Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byta turbo i förebyggande syfte? B2x5E Garrett

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30

    Byta turbo i förebyggande syfte? B2x5E Garrett

    Hej,
    Jag har en 9-5:a 2,0t från 1999 som var Nordic Uhr trimmad ny vid leverans från SAAB. Jag har haft bilen sedan början av 2005 och den har alltid gått väldigt bra. Precis innan jag köpte den så hade de bytt kamkedjor och en uppgradering för att motverka oilsludge. Bilen har under tiden jag haft den aldrig dragit någon olja eller blårykt. Oljan byts en gång om året vid service på SAAB och jag kör runt 800-900 mil per år. Kan man börja ana när turbon börjar bli sämre, då menar jag innan den blåryker mm. Kan de vid service på SAAB kolla detta? Anledningen till min fråga är att jag räknar med att köra 300 mil i vår nere i Europa. Bilen slår snart om till 20.000 mil, skall man byta turbo innan? Jag kan inte heller säga att jag hör några konstiga ljud från den. Tänker jag fel att byta innan något händer?

    Tobbe

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Byta turbo i förebyggande syfte..

    Hej!

    Jag brukar aldrig byta ut saker (t.ex. motordelar) som är bevisligen fullt friska, i detta fallet så är svaret inte fullt så enkelt. problemet lligger i att det är inte alltid enkelt att avgöra skicket på delarna.

    Vi kan slå fast att om det är en Garrett laddare du har så har den en starkt förkortad livslängd om motorn är trimmad över si så där 200 hkr*. Har din motor måttlig blowby och bra vevhusventilation så kan turbon hålla länge om du/tidigare ägare har "skött oljan".

    *) Turbintemperaturen brukar bli "generöst hög" och turbinvarvtalen klart snurriga...

    Att "normal meken" på en verkstad skulle kunna göra en relevant livslängdsbedömning tror jag inte på. OM det inte är så att turbon uppvisar grava tecken på skador.
    Jag vill nog säga att även "den bäste meken" inte kan göra en relevant bedömning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30

    Re: Byta turbo i förebyggande syfte..

    Hej,

    Tack för svaret, då skall jag faktiskt överväga att byta turbon för mycket är bytt men inte själva turbon. Det är ju smidigt att kunna göra ett planerat byte och inte få något sådant här på landsbygden i Frankrike...

    Tobbe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411

    Re: Byta turbo i förebyggande syfte..

    Om jag skulle byta turbo på en vässad 9-5 så skulle jag helt klart välja en td04 snurra.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Är 9-3og Aero turbon mindre i avgashuset 15t#5 pga 2.0l ? 2.3l 9-5 9-3viggen 15t#6?

    Såfall borde han ju välja den minsta för att ha trevlig spool up om man inte vill trimma, utan mappa en snäll mapp! För det är ett MÅSTE, om man ska ha allt korrekt!
    Blir mycket mer jobb å pengar med td04an!
    20.000mil å ny garret så är det kanske 15000-20000mil till!
    Då tror inte jag ägaren har den längre!?

    Bara en tanke..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    De är samma turbo i 9-3 viggen/aero och 9-5 aero med samma avgashus.
    De agget du tänker på är 9000 aero med större avgashus men de ska du inte ha för de är inte bolt on.
    De du behöver är alla olje o vattenrör till turbon när du byter med.
    Sen uppgraderar du programvaran till en som passar.
    De blir säkert inga problem men kolla med om du ska uppgradera spridarna med. De är bara ett tips när du ändå ska byta till td04 15T 5#

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Förebyggande turbobyte och annat OG9-5

    Hej!

    Ska byta min turbo på verkstad om ett par veckor, ska beställa maptuns paket med eftermarknadsturbo och allt som kommer med (pinnbultar, olja och allt), ska även byta multirem med löprulle och spännrulle.
    Såg i efterhand att jag saknar en bult till grenröret, har aldrig tänkt på det, och alltid gått igenom besiktningen.
    Är det något som jag borde be verkstan fixa samtidigt eller kan man leva med det?
    Är det dåligt?

    Byter inte turbon för att den är dålig, utan helt i förebyggande syfte, den tar ingen olja just nu eller ryker eller något. Men vill ha bilen i bra skick!
    Och tänkte samtidigt sätta in maptun steg 1.
    Märks det något skillnad med steg 1?
    Lite därför jag byter turbon också, bilen har gått 23800 mil så tänker att det är bra med byte samtidigt som man sätter in steg 1

    Är bara lite förvirrad och hade nog lika gärna kunnat skita i att byta turbon, men tänker att den inte håller vid 235hk efter så många mil.

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Ja, du bör byta pinnbulten till grenröret.
    Jag skulle inte byta turbo om den inte var mycket sliten eller på upphällningen. På din beskrivning låter det som om den är i gott skick och klarar många tusen mil till. Gissningsvis är den bytt en gång, troligtvis mellan 15-20k mil. Så länge du nöjer dig med steg 1 så kommer den snurran hänga med. Bättre att lägga de pengarna på annat och göra turbobytet när/om den närmar sig haveri.
    Ja, du märker skillnad med steg 1.
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Norrsaab Visa inlägg
    Såg i efterhand att jag saknar en bult till grenröret, har aldrig tänkt på det, och alltid gått igenom besiktningen.
    Är det något som jag borde be verkstan fixa samtidigt eller kan man leva med det?
    Är det dåligt?
    Ja, du bör absolut byta den (och övriga pinnbultar, men det ger sig typiskt automatiskt - troligen kommer någon annan pinnbult ochså ge sig när du försöker byta den första).

    Om det saknas en pinnbult tenderar det att börja läcka vid grenrörspackningen, med resultat att de varma avgaserna kommer att förstora läckan och därmed väsentligt höja temperaturen och därmed stressen på kanten av grenröret, vilket på sikt sannolikt får grenräret att börja spricka upp. Detta skeende är en vanlig anledning till trasigt grenrör.

    Pinnbultarna för grenröret tenderar att förbrukas, så det är dumt att bara byta en. Ju längre man väntar desto större risk för att man sedan behöver borra ut någon pinnbult.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Dessutom, är en av ökar belastningen på övriga så då brukar snart en till gå av, och då läcker det och så pajar packningen tillslut.

    Men jag håller med JSN om att det är onödigt att byta turbo förebyggande, den kan mycket väl ha 5000 eller till och med 10000 mil till i sej.. bättre att ta det när den börjar dumma sej.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för svar!

    Han som hade bilen innan mig hade den mellan 10K och 21K och han bytte aldrig turbon.
    Men då kanske jag skiter i bytet
    Fick ett rätt bra prisförslag av verkstad på mellan 4-5000 för hela jobbet (turbo, multirem, extraljus) då ska de även dra om extraljusen.
    men såklart skönt om jag slipper byta turbo.

    Det låter på er alla som att det är bäst att byta alla pinnbultar, vet du om det är dyrt att göra det nu när de inte behöver byta turbon?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Du gör självklart vad du vill med dina pengar men byta turbo är det få som gör innan det behövs. 5 tusen kan jag ge flera andra roligare saker att lägga dom på
    Är det dessutom Aero du har så har du TD04 turbon som håller väldigt många mil.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dessutom, är en av ökar belastningen på övriga så då brukar snart en till gå av, och då läcker det och så pajar packningen tillslut.

    Men jag håller med JSN om att det är onödigt att byta turbo förebyggande, den kan mycket väl ha 5000 eller till och med 10000 mil till i sej.. bättre att ta det när den börjar dumma sej.
    Det låter logiskt när ni säger det, med turbon, kan ju alltid be dem kolla igenom så den är i skick!
    Jag vet däremot att den aldrig är bytt, däremot så är den servad väldigt bra.

    Tar istället och ber dem byta:
    Multirem med löprulle/spännrulle
    Pinnbultar grenrör

    - - - Uppdaterad - - -

    Har jag bara extrem tur eller kan verkligen turbon hålla i 24000 mil?
    Verkar på så många som att de går sönder hela tiden.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Du gör självklart vad du vill med dina pengar men byta turbo är det få som gör innan det behövs. 5 tusen kan jag ge flera andra roligare saker att lägga dom på
    Är det dessutom Aero du har så har du TD04 turbon som håller väldigt många mil.
    Inte en aero, har en 2.3t biopower -07

    Men sant som ni säger, onödigt!

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Det är inte den robustaste snurran på marknaden, men sköts den rätt så håller den bilen ut.
    /Johan

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Norrsaab Visa inlägg
    Hej!

    Ska byta min turbo på verkstad om ett par veckor, ska beställa maptuns paket med eftermarknadsturbo och allt som kommer med (pinnbultar, olja och allt), ska även byta multirem med löprulle och spännrulle.
    Såg i efterhand att jag saknar en bult till grenröret, har aldrig tänkt på det, och alltid gått igenom besiktningen.
    Är det något som jag borde be verkstan fixa samtidigt eller kan man leva med det?
    Är det dåligt?

    Byter inte turbon för att den är dålig, utan helt i förebyggande syfte, den tar ingen olja just nu eller ryker eller något. Men vill ha bilen i bra skick!
    Varför?!
    Har man inte det 100% klart för sig tycker inte jag man skall byta något. Generellt sett alltså.

    Att välja eftermarknads delar istället för original är väl principiellt inget konstigt. Men man bör ha klart för sig vad skillnaden mot original är. Att byta en felfri originaldel mot en eftermarknadsdel är nog oftast dumt.
    Att inte byta turbo "i förebyggande syfte" låter väldigt klokt!

    Multirem med löprulle och spännrulle är slitagedelar som kan orsaka elände och driftstopp om de går sönder.
    Att byta dem i förebyggande syfte är ännu klokare!
    Citat Ursprungligen postat av Norrsaab Visa inlägg
    Och tänkte samtidigt sätta in maptun steg 1.
    Märks det något skillnad med steg 1?
    Lite därför jag byter turbon också, bilen har gått 23800 mil så tänker att det är bra med byte samtidigt som man sätter in steg 1

    Är bara lite förvirrad och hade nog lika gärna kunnat skita i att byta turbon, men tänker att den inte håller vid 235hk efter så många mil.
    Nu är det ju så att "Steg 1" kan betyda olika saker... hos Maptun... för din bil...
    I ett par steg1-varianter byter man faktiskt turbon mot en "Aero-turbo". Denna anses vara hållbarare och kan ge mer effekt. Kolla in "270hk" och "285hk" hos Maptun så ser du det. Så när/om turbon ger upp kan du byta upp dig till ännu mer effekt om du vill.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det är inte den robustaste snurran på marknaden, men sköts den rätt så håller den bilen ut.
    /Johan
    Tack för svar!
    Då kör jag på det
    Den är alltid servad vid 800-1000 mil så tänker att det gör sitt för turbon

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    BRA! Men se till att verkstaden byter bultarna till grenröret som du nämner ovan, så kommer du nog leva lyckligt på det länge
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Jäpp! Låt dem fixa det när den är inne för multiremmen mm
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    https://www.maptunparts.se/avgassyst...t-grenror.html

    Är det dessa jag ska köpa och be verkstan byta?

Liknande ämnen

  1. Frågor om garrett Garrett T04E turbo
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •