Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: Stillastående Saab:ar pga saknade reservdelar?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Stillastående Saab:ar pga saknade reservdelar?

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Om jag inte har helt fel så var det dubbla priset för ett svänghjul till en Cadillac BLS Diesel gämfört med 9-3 diesel.
    Vet inte hur det ser ut i övriga landet men här i Trollhättan såldes (och reparerades) BLS av Mercedeshandlaren som även marknadsför Cadillac. Att man där inte behöver sälja grejorna till samma pris som saabhandlaren är ju inte så konstigt. Konstigt att man iinte samtidigt skäms möjligtvis...

    Kör man BLS och får problem med sitt svänghjul köper man väl ett nytt på Saab då och åker med det till fristående verkstad. Ett svänghjul monterat av t.ex. mekonomen är ju sannolikt inte inhandlat hos Kladdilack-firman.
    Ska man åberopa en garanti så kan det ju kosta hur mycket monopolpengar det vill. Då lämnar man väl bilen hos Cadillac.

    Hela BLS-upplägget känns väldigt märkligt. Bilen är ju en 9-3 i allt väsentligt men ska inte servas på Saab utan hos Cadillacmekaniker som gått snabbkurs.
    Kan man inte lämna en BLS hos Saab förresten? Det kanske bara är i Trollhättan som Saab-ÅF inte sålt BLS....
    Fredrik J

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Stillastående Saab:ar pga saknade reservdelar?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Om jag inte har helt fel så var det dubbla priset för ett svänghjul till en Cadillac BLS Diesel gämfört med 9-3 diesel.
    Vet inte hur det ser ut i övriga landet men här i Trollhättan såldes (och reparerades) BLS av Mercedeshandlaren som även marknadsför Cadillac. Att man där inte behöver sälja grejorna till samma pris som saabhandlaren är ju inte så konstigt. Konstigt att man iinte samtidigt skäms möjligtvis...

    Kör man BLS och får problem med sitt svänghjul köper man väl ett nytt på Saab då och åker med det till fristående verkstad. Ett svänghjul monterat av t.ex. mekonomen är ju sannolikt inte inhandlat hos Kladdilack-firman.
    Ska man åberopa en garanti så kan det ju kosta hur mycket monopolpengar det vill. Då lämnar man väl bilen hos Cadillac.

    Hela BLS-upplägget känns väldigt märkligt. Bilen är ju en 9-3 i allt väsentligt men ska inte servas på Saab utan hos Cadillacmekaniker som gått snabbkurs.
    Kan man inte lämna en BLS hos Saab förresten? Det kanske bara är i Trollhättan som Saab-ÅF inte sålt BLS....
    Jag jobbar på Mekonomen-verkstad och vi tog begagnat svänghjul och ny koppling från Mekonomen ,bra garanti på koppling och billigt svänghjul = kund nöjd.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Stillastående Saab:ar pga saknade reservdelar?

    Hej,

    Nya dubbelmasse svänghjul. Kostar ca 3000. I England, mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Stillastående Saab:ar pga saknade reservdelar?

    Att det kan skilja i pris mellan identiska original delar mellan Saab och Opel har jag själv erfarenhet av. För några år sedan skulle jag ha nya handbroms backar till min og9-3 och var in till den lokala märkes handlaren. Där föreslog även reservdels säljaren att jag skulle ta dem med Opels artikelnummer eftersom de var helt identiska och mycket billigare än Saabs, kommer inte i håg priset längre men det skiljde flera hundra i mellan.

  5. #45

    Re: Stillastående Saab:ar pga saknade reservdelar?

    Citat Ursprungligen postat av mansson
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Naturligtvis inte.

    Som vanligt glider diskussionen iväg. Den ursprungliga diskussionen var att om Saab 9-3 delar dieselpump med en Opelmodell (d.v.s. att samma artikelnummer används på bägge bilarna) hävdades det att den skulle bli dyrare om man vid reservdelsdisken fick reda på att du tänkt skruva fast den på en Saab istället för på en Opel. Jag hävdar att så inte är fallet.
    Om nu någon återförsäljare kör med den logiken är det ju bara att hitta på att man har en Opel...

    Att timpriset i verkstaden varierar mellan bilmärken är ju något helt annat.

    Jag håller med.
    Jag ville bara tips ägaren med pumpen att det kan gå att fixa delar på andra sätt, Men att priserna KAN skilja mellan SAAB och OPEL även om det är samma delar.

    Då jag själv jobbar inom garantier på ett fd Svenskt/Hollänskt bilföretag i Trollhättan så har jag rätt bra koll på hur garanti systemet är.
    Och det svaret är jag nöjd med. Nu går ju denna kostnad via försäkringsbolaget och kostnaden drabbar inte mig. Dock vill jag ha en fungerande bil som inte behöver stå längre än nödvändigt på verkstad och är således väldigt lättad över att dieselpumpen går att få tag på oavsett om det är en Opel eller Saabpump. Skulle nu priset skilja så kan man ju hoppas att det är till ens fördel;-). Jag hoppas iaf att bilen börjar fungera som den ska snart, jag har hört både positivt och negativt om 1,9Tid men så är det ju lite med alla bilar. Läste lite om Audi-dieslar; ingen rolig läsning och ändå känner jag flera jättenöjda audiägare med dieselmotorer, så.....

Liknande ämnen

  1. Gnisslar när man svänger (stillastående) Saab 9-5
    Av Dumli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 20:04
  2. Orginal SAAB reservdelar
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 15:36
  3. Färddator räknar vis stillastående, vad göra? saab 9000
    Av micke_01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 00:49
  4. Någon som saknade sidan med alla saabfälgar?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 12:32
  5. Vilken årsmodell av 9000 saknade IC till LTT?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •