Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

  1. #1

    Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Hejsan har förlorat effekt och känns oxå som den är ojämn, har också fått ett visslande ljud ifrån luftburken (tror jag) någon som har nÅn ide om vad det kan vara,systemet är provtryckt enligt Saab men det enda dom hittade var en sliten oring som dom bytte men mitt problem kvarstår, misstänker wastegate eller avlastningsventil kan dom ge de här symtomen? Motorn är en 2.0t 209hk chippad till 247.
    Tack på förhand

    Mvh Marcus

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Turbohaveri?

    Haft isär och kännt på axeln?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Nej inte haft isär och känt på den, hoppades Saabvärkstaden borde kunnat upptäcka ett så pass alvarligt fel när den var inne på felsökning på detta problem, den lämnar över original effekt men kanske kan vara turbon ändå?

  4. #4

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Ingen som kan misstänka andra fel än turbohaveri? Vill gärna att det är nått lite billigare  och Mitsubishi agget ska väll hålla längre än 15k i vanliga fall? Finns ju iofs alltid undantag..

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    WG kan mycket väl ge sådana fel. Hur/vad provtryckte verkstaden? För det låter annars som ett luftläckage någonstans...
    /Johan

  6. #6

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Antar att dom provtryckte intercooler och tryckrören, det var det de skulle göra men har ingen större tilltro till dom mer. Dom hadde tillåtellse från Vag där jag köppt bilen att byta IC wastegate och tom turbon på deras garanti och det ända de gjorde var att byta en oring och säga åk hem och prova om det hjälpte + att de strulade och hadde sig så att garanti tiden gick ut oxå..inte särskillt glad på dom..

  7. #7

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Bumpar litE med att det "väser" lite vid belastning innan effekten kommer ifrån samma ställe där den dummpar luften, kan det vara avlastnings ventilen?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Ojämn effekt och visslande ljud från lufrburk 9-3. 06

    Du säger du har ojämn effekt o sen fisslande ljud ur luft burken.
    Kan du kolla va du har för laddtryck med extern laddtrycks mätare?
    Sen skulle jag kolla upp alla vakumslangar så de inte är ett litet luft läckage som gör de eller så enkelt att AVn inte håller tätt. Dom kan ju gå sönder.
    Enkelt att testa med.

    Lycka till.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •