Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dilemma om framtiden för min 9-5 (motorbyte etc)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    60

    Dilemma om framtiden för min 9-5 (motorbyte etc)

    Hej

    Jag har ett dilemma angående hur jag ska gå vidare med min 9-5:as fortsatta leverne .
    Har haft en del strul med den sen jag började trimma, inte helt oväntat. Väntade mig att delarna skulle börja strejka o ge upp efter varandra.
    Nu är dock fallet, att motorn är mer eller mindre slut. Bytte precis topppackning, vevhusventilation och turbo. Trots detta är det vatten i oljan, (verkar dock inte ta ngt vatten, kan vara rester som mekanikern inte fått ut med oljebyte el om den tog in lite i början innan grejerna satt sig).
    Hur som fick jag reda på samt se med mina egna ögon att jag har 1mm kvar på kedjespännaren, trots att jag bett folk och Saab kolla denna innan jag började lägga pengar på bilen.. Men men.. så är det med det.

    Är det lönt att läga mer pengar på en gammal 9-5:a med 29.000 mil,
    Hur hade ni gått vidare?

    1.Har fått ett bra pris på en fin genomgången 2.3 motor tillsammans med aero koppling samt trimm-programvara till detta. Pris för detta med insättning av motor 10.000:- (om jag hjälper till, vilket jag inte alls har emot)

    2.Mitt andra bud är 9000 block som jag får billigt, men då får jag köpa ny topp, packningar mm, samt att det kommer ta betydligt längre tid samt betala för hjälpen med att montera alltihopa. (Jag är beroende av bilen) (slutpris ca 6-7000 tusen+ mer med nya kolvringar o dyl)

    3. Köpa en annan bil och renovera 9-5:an långsamt, billigt och väl..

    4.Köpa en 9000 a50 och använda gamla trim delar mm, och sen sälja 9-5:an uppstyckad.

    Har ont om pengar, och eftersträvar hållbarhet och pålitlighet tillsammans med prestanda. Vilket allternativ tycker ni är bäst? Eller hade ni gjort något annat?

    Är medveten om att erbjudande nmr1 är ett kanon erbjudande. Men till saken hör också att jag snart/framöver måste byta bussningar bak, stötdämpare, sportavgas,ic, laga små rost. (samt klädsel om den ska bli riktigt fin) - Men det är ju det man har en hobby till iof..

    Har grubblat länge nu och det lutar väl mot 1:an, men det hade varit klart spännande och se vad ni tycker.

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Dilemma om framtiden för min 9-5 (motorbyte etc)

    Jadu , köper du dig någon annan bil kan du ju få samma eller mer strul med den.

    Jag hade kört på alt nr 1 , att du behöver byta stötdämpare och bussningar på en gammal bil som gått 29.000mil är ju något du borde räknat med , ja menar bilen är ju gammal och då går det sönder.

    Sportavgas och laga rost är väl inget du måste göra för att få bilen att gå? Jag hade lagt pengarna på väsentliga saker tills din ekonomi klarar av att hålla på med uppgraderingar av olika slag.

    Hoppas det löser sig bra för dig.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    60

    Re: Dilemma om framtiden för min 9-5 (motorbyte etc)

    Okej, tack. Lite så jag tänkte, man har ingen garanti med en annan kärra, bara för att det är en gammal slitvarg ex..
    Självklart hade jag räknat med att byta bussningar, dämpare, turbo och cobra med mer också för den delen. Dock inte att byta till ny motor strax efter ett topppackningsbyte. - Det tog musten ur mig lite grann.
    Men det är ju säkert nitar man går på ibland. Speciellt om man ska trimma billigt (även om billigt kanske är fel ord, men i sammanhanget)

    Men det känns bra o få lite synpunkter på det. Efter jag fått i ordning på bilen och moddat någorlunda klart så blir det en annan projektbil som jag har råd med att den står stilla och där jag kan ta ut svängarna lite mer..

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Dilemma om framtiden för min 9-5 (motorbyte etc)

    Personligen hade jag hällt i ett 9000-block. Men varför skulle du skaffa en ny topp? Den du har duger ju utmärkt.
    Ligger i samma läge som du, fast jag har redan ett sjysst 9000-block som ska 9-5-topp osv på o sen i bilen.

    Menar att blocket ska i bilen först. Lättare få dit pryttlarna på de vise.

    Och toppackningen ska då vara till 9000. Finns nåt hål extra för oljereturen man ska ta upp, men det ser man om man jämför packningarna.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Dilemma efter påbackad SC.
    Av AeroX i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 12:46
  2. Val av färg på nätgrill, dilemma.
    Av Lindfors i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •