Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nollning motor verkar skum

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Nollning motor verkar skum

    Håller på med kamkedjan på min og9-3 och blir lite fundersam om jag lyckats sabba nollningen på motorn, utan att ens ha tagit bort kedjan :P Om jag ställer remskivan på vevaxeln enligt markeringen på transkåpan så stämmer inte markeringarna på kamaxlarna som de ska. Kan dock dra runt motorn utan större problem. Visst är det bara dessa som man behöver hålla reda på?

    Ett annat bekymmer jag har är att om jag ställer remskivan mot markeringen så verkar det inte stämma mot markeringen på andra sidan, svänghjulssidan. På bilden nedan så står remskivesidan enligt markering, https://plus.google.com/photos/11266...Jbv7IvQxbmj6QE. Det borde inte kunna vara fel lr??

    Hoppas att nån fattar vad fasen jag surrar om

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Nollning motor verkar skum

    Tror att frågeställningen berörts tidigare. Remskivan sitter, enligt uppgift, vulkad på navet. Vad som tydligen kan inträffa är att vulkningen släpper med påföljd att remskivan med sin markering inte längre lirar med ÖD.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Nollning motor verkar skum

    Hej!

    Om du ställer svänghjulet på markeringen hur står kammarna då?
    Är det rätt så är det ju så som ovanstående talare säger.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Nollning motor verkar skum

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Tror att frågeställningen berörts tidigare. Remskivan sitter, enligt uppgift, vulkad på navet. Vad som tydligen kan inträffa är att vulkningen släpper med påföljd att remskivan med sin markering inte längre lirar med ÖD.

    i mittfall vulkning släppte ca 7cm dvs jag skulle ha kl.11 ..... men den var kl.14.
    Om du kan se svänghjulet då kan du gå efter den annars strunta i allt och gå efter
    kolven 1.(första) cyl i ÖDP och kam märke mot överfallen.

    Tillägg: 2varv på veven = 1 varv på kammar.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Nollning motor verkar skum

    Det lät lite sådär inte bra alls...Eller spelar det ingen roll så länge man kan ställa efter svänghjulet? Är det ny remskiva som gäller?
    Har inte provat att ställa efter svänghjulet. Men visst är det den markeringen som jag hade på bild som man ska ställa efter?
    Kan även vara så att jag har förstört inställningen genom att snurra på allt utan att ha kedjespännaren i

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Nollning motor verkar skum

    om remskivan stämmer kollar du ju enklast med en pinne ner i tändstiftshålet på cylinder ett, när du ser att pinnen vippar över står kolven i topp och märkningen borde då vara där den ska vara, annars är det nå fel.
    Man får ju vrida fram och tillbaks på toppläget några gånger så ser man snart vart medelpunkten är.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Nollning motor verkar skum

    De är kolvläge som hela motor bygger på, lika väl som jorden snurrar runt om solen.
    Tag bort kedjan från kamdrev och även drev.
    ställ kammar en i taget på dom märke som du har.
    Gör som Stefan skrev och hitta ÖDP cyl 1 (TDC) med en lång mejsel hur lätt som helst.
    Nu sätter du kedjan på drev , avgas först de är den som drar hela transmission och berörs inte av H-spännare just nu. ( annars spännare är bortkopplad)
    Nästa steg är att sätta insug drev på kammen och här får du kolla på en bild i min pdf fil.
    http://home.borenet.com/wiking/Saab/kam.pdf
    Sista steg är att tillbaka H-spännare och hela förband/transmision blir spänd.
    Nu kan du även kolla alla märke även dina märke när du vevat motor mins 2 varv.

    tillägg: insidans märke på kammar och överfallen ska de stämma något så rätt,ca 1mm fel
    bilden i pdf filen visar avstånd med länkar.
    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Nollning motor verkar skum

    Strålande! Tack för bra info, får hem och prova lite. Ska bara få hem lite saker från Speedparts så att det går att byta

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Nollning motor verkar skum

    Bumpar upp en gammal tråd, då jag själv lyckats "sabba" nollningen av min motor. Har snurrat den (tror jag) ca 1-2 varv utan att kammarna hängt med (lösa så ventilerna var stängda). Problemet är att jag inte vet om den är i avgastakten eller insugningstakten. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag hittar det?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Nollning motor verkar skum

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Bumpar upp en gammal tråd, då jag själv lyckats "sabba" nollningen av min motor. Har snurrat den (tror jag) ca 1-2 varv utan att kammarna hängt med (lösa så ventilerna var stängda). Problemet är att jag inte vet om den är i avgastakten eller insugningstakten. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag hittar det?
    Det där spelar ingen roll. Det är kammarnas läge som avgör om motorn är i avgastakt eller i insugstakt. Det viktiga är att du Nollar vevaxeln först - alltså ställer in nollmarkeringen på vevaxeln mot motsvarande märke på blocket. Då skall 1-ans cylinder stå i TDC. Därefter lägger du i kammarna så att märkningen på resp kam står mittför markeringen på överfallet närmast kamdreven. För att få kammarna något så när rätt då du lägger i avgaskammen så skall kammloben för 1-ans cylinder stå i läge kl. 10 och för insugs kammen gäller kl. 14 allt sett från växellådans sida. Att tänka på är att den dragande parten på kedjan skall vara uppspänd då du lägger på kedjan över avgaskammens kamdrev. Det bästa vore om man kunde "fixera" vevaxeln i det här momentet men jag har inte funnit något bra sätt. Därefter hänger du på kedjan över insugskammens drev.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Nollning motor verkar skum

    Tack för snabbt svar
    Resten är jag med på, men jag tänkte mest på om någon givare blir sur om jag skulle ha monterat ett varv "för tidigt" så att säga

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Nollning motor verkar skum

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Tack för snabbt svar
    Resten är jag med på, men jag tänkte mest på om någon givare blir sur om jag skulle ha monterat ett varv "för tidigt" så att säga
    Om du skulle trots bra beskrivning av Csan missa ett varv då börjar tändföljd på 4 cyl och inte 1. vilket är helt fel. Som du vet redan motor jobbar med 1-3-4-2
    De händer inget med motor ty 1 o 4 jobbar i twin samt 2 och 3 men de låter illa , de ler du märka , eller motor startar inte alls.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Turbo/APC verkar lite skum
    Av Niiinja i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 02:30
  2. Nollning av motor B234R
    Av jensii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 01:06
  3. Nollning av motor!
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 11:33
  4. nollning av motor på en 9000 t
    Av steve_pett i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •