kan ju givetvis läcka men är inte så vanligt.



    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Motorn tycker jag låter precis som den alltid har gjort.

    Men om lagren vore slitna, eller om det vore stopp i oljesilen, så borde väl inte oljetryckslampan sluta blinka/lysa när jag startar om bilen?

    Om det vore glapp i oljetryckskontakten, så borde väl lampan kunna blinka/lysa lite närsom? Jag tycker det verkar helskumt iaf.......

    Ska försöka byta olja och filter, ifall det är nåt med det, i helgen, typ söndag eller nåt, för att se om det försvinner.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Hmm måste nog spana över allt i morgon.......

    Gick bra att åka ~1 mil utan problem.
    Men kom på att jag glömde kvar något och blev tvungen att åka tillbaks igen efter ca 1 timme, fick starta om bilen 5 ggr på vägen dit, vid 22 tiden.

    Nu när jag åkte hem ca 0030 tiden, så fick jag även starta om bilen 5 ggr.
    Det "konstiga" är att när oljetryckslampan tänds, så lyser den på låga varv, typ tomgång, vore det dåligt oljetryck, så borde den ju typ lysa när man startar om bilen igen tycker jag, speciellt när bilen går på tomgång innan man lägger i växeln och kör vidare........

    Men det gör den inte! Den slocknar när motorn startat, och den blinkar inte, eller lyser svagt eller nåt.......
    Det borde ju göra det om det är dåligt oljetryck tycker jag?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Hittar du inget fel så skadar det inte att plocka ner tråget och kika lite, innan du åker allt för mycket med bilen!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Nej, det skulle säkert inte skada.

    Bilen är dock fullservad på Auktoriserad SAAB-verkstad fram tills jag köpte den, då jag började byta olja var 500:e mil.
    Ska ta och börja titta lite på bilen nu på förmiddagen och försöka eliminera så många frågetecken jag kan......

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Om bilen står en dag eller mer, "ylar" det då i oljefiltret när du startar den?
    Hade samma problem på min 9-3 aero cab, en bil som bara gått 11000 mil.

    Tog ner tråget och mycket riktigt, oljesilen drog bara olja genom ett hål stort som en gammal 50 öring!

    Byt oljesil. Priset för materialet var ca 1200 kr och verkstadspriset inkl jobb skulle bli ca 6700 kr. Det tog mig ca 5 tim i lungn takt, då gjordes sumpen riktigt ren med avfettning och högtryck.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Vad är det för årsmodell? När byttes vevhus
    venten om den är äldre än 04?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Hmm...... Ja nåt nytt ljud är det ju ibland när man startar bilen, främst när det är kallt ute, fast det räcker med att bilen står på jobbet under dagen.

    Kan inte direkt beskriva ljudet heller...... Men om jag skulle försöka så skulle jag nog säga att det låter mest som typ en servo med för lite olja i..?

    Det är en 00a, vet inte exakt på rak arm när vevhusventilationen byttes.
    Senaste servicen i boken gjordes vid typ 20300 mil, jag köpte bilen När den hade gått 20800 mil och nu har den rullat ca 25300 mil........

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Det räcker gott och väl med 10 000mil och med en kombination av för långa intervaller mellan oljebyten och felaktig vevhusvent för att motorn ska koxa igen sig, vilket bla leder till att det samlas en massa skit i silen!

    Jag hade plockat ner tråget det första jag gjorde iallafall om jag var i din situation! Det är några timmars arbete om man ska göra rent allt osv men det kan det vara värt

    Men som sagt, kanske är något annat simpelt fel!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Hmm...... Ja nåt nytt ljud är det ju ibland när man startar bilen, främst när det är kallt ute, fast det räcker med att bilen står på jobbet under dagen.

    Kan inte direkt beskriva ljudet heller...... Men om jag skulle försöka så skulle jag nog säga att det låter mest som typ en servo med för lite olja i..?

    Det är en 00a, vet inte exakt på rak arm när vevhusventilationen byttes.
    Senaste servicen i boken gjordes vid typ 20300 mil, jag köpte bilen När den hade gått 20800 mil och nu har den rullat ca 25300 mil........
    Ljudet du beskriver är precis vad jag menar, ner med tråget OMG och byt sil samt o-ring och se till att rätt vevhusventilation sitter på bilen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Fritsla, västra Götaland
    Inlägg
    13

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen
    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Hmm...... Ja nåt nytt ljud är det ju ibland när man startar bilen, främst när det är kallt ute, fast det räcker med att bilen står på jobbet under dagen.

    Kan inte direkt beskriva ljudet heller...... Men om jag skulle försöka så skulle jag nog säga att det låter mest som typ en servo med för lite olja i..?

    Det är en 00a, vet inte exakt på rak arm när vevhusventilationen byttes.
    Senaste servicen i boken gjordes vid typ 20300 mil, jag köpte bilen När den hade gått 20800 mil och nu har den rullat ca 25300 mil........
    Ljudet du beskriver är precis vad jag menar, ner med tråget OMG och byt sil samt o-ring och se till att rätt vevhusventilation sitter på bilen.
    Hur ser man att man har rätt vh-ventilation?
    9-5 2.3 turbo SE 2001
    24000mil
    Tack för ett fantastiskt forum

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Bilen är ju fullservad enligt serviceboken, på saabverkstad.
    Från den var ny, fram till och med 20300 mil ca.

    Jag har servat bilen var 500e mil sedan jag köpte den (från 21000 mil) och ca 150 mil efter senaste servicen började det låta konstigt när man startar bilen på morgonen och när man åker hem efter jobbet.

    Och för kanske 50 mil sen började oljetryckslampan lysa/blinka och ha sig ibland.

    Jag filmade det idag, blev totalt 6.5 minut film som jag ska ladda upp på youtube när jag Kommer till ett WiFinätverk, fick inte ladda upp det från mobilens nätverk.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Att bilen är servad enligt plan är ingen garanti för detta fel. En bil som kanske har gått mkt korta sträckor med mycket start och stopp blir aldrig riktigt varm och då får du ånga i vevhuset som sedan sätter igen ventilationen.

    Diagnosen är ställd, riv sumpen och byt oljesil. Hade samma fel på min 9-3 cab -00, satte in den i höstas i garaget, ny servad 11000 mil, stått inom hus i ca 15 C hela vintern. När jag startade upp den i våras så tjöt den som en stucken gris i ca 20-30 sek, sedan försvinner ljudet i samband med att trycket byggs upp. Körde en sväng och då tändes oljetryckslampan, stanna och startade igen, lampan slockna men efter ca 3 km så tändes den igen.

    Rev sumpen redan nästa helg, det var ingen rolig syn, säker 2 cm tjock goja i botten på sumpen. Sedan ett par snabba oljebyten och sedan gick bilen felfritt 500 mil i europa i sommras.

    Du kan lägga tiden på att byta sil istället för att ladda upp filmer med ett fel som de flesta av oss redan känner igen

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    varför tror du så många 9-5or har rasat?
    För att det är för lång serviceintervall i kombination med dålig vevhusvent... Det blir varmt och jävligt, oljans livslängd försämras.

    Så om din bil har gått 15 000mil med gammal vevhusvent så kan det vara skit även fast den är servad med fullstämplad bok osv... det spelar ingen roll hur många gånger du byter olja på den nu om det redan är skit i tråget!

    Du gör som du vill. Vill du inte plocka ner det så ska du inte göra det, men det kan vara en trygghet om det ser bra ut där!

    Ser det inte bra ut där, så bör du försäkra dig om att vevhusventen är uppgraderad, göra rent tråget och silen osv... Lyft också av ventilkåpan och kolla så inte rören till ventilationen är igensatta eller så!

    Och om man är osäker på om vevhusventen är uppgraderad, så har den senaste varianten som jag vet om en slang som går in i oljepåfyllningsröret som syns om man lyfter motorkåpan!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Hmm attans..... får nog ta och kasta ner tråget i helgen......

    Bara hoppas det går att ta ner utan att behöva ta bort något.....
    plugga gör det själv handboken ikväll då :P

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Chrille74
    Hmm attans..... får nog ta och kasta ner tråget i helgen......

    Bara hoppas det går att ta ner utan att behöva ta bort något.....
    plugga gör det själv handboken ikväll då :P
    Downpipen måste bort, alltså första biten på avgassystemet från turbon.
    Sen sitter det lite plast och en plåt ivägen! Men det ger sig när man ser under bilen! Det är rekomenderat att släppa på motorn och lyfta den något för att få bort tråget smidigt och montera det igen! Men det går utan att lyfta motorn, lite pilligt bara!

    Bara att hålla tummarna att det är rent och fint allting och att det är något annat fel egentligen!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: 9-5 oljetrycksproblem?

    Ok, det var ju loss i våras/somras då jag byggde en ny dp i 3" så det borde inte vara så knivigt. Plasten är nog delvis borta, funderar bara på vad det skulle vara för plåt som är ivägen.....

    Har precis packat in lite paket, så nu tänkte jag börja kika i reparationshandboken....
    Får se om man kan sno farsans bil så man har nåt att åka i när man väl sätter igång och river...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    9-5 oljetrycksproblem?

    Ljudet känner jag igen! Ner med tråget omgående! Min lampa blinkade ett tag, men sen började den lysa konstant under 10 sek vid kallstarter. Sagt och gjort, tråget togs bort och där hade vi en sil som var totalt igentäppt! Lagren var soppslut också.

    Som sagt, vänta inte utan plocka ner tråget och gör rent.

    Mvh
    SAAB 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. oljetrycksproblem hjälp!!
    Av Gustav789 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 13:02
  2. Oljetrycksproblem i skarpa kurvor!!! Fler som har problem?
    Av TURBOSTAR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 01:13
  3. Oljetrycksproblem!!!!
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 15:03
  4. oljetrycksproblem b201
    Av 900 rally i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •