Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

  1. #1

    hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Jag har en SAAB 900 2.0T -97, den har gått som en klocka nästan hela tiden.

    jag upplever att det e lite svårt å få i växlarna ibland, och ibland skrapar det lite när jag får i dem och jag måste jämt trycka ner kopplingen till botten för och kunna växla, kopplingen känns lätt, inte som andra bilar jag har kört. det har hänt att växlen hoppade ur 1an en gång. men det har inte hänt nå mer.

    När jag startar bilen med kopplingspedalen nere låter den som vanligt, men så fort jag växlar å börja köra så hörs ett skrapande ljud. Jag har inte lokaliserat ljudet, och det är inte så högt att det överröstar motorn, men det är rysligt irriterande. Om jag ska försöka beskriva ljudet så är låter det som en snurrande skiva som ligger emot någonting och skaver, det är den bästa beskrivning jag kan ge. Ljudet försvinner när jag jag kopplar ur (friläge), den försvinner även när jag trycker ner kopplingen ( tex om jag kör på 5an ca 90 km så låter det, men om jag trycker ner kopplingen så försvinner ljudet)
    I övrigt går bilen precis vanligt.
    nyss märkte jag att det var svårt att växla alltså växellådan var trög, och det var trögt att växla, alltså den var inte fri när den var på friläge utan jag tog i lite för å få i växlingarna. bilen var kall då och det försvann efter ca 15 min körning.

    jag e osäker om det e växellådan eller kopplingen! jag har beställt en ny koppling och ett urtrampningslager. jag vill inte göra ett onödigt jobb därför skriver jag här! och hoppas på hjälp!

    MVH
    Marcus
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Citat Ursprungligen postat av saabgubben87
    Jag har en SAAB 900 2.0T -97, den har gått som en klocka nästan hela tiden.

    jag upplever att det e lite svårt å få i växlarna ibland, och ibland skrapar det lite när jag får i dem och jag måste jämt trycka ner kopplingen till botten för och kunna växla, kopplingen känns lätt, inte som andra bilar jag har kört. det har hänt att växlen hoppade ur 1an en gång. men det har inte hänt nå mer.

    När jag startar bilen med kopplingspedalen nere låter den som vanligt, men så fort jag växlar å börja köra så hörs ett skrapande ljud. Jag har inte lokaliserat ljudet, och det är inte så högt att det överröstar motorn, men det är rysligt irriterande. Om jag ska försöka beskriva ljudet så är låter det som en snurrande skiva som ligger emot någonting och skaver, det är den bästa beskrivning jag kan ge. Ljudet försvinner när jag jag kopplar ur (friläge), den försvinner även när jag trycker ner kopplingen ( tex om jag kör på 5an ca 90 km så låter det, men om jag trycker ner kopplingen så försvinner ljudet)
    I övrigt går bilen precis vanligt.
    nyss märkte jag att det var svårt att växla alltså växellådan var trög, och det var trögt att växla, alltså den var inte fri när den var på friläge utan jag tog i lite för å få i växlingarna. bilen var kall då och det försvann efter ca 15 min körning.

    jag e osäker om det e växellådan eller kopplingen! jag har beställt en ny koppling och ett urtrampningslager. jag vill inte göra ett onödigt jobb därför skriver jag här! och hoppas på hjälp!

    MVH
    Marcus
    Tippar på kopplingen! Det som låter när du trampar ur är urtrampslagret! Min bettede sig liknande innan kopplingsbytet! Skrap och svårt få i växlar. Hur långt har bilen rullat?
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  3. #3

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Citat Ursprungligen postat av saabgubben87
    Jag har en SAAB 900 2.0T -97, den har gått som en klocka nästan hela tiden.

    jag upplever att det e lite svårt å få i växlarna ibland, och ibland skrapar det lite när jag får i dem och jag måste jämt trycka ner kopplingen till botten för och kunna växla, kopplingen känns lätt, inte som andra bilar jag har kört. det har hänt att växlen hoppade ur 1an en gång. men det har inte hänt nå mer.

    När jag startar bilen med kopplingspedalen nere låter den som vanligt, men så fort jag växlar å börja köra så hörs ett skrapande ljud. Jag har inte lokaliserat ljudet, och det är inte så högt att det överröstar motorn, men det är rysligt irriterande. Om jag ska försöka beskriva ljudet så är låter det som en snurrande skiva som ligger emot någonting och skaver, det är den bästa beskrivning jag kan ge. Ljudet försvinner när jag jag kopplar ur (friläge), den försvinner även när jag trycker ner kopplingen ( tex om jag kör på 5an ca 90 km så låter det, men om jag trycker ner kopplingen så försvinner ljudet)
    I övrigt går bilen precis vanligt.
    nyss märkte jag att det var svårt att växla alltså växellådan var trög, och det var trögt att växla, alltså den var inte fri när den var på friläge utan jag tog i lite för å få i växlingarna. bilen var kall då och det försvann efter ca 15 min körning.

    jag e osäker om det e växellådan eller kopplingen! jag har beställt en ny koppling och ett urtrampningslager. jag vill inte göra ett onödigt jobb därför skriver jag här! och hoppas på hjälp!

    MVH
    Marcus
    Tippar på kopplingen! Det som låter när du trampar ur är urtrampslagret! Min bettede sig liknande innan kopplingsbytet! Skrap och svårt få i växlar. Hur långt har bilen rullat?

    jag hoppas verkligen det! jag ÄLSKAR denna bilen men orkar inte med att byta låda den har gått 279*** . kan man byta växellådans olja på dem modellerna?
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Ja förstår samma här tror aldrig att ja säljer min. Har bilen rullat så långt utan kopplings byte så är det dags!! Ang växellådsoljan är det så här på 9-5an viewtopic.php?f=30&t=276675
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Orkar inte med att byta låda säger du. Men du måste ju ändå demontera lådan för att byta koppling så det är knappt något merjobb att byta lådan också.

  6. #6

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Orkar inte med att byta låda säger du. Men du måste ju ändå demontera lådan för att byta koppling så det är knappt något merjobb att byta lådan också.
    jo jag menar kostnadsmässigt fast man behöver inte ta ner hela lådan för å byta kopplingen? har aldrig gjort det på en saab tidigare
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  7. #7

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Ja förstår samma här tror aldrig att ja säljer min. Har bilen rullat så långt utan kopplings byte så är det dags!! Ang växellådsoljan är det så här på 9-5an viewtopic.php?f=30&t=276675
    okej Tack för länken!
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Citat Ursprungligen postat av saabgubben87
    jo jag menar kostnadsmässigt fast man behöver inte ta ner hela lådan för å byta kopplingen? har aldrig gjort det på en saab tidigare
    Är det og900 du har bytt på tidigare då? För där går att byta med lådan kvar i bilen.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.

    Har man tillgång till en typ 2-pelarlyft så går de ju att sära så mycket, men hjulupphängning och ramen under motorpaketet måste ändå demonteras.

    Känner mig fortfarande lite skrytig att ja grejjade detta i carporten på 2 eftermiddagar.
    Fast drygt 40 års hobbymeckande med nästan enbart saabar ger ju lite förkunskaper.

    Haynesbokens anvisningar stämmer bra så skaffa en sån.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med kopplingen akut
    Av nilsson-90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 20:03
  2. Växellådan slutat driva, kan det va kopplingen?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:28
  3. akut hjälp behövs :) lufta kopplingen
    Av ventus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 21:29
  4. Suck... Växellådan eller kopplingen? alla bud mottages...
    Av FeFFe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •