Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681

    Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Många förespråkar montering av dieselsnorkel & kungskobra på bilar som saknar detta. Då finner jag det konstigt att de kända leverantörerna av steg 3 inte visar någon effektskillnad på bilar med och utan dessa optimeringar.

    Vet att T7 systemet jobbar annorlunda med att den efterfrågar en viss luftmängd men har trimföretagen inte bemödat sig att plocka ut mer effekt eller är det mer hänsyn för kolvarna.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Hej!

    Som sagt byter man inte kolvar så bör man inte gå över 300 om man vill vara på safe sidan.

    Det som händer när man byter till dieselsnorkeln och kungskobra är att det underlättar för turbon att pumpa den mängd luft som motorn begär vilket betyder snabbare spoolup t.ex. Du kan själv göra ett enkelt test med 2 sugrör ett som är 2cm i diameter och ett som är 5mm i diameter, du får anstränga dig bra mkt mer att suga in samma mängd luft genom 5mm röret som 2cm röret.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Det är förståeligt att det blir lättare att tillgodose motorn med luft men jag vill veta vad det ger i hk. Om det är lönt att lägga dem extra kronorna för det lilla det ger.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Det är förståeligt att det blir lättare att tillgodose motorn med luft men jag vill veta vad det ger i hk. Om det är lönt att lägga dem extra kronorna för det lilla det ger.
    Minst 10hk (om programvaran är anpassad). Har sett förbättringar uppåt 30hk med 19T kompressor monterad i original hus.

    Sitter dock en propp på avgassidan också, 5cm2 avgashus...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Hej!

    250 hk version sägs att den är redan maxad i orginal utförande med hårdvara.

    Vad innebär det ?

    Jo, enligt mig innebär det att den bil måste ha den bästa möjliga och maximala hårdvara för att fungera samt leverera effekt och så klart komma upp i stabil effekt ökning.

    En av dom saker är just kungskobran jag har alltid haft det på min bil sen jag köpt den..

    Den som väljer att komma undan med så lite hårdvara så möjligt ,eller halvdant hårdvara kommer inte långt har det visat sig klart och tydligt när man börjar mäta dom bilarna med Racelogic.

    Tack vore kungkobran kunde man få ut 10 hk extra från 250-260 hk.

    Så vill man trimma 9-5 Aero så bör man kompletera med bra hårdvara och en av dom saker som är ett måste är kungskobran.

    Det gäller helt enkelt att ha bra vägar in och ut för att allt skall fungera och att bilen skall prestera.

    Detta är min erfarenhet.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Jag tror att du kommer uppleva en avsevärd skillnad med ex. kungskobra samt en bättre IC. Du kommer få en "hållbarare effekt" med mer mjukvara.
    9-5 aero aut-05

  7. #7
    Guest

    Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Minst 10hk (om programvaran är anpassad). Har sett förbättringar uppåt 30hk med 19T kompressor monterad i original hus.

    Sitter dock en propp på avgassidan också, 5cm2 avgashus...
    Med ett steg 3 anpassat för den vanliga kobran får man ingen högre effekt, men lite lägre insugstemperatur och lite bättre spoolup-tider - är det korrekt uppfattat?

    Finns det nåt negativt med att montera en kungskobra utan anpassad mjukvara?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Med tanke på att Saab har haft vissa problem med turbohaverier pga övervarvning hos original B235R så är uppenbart marginalerna för att ta ut mer effekt mycket små ihop med original hårdvara.

    Kikar man på vad Saab själva bytt när man ökade effekten till 260 hk och vad Hirsch byter för 280/300/305 hk så verkar inte original kobra inte räcka till. Den ger helt enkelt för stort tryckfall vid höga flöden vilket i sin tur innebär att turbon måste arbeta med högre varvtal för att uppväga detta.

    Så ska man ta ut mer effekt så borde det vara lämpligt av hållbarhetsskäl att ganska omgående byta ut kobra och laddluftkylare. Då blir påfrestningarna på turbon lägre.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    413

    Re: Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Minst 10hk (om programvaran är anpassad). Har sett förbättringar uppåt 30hk med 19T kompressor monterad i original hus.

    Sitter dock en propp på avgassidan också, 5cm2 avgashus...
    Med ett steg 3 anpassat för den vanliga kobran får man ingen högre effekt, men lite lägre insugstemperatur och lite bättre spoolup-tider - är det korrekt uppfattat?

    Finns det nåt negativt med att montera en kungskobra utan anpassad mjukvara?
    Nej

  10. #10
    Guest

    Dieselsnorkel & kungskobras inverkan på 9-5 aero steg 3

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Med tanke på att Saab har haft vissa problem med turbohaverier pga övervarvning hos original B235R så är uppenbart marginalerna för att ta ut mer effekt mycket små ihop med original hårdvara.
    Där ser man! Vet du om det är kobran eller snorkeln som har störst skuld till detta? Såg iaf att snorkeln är ersatt av "dieselsnorkeln" i EPC för de 9-5or som saknar den som standard.

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Finns det nåt negativt med att montera en kungskobra utan anpassad mjukvara?
    Nej
    Check!

    Tanken va att byta till kungskobra för att va lite snällare med motor och turbo. Har skaffat en passande turbo, men tänkte inte ens på att kolla upp om mjukvaran behövde anpassas eller ej .

Liknande ämnen

  1. Tändstiftens värmetal och inverkan på motorn
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 01:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •