Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Snabb hjälp ang ventilation & ACC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Snabb hjälp ang ventilation & ACC

    Tja!
    Har en og9-3 -01
    Precis renoverat klart motor osv och nu ska den ut på försäljning.
    Men så har vi det vanliga tråkiga med pixeldöd både i SID och ACC rätt grov sådan också.
    Men till ACCn ja får ingen värme i bilen vilket ja fick tidigare och det är inga slangar osv som ja satt galet eller så.
    Då ja inte kan se felkoderna pga av pixeldöd så får ja gissa mig lite fram.
    Ja tog ett annat ACC manöverenhet från en 900 men då funka inte fläkten alls samt att innertempsensorn inte fungerade.
    Är det någon skillnad på dessa?

    Innertempsensorn låter dock som en stenkross och är väll troligtvis kanske trasig men kan den påverka detta? att de inte kommer värme?

    Laga pixeldöden har ja redan kollat och någon har sedan tidigare värmt på flakabeln lite för mycket så det är en ända röra där så ja vill inte ge mig på det o göra det ännu värre.

    Så frågorna är.
    Är innertempsensorn död?
    Påverkar den så mycket att den inte vill blåsa varmluft?
    Kan jag byta till en annan manöverenhet utan att göra något med techII?

    Snabba svar uppskattas då bilen redan ligger på blocket.

    Tack på förhand!
    Saab 900 2.0T -95

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Snabb hjälp ang ventilation & ACC

    Citat Ursprungligen postat av Chaoz
    Ja tog ett annat ACC manöverenhet från en 900 men då funka inte fläkten alls samt att innertempsensorn inte fungerade.
    Är det någon skillnad på dessa?
    Det är stor skillnad. De passar inte alls (även om de ser lika ut till formen).

    Citat Ursprungligen postat av Chaoz
    Innertempsensorn låter dock som en stenkross och är väll troligtvis kanske trasig men kan den påverka detta? att de inte kommer värme?
    Du kan ju testa att rengöra den. Använd google som sökmotor men begränsa sökningen till "site:forumsaabturboclub.com". Det finns massor med trådar som beskriver hur man rengör den.

    Den kan påverka att det inte kommer värme då tempsensorn är den som avgör hur mycket värme som ska pytsas in för att nå rätt temperatur. Testa att sätt den på "HI" och se om det kommer värme då. Är motortempen normal?

    Citat Ursprungligen postat av Chaoz
    Kan jag byta till en annan manöverenhet utan att göra något med techII?
    Ja, det går bra. Men den måste vara från en 9-3. Men ta helst en med lika eller så snarlikt art.nr som möjligt. ACC som suttit i en cabriolet tror jag eventuellt kan vara lite speciell men det är jag inte säker på. Kanske även såna funkar men vågar inte svära på det.

    Gällande SID så passar även dom (endast från 9-3) men för att få de att mäta riktigt rätt så kan de eventuellt behöva reservdelsprogrammeras (talas om vilken sorts bil de sitter i).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp med en felkod!
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 18:24
  2. Snabb hjälp var går vevaxelgivaren?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 12:02
  3. behöver snabb hjälp med abs fel
    Av 666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 12:48
  4. comonrail snabb hjälp
    Av ISBjörnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 11:40
  5. Snabb hjälp ang. ET på 9000
    Av Magnus84 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •