Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kylarvätskeläckage OG9-3 T5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Kylarvätskeläckage OG9-3 T5

    Tänkte hör vad ni tror om detta. (Bilderna är klickbara om ni vill se större bilder)

    Det samlas vatten på "hasplåten" rakt under servopumpen. Vet inte säkert om det är glykol i vattnet. Det blänker så det är svårt att se. Tycker att det ser så ut men inte säker. Vad läcker det i så fall? Eller kan det vara i från AC:n?

    En översiktsbild:


    Här kan man se hur vattnet ligger på plåtkanten:


    Förutom detta har jag ett annat känt läckage. Klacken där en sexkantskruv som jag tror håller vattenröret till turbon sitter blir fuktig. Här en översiktsbild. För att förvirra er så har jag vikt upp dumpslangen mitt i det hela.


    Här kan man titta närmre på vilken klacken är.


    Men saken hör att den klacken tidigare inte bara var fuktig utan våt. Då en slang i från toppen till värmepaketet tappar styrseln av olja som läckt ut över den så läckte denna. Jag bytte och monterade en vanlig slangklämma och då blev klacken bara fuktig. Men man ororar ju sig för toppackningen när klacken fortfarande är fuktig. Här en bild på slangen som fått sig en ny klämma. Jag törs inte dra den mera då slangen känns mjuk och konstig..


    Vad tror ni? Dels om vattnet nere på bottenplåten? Vattenpump? Nedre kylarslang? Kylare? Eller bara AC:n? Dels om klacken? Bara att byta slangen till värmepaketet? Toppackning?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Hej!

    Är ju omöjligt att sitta framför datorn och säga vad som läcker och inte, men ang. vattenläckan är det väl i de regionerna som slangen du markerat är misstänkt, alternativt vattenpumpens o-ring mot blocket.... Har bilen gått varm för dej nyligen?

    Den "fuktiga klacken" är ju ingen idé att ens försöka ge sej på att gissa något om, däremot kan jag trösta dej med att det ser exakt likadant ut på min -00:a, kan mycket väl vara toppackningen, går väl en oljereturkanal där ner mot tråget om jag inte missminner mej.

    Du saknar en grenrörsbult?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Hej!

    Är ju omöjligt att sitta framför datorn och säga vad som läcker och inte, men ang. vattenläckan är det väl i de regionerna som slangen du markerat är misstänkt, alternativt vattenpumpens o-ring mot blocket.... Har bilen gått varm för dej nyligen?

    Den "fuktiga klacken" är ju ingen idé att ens försöka ge sej på att gissa något om, däremot kan jag trösta dej med att det ser exakt likadant ut på min -00:a, kan mycket väl vara toppackningen, går väl en oljereturkanal där ner mot tråget om jag inte missminner mej.

    Du saknar en grenrörsbult?

    MVH
    Jag inser att det är svårt att dra några slutsatser. Men ibland händer det att nån råkat ut för nåt som sett identiskt ut och man kan få svar och ta en genväg. Visst, sällan, men det händer, så jag tyckte det var värt att fråga med bilder.

    Bilen har inte gått varm. Har ganska nyss köpt den, men föregående ägare har fyllt på så fort SID varnat. Men det är på senare tid som den börjat dra märkbart mera.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Förresten, har du lyst ner och försökt lokalisera vattenläckan medans en kollega eller du själv håller varv på motorn, typ 3-4000rpm?

    Har själv hittat vattenläckage på detta sätt, små, små hål i slangar t.ex kanske inte läcker på tomgång, men när varvtalet ökar....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    77

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Det är inte AC som läcker iallafall.
    Om AC:n läcker så försvinner den ut i luften och det enda du ser är lite fuktiga partier där det läcker. Det blir inte en stor pök som du har

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Förresten, har du lyst ner och försökt lokalisera vattenläckan medans en kollega eller du själv håller varv på motorn, typ 3-4000rpm?

    Har själv hittat vattenläckage på detta sätt, små, små hål i slangar t.ex kanske inte läcker på tomgång, men när varvtalet ökar....

    MVH
    Inte testat. Bra tipps.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Citat Ursprungligen postat av jockerr
    Det är inte AC som läcker iallafall.
    Om AC:n läcker så försvinner den ut i luften och det enda du ser är lite fuktiga partier där det läcker. Det blir inte en stor pök som du har
    Tänkte inte på att själva AC:n läcker utan på kondensvattnet i från den.

    Vart kommer det?

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Tänkte inte på att själva AC:n läcker utan på kondensvattnet i från den.

    Vart kommer det?
    Det kommer ut i en dränslang i "mitten" på torpedväggen, kan alltså inte hamna på plasten som du beskriver...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Kan inte svara på var läckaget kommer från men kan lägga till att jag förra veckan böt toppackning på min bil av samma år och motortyp. Den gamla packningen hade gett upp och det tror jag beror på att byte av kylarvätska inte har gjorts när det borde.

    Det är ju ett enkelt jobb som går fort och kostar väldigt lite om man kan göra det själv. Vore jag du skulle jag byta toppackningen för att vara säker.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Tack för alla råd och åsikter. Tyvärr är jag sjuk och har inte ens öppnat huven på ett antal dagar.. Får se i morrn kanske kanske.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og9-3 T5 -99 med kylarvätskeläckage.

    Det senaste i denna fråga är att jag efter att ha läst att ett antal personer haft problem med att topplocket varit dåligt draget så har även jag gjort en efterdragning enl. följande recept och rekommendation: viewtopic.php?t=74131

    Topplocksbultarna satt inte med mer än 20-25Nm förutom en "nummer 10" som satt så löst att jag kunde släppa den med bara hylsa och förlägnare som "skruvmejselskaft". Jag är förvånad att inte vatten och olja blandats eller sprutat som en fontän. Ja att motorn gick bra och inte drog in vatten i cylindrarna och tvättade stiften är också otroligt.

    Skaffar jag någon mer SAAB så blir efterdragning av toppen det första jag gör.

    Den våta klacken på blocket är numera torrt efter 6 mils körning.

Liknande ämnen

  1. Kylarvätskeläckage OG9-5
    Av Saab 9-5 vector 2,3turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-01-24, 19:29
  2. Kylarvätskeläckage, trots expensionskärlsbyte 9-3 2.8
    Av henrik-a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 14:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •