Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Hej!

    Jag har som en del av er vet bytt spis pga haveri..
    Allt är klart och den rullar Whooo

    Men lite grus kvar i bägaren.

    Vid kallstart går den riktigt orent ska inte säga att den går på 3 men 3,5 cyl är nog inte fel av mitt lomhörda öra.
    Tomgången är ojämn och rullar man iväg på ettan tvåan utan något pådrag som kommer bilen lätt i gungnig / hoppning.
    När bilen blir varm är det mycket bättre men fortfarande lite orolig på tomgången och det pendlar några 100 varv.
    När jag kör på lansväg märks inget alls!

    Saab fick läsa av flekoder och efter att ha bytt en vakumslang till EGR!? (var en av dom som går från insuget till en elektriks dosa på torpedväggen) så kommer det inga nya felkoder.

    Fick tipset att LMM var skadad eller att det läcker luft.....
    Jag har tidigare kört med öppet sport filter vilket ju kan ge LMM prygel om det inte sköts ordentligt.....kan det vara olja eller smuts som stör LMM? Kan man göra rent den på ngt bra sätt?
    Har läst tunt lite om trycksättning osv men om man är ovan och med lätt tinitus orginal....klarar man av läck sökning själv eller är det bättre att lämna in?
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Testade först med startgas men inte en tendens till ändring....

    Så jag har idag egenhändigt provtryckt från LMM ich in.
    Började med att ta bort och plugga vevhusvent rör/slang som fäster på Insuget till Turbon.

    Det lät ändå från oljestickan så jag drog den slangen som går mellan oljepåfyllning och nedre insuget...Typ omgjord vevhusvent. Det sitter en liten rund plastburk med en pil på...ska det vara en backventil? den är isåfall trasig för det blåser lika lätt åt båda hållen!?

    Så jag pluggade den men får fortsatt ett svagt sus från oljepåfyllningen.....Var f.n kommer det från då? För inte borde det väl komma ut luft den vägen när det inte är mer övertryck än man kan klämma åt med tummen på ett rör/slang??

    Någon som känner sig villig och bor i Lidköping <-> Falköping och kan tänka sig att låna ut LMM för test i 15 min?
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Den lilla platburken är nu bytt. Ska vara backventil som misstänkt.. Saab 350 kr med slangar.. Skruvat 150+ frakt med slangar eller mekonomen 98 utan slangar....inte så svårt val.

    Pratade med Verkstadschefen på Saab här som inte trodde man kunde provtrycka med insuget monterat. Alltid någon ventil som är öppen?!

    Testade idag också med en annan LMM som beter sig precis likadant!?


    Fler tips någon??

    Symptomen är alltså framför allt ojämn tomgång och lätta misständningar. Kör man iväg sakta utan belastning så kommer bilen gärna i gungnig. Gasar man på lite så märker jag inte av det alls....
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Har nu provtryckt igen och igen och igen :-)

    Hittat några anslutningar som små pyser vid ca 1 Bar men det största just nu är infästnignen mellan turbo insuget och Dumpventil Det röret där emellan ska ju klämmas dit med en liten vinklad bit och trotts ny O-ring och rengjort är det tydligt pys därifrån....


    Sedan ser jag lite bubblor i givaren under dumpen. Vet inte riktigt vad den gör för ngt spännande mer än läcker men det kan säkert inte vara rätt!?


    Förslag någon på hur man får det tätt framför allt där före turbon....?!
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Citat Ursprungligen postat av adj
    Har nu provtryckt igen och igen och igen :-)

    Hittat några anslutningar som små pyser vid ca 1 Bar men det största just nu är infästnignen mellan turbo insuget och Dumpventil Det röret där emellan ska ju klämmas dit med en liten vinklad bit och trotts ny O-ring och rengjort är det tydligt pys därifrån....
    Läckan mellan kobra och turbo är med största sannorlikhet det som ställer till det för dig på tomgång.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Hej!

    Något man måste tänka på är att man aldrig har övertryck innan turbon, små läckage vid övertryck innan turbon kan vara täta vid undertryck vilket det alltid är innan turbon.

    Testa sätta dubbla o-ringar vid röret från dumpen.

    Det sitter en packning/o-ring på givaren vid dumpen byt ut den.

    Som tidigare talare skrev kolla anslutningen mellan kobran och turbon, lätt hänt att o-ringen hamnar på sniskan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Löst Felsökning Luftläcka LMM 9-5 -01 med "ny motor"

    Tjipp på er alla hjälpsamma...då var detta kapitlet äntligen löst.

    Den mänskliga faktorn hade vridit insugskammen 1 kugg fel...sånt som händer. Tyvärr upptäktes det ju först efter att allt annat provats så ....
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

Liknande ämnen

  1. Felsökning av "CHECK ENGINE".
    Av bullzeye i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 00:57
  2. Felsökning p.g.a lågt laddtryck och högt "sug"
    Av vikke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •