Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vit rök Saab 95 2,3t

  1. #1

    Vit rök Saab 95 2,3t

    Igår var jag och chippade min bil gick bra några mil sedan bluddrade den till och dog efter det starta jag om bilen och helt plötsligt så gick bilen so
    Orginal. 2 min efter det började oljelampan lysa.. Stannade fort som bara den och fyllde på. Olja fyllde jag på en vecka innan då jag köpte bilen så då insåg jag att det läckte.

    Dagen efter (idag) starta jag bilen då röck den o bluddra och gick utan laddtryck i stortsett, körde den till jobbet.

    Efter jobbet fyllde jag på lite olja och åkte några hundra meter till kompisens firma för att kolla upp oljeläckaget. Såg att det hade kommit någonstans från turbon undertill då det var massa olja där runt.
    Och bilen hade vid det här laget börjat bluddra mkt och ryka vitt så pass mycket att man inte såg någonting bakom bilen. I oljan jag tömde bilen på och filtret såg det ut som lite metallspån.

    Kan det vara så enkelt att turbon gett sig efter chipningen då det knappt finns laddtryck kvar. rycker, ryker vitt enormt mkt vid gaspådrag, har inga felkoder någonstans.

    Inge olja i vattnet o inget vatten i oljan, tempen håller sig runt 85grader.

  2. #2

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Ska även tilläggas att det inte rasslar om motorn eller så mvh

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Det är ju bara att lossa downpipen & kolla skicket på turbon!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    407

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Gör som Börne skriver. Om turbon ser fin ut så kan det vara på sin plats med ett komptest.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Hej,

    Garanterat din turbo som packat ihop!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    646

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Hej,

    Garanterat din turbo som packat ihop!
    sorry för off topic men jag garva åt ditt inlägg när jag läste din signatur!

    men som sagt till TS! kolla turbon på en gång! Låter rimligt att den lämnat in
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Tack för de snabba svaren ska ge mig på turbon och kolla efter hur den mår. Mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Yepp det är nog turbon som är slut.....Min turbo rasade i somras.....Och då hade bilen gått under 13000 mil......Välservad kan påpekas..
    Saab 95 2,3T Vector sportkombi

  9. #9

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Var din chippad eller så???

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Nej den är helt original
    Saab 95 2,3T Vector sportkombi

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    sorry för off topic men jag garva åt ditt inlägg när jag läste din signatur!

    men som sagt till TS! kolla turbon på en gång! Låter rimligt att den lämnat in
    Och på samma sätt garvade jag när jag läste TS inlägg med avseende på hans forumnamn, turbon liksom Skaaa(r) zi(g) (inte illa menat).

    Åter till ämnet: Även jag tror stenhårt på turbon, liknar det som hände min 2,3t för några månader sedan. Är lite pilligt (och kostnaden för att köpa ny turbo är ju aldrig kul) att byta men egentligen är det rätt lätt, låt det ta lite tid bara. Lycka till!

    /U

  12. #12

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Jag bytte turbon och Japp det var problemet på den.. Visste inte att det kunde vara vit rök utan endast blårök men jag hade fel tack allihoppa som kommit med svar.. Mvh sonny

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905

    Re: Vit rök Saab 95 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av Skaaazi_
    Visste inte att det kunde vara vit rök utan endast blårök men jag hade fel tack allihoppa som kommit med svar.. Mvh sonny
    Många som tror att så fort det ryker vitt är det vatten, men grejen är den att läcker det rejält med olja så ryker det förbannat mycket & vitt!

    Tur det löste sig!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •