Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Få ordning på Og900 Aero -85 Pearl White

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Få ordning på Og900 Aero -85 Pearl White

    Så nu är bilen hemtransporterad från stockholm och har äntligen fått komma tillbaka till sin födelseort, trollhättan.


    Bilen är fräch för sin ålder men ändå inget så att säga "gott skick", men de skall de bli ändring på.

    Först och främst skall lådan bytas på bilen då den gammla skurit ihop. sen skall bilen göras klar för besiktning så att den går att köra med på saabfestivalen.

    bilen är rolig eftersom det bara finns ett ex i hela sverige, för mer historia om den kolla(mr dezent:s sida):

    http://medlem.spray.se/saab900t16aero/secret3.html

    den har precis all utrustning som gick att få -85 och de inkluderar då eltaklucka, elspeglar, elhissar, motorvärmare (som idag togs bort), stora vingen, luftutsläpskåpor, aero 15" fälgar i samma färg som bilen, farthållare, dom fetaste högtalarna(för att vara på den tiden).

    Sen har det suttit ac på bilen, men den är bortmonterad någon gång uder de 23700 milen bilen gått, och självklart så skall den tillbaka monteras så fort vi får grejer.

    Dåså, till dagens arbete. Killen vi köpte bilen av i stockholm hade haft ut motor och växellåda en gång, men fick sänka ned den igen för att vi skulle kunna transporera hit bilen. Så idag började vi med att lyfta ut motorpaketet:



    När vi plockat ur motorn märkte vi att det måste ha flödat en hel del olja i motorummet, kan vara en av anledningarna till att den är relativt rostfri på balkar och så, men en annan kan vara att den är servad upp till 20 000 mil


    efter lite avfettning och med lite hjälp av högtryck



    sen plockade vi av växellådan från motorn


    och där står vi just nu... imorn skall nya lådan som skall ha gått 500 mil på

    ... om ni undrar varför jag skriver i vi form så är det för att jag och en polare (turbo s) har köpt bilen ihop, mest för att ingen av våra föräldrar tillät oss att ha en till bil bil, men en halv kunde dom inte neka oss

    mer kommer imorn kort

    ///MATTSSON

    EDIT: stavfel och bilder
    Kör: 9000 Aero -91

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    nuså..


    Ska bli skoj att följa en pearl till bättre skick.

    [edit]

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    264
    Grymt, en äkta pearl är ju en våt dröm
    Pärlan: Saab Aero -90
    Bruksbilen: Mercedes V220 cdi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Tyresö / Sthlm
    Inlägg
    275
    detta kommer bli mkt intressant att följa.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Så idag har det forsatt!

    idag har vi fått ihop den nya lådan och motorn, samt monterat koppling. Sen han vi också med att sänka motorn i bilen och börja installera den.

    men de var inte det lättaste, är ju som alltid när man själv inte tagit isär det, = blir ett helvete att få ihop.

    imorn blir det till och ordna en verkstads handbok så man ser var alla vakumslangar skall anslutas.

    sen märkte vi igår att ena bromsoket fram är helt slut så de blir till och fixa nått nytt, ser just nu ut som vi byter till ventilerade skivor och ok som hör till dessa så detta verkar billigast och så får vi kanske lite bättre bromsprestanda.

    imorn blir det också och byta kulbulten(spindeleden).

    så snart skall den nog kunna provstartas, här är några bilder från dagens arbete:

    motorn med den nya växellådan, allt överflyttat från den gammla


    och nu åker motorn i



    och nu är den i



    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Så idag har det forsatt!

    idag har vi fått ihop den nya lådan och motorn, samt monterat koppling. Sen han vi också med att sänka motorn i bilen och börja installera den.

    men de var inte det lättaste, är ju som alltid när man själv inte tagit isär det, = blir ett helvete att få ihop.

    imorn blir det till och ordna en verkstads handbok så man ser var alla vakumslangar skall anslutas.

    sen märkte vi igår att ena bromsoket fram är helt slut så de blir till och fixa nått nytt, ser just nu ut som vi byter till ventilerade skivor och ok som hör till dessa så detta verkar billigast och så får vi kanske lite bättre bromsprestanda.

    imorn blir det också och byta kulbulten(spindeleden).

    så snart skall den nog kunna provstartas, här är några bilder från dagens arbete:
    Om du hittar någon bra bild på hur slangarna ska sitta kan du väl lägga upp den här i tråden.
    Jag har samma fundering själv nämligen.
    I EPC under "EGR" finns en skaplig bild som jag kopplat efter nu...Tror det blev rätt men säker kan man aldrig vara på alla dessa slangar..

    Vilka bromsar blir det ?
    Är det 9000 bromsar eller gamla 900 bromsar (handbroms fram) med ventilerade skivor ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Om du hittar någon bra bild på hur slangarna ska sitta kan du väl lägga upp den här i tråden.
    Jag har samma fundering själv nämligen.
    I EPC under "EGR" finns en skaplig bild som jag kopplat efter nu...Tror det blev rätt men säker kan man aldrig vara på alla dessa slangar..

    Vilka bromsar blir det ?
    Är det 9000 bromsar eller gamla 900 bromsar (handbroms fram) med ventilerade skivor ?
    tror allt vi har fått dit alla slangarna, har inte provstartat än då förra ägaren lyckades böja stången till växellådslenkaget så har fått riva ur inredning och hållar på och fixat det.

    kan ta bild sen, har fått låna alla verkstadshandböcker och har kollat en del i dem när jag satt dit slangarna, men främst så har jag tittat på polarens og 900s

    bromsar blir till att uppdatera till skivor med ventilation, så ok och skivor skall bytas imorn, och dessa vi sätter dit är alltså med handbroms fram

    sen blir det antagligen provstart imorn

    har också monterat helt nya lykthus fram, samt satt dit grill och fronten.

    bilder på detta kommer imorn
    Kör: 9000 Aero -91

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    [
    bromsar blir till att uppdatera till skivor med ventilation, så ok och skivor skall bytas imorn, och dessa vi sätter dit är alltså med handbroms fram

    sen blir det antagligen provstart imorn
    Var hittar man sådana bromsar och till vilket pris ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Jag har ventilerade skivor på min aero från 84. Kanske var ett tillval på äldre bilar eller hur ligger det till?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 538
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Jag har ventilerade skivor på min aero från 84. Kanske var ett tillval på äldre bilar eller hur ligger det till?
    Eller bytade? Dock är det standard på bmw från 84:a

    mvh // Rasmus
    Bilar: Saab 9000i 88-(såld), Bmw 320i 84-(skrot),Ford sierra 90-(såld),Volvo 440 9x?(skrot), Bmw 535i 89- (såld) Nissan Skyline R32 GTR 94-(såld), Volvo V70 2,4T 00- (bruksbil), Volvo 240Gl 91- (samlar damm), Saab 9-3 Aero Cab 01 www.garaget.org/bolero

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "the_Mattsson":jp1zq25t
    [
    bromsar blir till att uppdatera till skivor med ventilation, så ok och skivor skall bytas imorn, och dessa vi sätter dit är alltså med handbroms fram

    sen blir det antagligen provstart imorn
    Var hittar man sådana bromsar och till vilket pris ?[/quote:jp1zq25t]

    man hittar dem hemma hos en polare vars farbror har kört rally för saab och har sparat på sig en hel del, det är därifrån våra nya lycktor kommer också.

    de var så att vi hittade x antal helt nya ventilerade skivor till og900 med de gammla bultmönstret. så hade andra ägaren på bilen en gammal bil som stod ute i skogen med ventilerade skivor(som när den ställdes av funkade perfekt) så de är dessa som skall på då de blir gratis i stället för att köra ett nytt ok.

    och de blir ju inte direkt sämmre bromsar för att man har ventilerade skivor, snarare tvärt om.
    Kör: 9000 Aero -91

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Jag har ventilerade skivor på min aero från 84. Kanske var ett tillval på äldre bilar eller hur ligger det till?
    enligt vad jag kan läsa mig till i verkstadshandboken så är det bara sverige och japan som inte skulle ha ventilerade skivor
    Kör: 9000 Aero -91

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    nju har man kommit lite längre då

    har nu fått dit växellänkaget, det tog nästan 5 timmar då jag fick plocka ut hela växelföringen, antagligen så har han som lyfte motorn glömt att plocka bort länkaget innan han lyfte motorn. därför var det mycket böjt.

    sen kom det stora tillfället, då motron skulle startas,

    och typiskt, den gick ju inte, ingen gnista och ingen soppa, efter att ta testat några grejer gick vi in för dagen,

    när vi kom ut igen så provade jag att byta håll på kontakten på fördelaren, och visst gick den igång

    Anledningen att den avr felvänd, var att någon tidigare ägare hade lyckats sabba hela kontakten, så när man satte i den som man skulle så satt den på fel håll.

    idag har i alla fall alla mattorna tvättas samt elmotorn till förarrutan har renoverats,

    På måndag kommer antagligen de nya bromsarna på så de är väll då de ser ut och bli prov tur. nu ska vi bara ha tag på en förarbackspegel och få ordning på lite till elektronik sen är det besiktning nån gång i nästa vecka förhoppningsvis
    Kör: 9000 Aero -91

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 591
    bra jobbat mattsson
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Härligt! Känns alltid skönt efter första uppstarten!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    sååå... nu blev äntligen allt klart, bilen besiktigades idag med rent papper, inte ett dugg att klaga på.

    här är en glädjebild




    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  17. #17

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    158
    riktigt superfin!

    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Så jäkla vacker bil!!!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  20. #20
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    jag ska oxå fixa till en liknande bil och besiktiga nu. Hoppas det går lika bra!.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 12:56
  2. Polar White vs. Arctic White 9-3 sc 2009
    Av Skånesaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 10:27
  3. Blir helt galen.. Får inte ordning på spikningarna.. og900.
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 09:25
  4. Hur många pearl vita og900?
    Av 900turbotokig i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •