Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fjärrlås fungerar ej NG9-3 -04

  1. #1

    Fjärrlås fungerar ej NG9-3 -04

    Hej

    Jag har en 9-3 årsmodell -04 som låsfjärrarna plötsligt slutat fungera. Nya batterier har monteras utan resultat, centralåset funger ej vid manuell upplåsning med nyckel.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fjärrlås 9-3 -04 fungerar ej.

    Åk till en Saab-verkstad och se om du kan få några koder utlästa med Tech II.

    Jag hade en j*vla massa strul med att det ibland inte gick att låsa med fjärren, och ofta gick dessutom larmet igång helt omotiverat. Det visade sig vara låskistan i förardörren som var kass så bilen fattade oftast inte att dörren faktiskt var stängd, och ibland så när bilen väl var låst så kunde den tro att dörren öppnades (därav gick larmet).
    Låskistorna är inte ett helt ovanligt problem på ng9-3 vad jag förstår det som.

    Jag provade massor av saker men till slut så kollade jag med en verkstad och de fick ut felkod på precis vilken dörr det strulade i och låskistan kunde bytas mot en från skroten.

    Hoppas det kan vara lite vägledning.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3

    Re: Fjärrlås 9-3 -04 fungerar ej.

    Tack!

    Jag åker in till verkstan imorgon och ser om dom får någon felkod på datorn.

    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Fjärrlås 9-3 -04 fungerar ej.

    Är inte så att du tappat fjärren i backen eller i något blött?

    Tydligen så är fjärrarna väldigt känsliga enligt saab och går lätt sönder om man tappar dom i marken.

  5. #5

    Re: Fjärrlås 9-3 -04 fungerar ej.

    Fjärrnyckeln är en svag punkt. Det är mest troligt tryckkontakterna som ofta används som nöts och slutar fungera. Den som vet hur man rengör kretskortet kan tvätta det med alkohol och insidan av höljet med tryckknapparna. Se dock till att undvika ESD-skada på kortet. Jag har själv tvättat kortet ett par gånger och då fått acceptabel funktion ett tag. Själva kortet slits inte och är programmerat, så det vore bra, om man bara behövde byta den del av ytterhöljet som har tryckknapparna efter rengöring av kortet.

  6. #6

    Re: Fjärrlås 9-3 -04 fungerar ej.

    Hej

    Nu har den äntligen varit inne på verkstaden och dom konstaterade att felet låg i sim-boxen. Är det någon som vet vad detta är för något?

    Tacksam för svar

  7. #7

    Re: Fjärrlås 9-3 -04 fungerar ej.

    Hej

    Nu är felet åtgärdat!

    Det var cim-fel och dom bytte elektronikenhet och nu fungerar det perfect.

    Kostnad 2700kr

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fjärrlås 9-3 SC
    Av Allan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 11:46
  2. Fjärrlås
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 02:14
  3. Fjärrlås.
    Av Stoffen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 05:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •