Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Demontera skadad oljeplugg OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    9

    Demontera skadad oljeplugg OG9-3

    hallå! tänkte höra mig för här om någon har nått bra tips på hur man får bort en riktigt misshandlad oljeplugg, har en 93'a som ja ska byta turbo på men ja måste även tappa ur oljan u motorn, grejen e den att pluggen är rund dragen så att skruva loss den på vanlig väg är uteslutet, har försökt svetsa på en ny skruv på den gamla pluggen för o få något att dra i men det var förgäves.

    så nu behöver ja lite råd om hur ja ska få bort pluggen!

    Tack på förhand mvh fredrik!
    Saab 9-3 -01 150hk
    Saab 9-3 -99 185hk

  2. #2

    Re: Problem med oljepluggen!

    Ja du det man brukar göra är precis som du gjort svetsa dit en bult för att få loss olje pluggen.Fick göra det på min o det funkade bra.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Problem med oljepluggen!

    Enklast torde vara att ta en rejäl rörtång och greppa hårt med så skall du se att skiten släpper. Sitter pluggen dragen med 280nm istället för angivna 28 så smäll till den ett par gånger med hammaren så blir packningen lite plattare. Var lite försiktig dock.
    Svetsa på en mutter brukar annars funka bra, be en polare hålla en stor mutter framför med en tång, och bränn på ordentligt bara och fyll upp muttern med svets.
    Svetsa dit en skruv är knepigare, jag skulle bränna dit en stor mutter istället.
    Alternativ 3 är att slå runt pluggen med en huggmejsel, men det skulle jag nog ta i sista hand.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Problem med oljepluggen!

    Jag offrar en gammal tum Hylsa i något mindre mått än pluggen, Banka dit å dra loss
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Re: Problem med oljepluggen!

    Jag håller med 9000CSE en rejäl rörtång av bra kvalité har hjälpt mig med just denna typ av problem på min bil. Se till att få ett riktigt bra tag om pluggen bara.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Problem med oljepluggen!

    Rörtången brukar även jag använda.
    Ibland går inte det och då är det huggmejseln som gäller och det brukar funka riktigt bra.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Problem med oljepluggen!

    För mig hjälpte inte rörtången hur jag än försökte. Fick inget grepp helt enkelt. Fick ta till huggmejsel och "hugga runt" den så att man fick början, sedan fortsätta med tång.

    Kan vara intressant att nämna att anledningen till att pluggen blir rund är att man ofta använder fel hylsa. I många fall provar man med 13 mm som är en gnutta för stor. Oftast funkar det, men om pluggen sitter för hårt så drar man den rund.

    1/2 tum hylsa (12,5 mm) är det som gäller.

    Edit: I alla fall på 9-5, vet ej hur det är med 9-3
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Problem med oljepluggen!

    värt att poängtera är ju att tråget är i gjutgods så att slå med huggmejsel eller slå överhuvudtaget kan ju resultera i sprickor istället........Bättre då att svetsa på en mutter eller låta nån som har svets göra det.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Problem med oljepluggen!

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    För mig hjälpte inte rörtången hur jag än försökte. Fick inget grepp helt enkelt. Fick ta till huggmejsel och "hugga runt" den så att man fick början, sedan fortsätta med tång.

    Kan vara intressant att nämna att anledningen till att pluggen blir rund är att man ofta använder fel hylsa. I många fall provar man med 13 mm som är en gnutta för stor. Oftast funkar det, men om pluggen sitter för hårt så drar man den rund.

    1/2 tum hylsa (12,5 mm) är det som gäller.

    Edit: I alla fall på 9-5, vet ej hur det är med 9-3
    Ja köper ny plugg på SAAB lite då och då den är då 13mm och inte 1/2 tum, har provat att få på en halv tummare men det går knappt på en ny plugg. En som är lite sliten går det.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Problem med oljepluggen!

    Hmmm, spännande, den senaste pluggen jag köpte ska ha 1/2 tum, man känner helt klart att 13 mm är lite för stor.

    13 mm var bevisligen för stor för den förra pluggen också, vars skalle blev extremt rund.....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Problem med oljepluggen!

    Till alla er som håller på och donar själva så rekommenderar jag denna sats, Har aldrig misslyckats att få bort en rund dragen mutter/bult med denna sats. Hylsorna är koniska så ju mer man slår på den ju mer greppar den.

    Tex biltema: art nr 191269

    Finns även likande satser på swedol, mekonomen osv med bättre kvalitet. Biltemas funkar dock prima!

    Saabarnas oljetråg tål rätt mycket stryk, så det är inget problem att slå på en hylsa på pluggen. Man ska dock ta det lungt med åtdragningen, har fått byta ett antal tråg där kunder har tagit i för kung och fosterland när de själva har försökt byta olja. Gängorna försvinner ganska enkelt vid för högt åtdragningsmoment.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Problem med oljepluggen!

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Till alla er som håller på och donar själva så rekommenderar jag denna sats, Har aldrig misslyckats att få bort en rund dragen mutter/bult med denna sats. Hylsorna är koniska så ju mer man slår på den ju mer greppar den.

    Tex biltema: art nr 191269

    Finns även likande satser på swedol, mekonomen osv med bättre kvalitet. Biltemas funkar dock prima!

    Saabarnas oljetråg tål rätt mycket stryk, så det är inget problem att slå på en hylsa på pluggen. Man ska dock ta det lungt med åtdragningen, har fått byta ett antal tråg där kunder har tagit i för kung och fosterland när de själva har försökt byta olja. Gängorna försvinner ganska enkelt vid för högt åtdragningsmoment.


    Håller med Dahlhjelm i allt, de hylsorna funkar väldigt bra.

    Och med att gängorna på tråget är känsligt, har monterat helicoil på ett par tråg, samt även bytt ett tråg åt en herre som tyckte att det inte räckte med att dra tills det knakar, han hade dessutom aldrig bytt kopparpackning till pluggen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    45

    Re: Problem med oljepluggen!

    svetsen brukar funka bra men det måste vara helt rent från olja annars fäster det dåligt..
    9-5 kombi 1.9 tid vector-2008 nya pendlarbilen
    9-5 kombi 2.2 tid vector -2005
    9-5 kombi 2.0t -2003 projektet

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med oljepluggen!

    Håller med de andra. Rejäl rörtång fixar det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Problem med oljepluggen!

    Om man vänder på steken är kanske rätt ände att börja.
    Instämmer med alla goda tips och har varit med om allt som skrevs oftast vid inköp av mina begagnade bilar och första olja byte.
    En gammal knep som jag gör är att på oljepluggens några gängar lägga tättnigsmassa som
    Man använder för pappers packningar tip Permatex
    http://www.seab.se/produkter/permatex/p ... ermatex-a/
    och då tätar den kanon och även fungerar som Loctite och jag behöver inte tänka att dra pluggen hård eller att koppar bricka är ny, de går bra med gammal hela livet.

    PS! min köpta permatex har datum från 70 talet , så de räcker ett tag till.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    9

    Re: Problem med oljepluggen!

    Okey tack för alla tips! uppskattas!
    Saab 9-3 -01 150hk
    Saab 9-3 -99 185hk

  17. #17

    Re: Problem med oljepluggen!

    hade samma problem me oljepluggen, den var riktigt misshandlad. Det jag gjorde var att köpa en rörtång på Jula för 59 kr sen var det inga problem att få bort den

Liknande ämnen

  1. Teorier om skadad TD04HL-15T
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 17:13
  2. Bakre stötfångare skadad
    Av patriksthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 11:06
  3. Skadad vevstake ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •