Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Olika trimvägar på 2,3t Biopower

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Olika trimvägar på 2,3t Biopower

    Hej

    Just nu finns det många olika spår om hur jag skall öka effekten i min nya bil. Bilen det gäller är en 2,3t Biopower med automat av årsmodell -09. Tankarna går enligt följande 5 spår och jag har ordnat dom i en "önskelista".

    1. Hirschtrim med 230hk@350Nm och fulla garantier
    2. Mitsubishi TD04HL-15T #5 + Kungscobra + Aerostyrdon 260hk@350Nm endast BF98
    3. Mitsubishi TD04HL-15T #5 + Kungscobra + Maptun ST1+ (Aero) 285hk@420Nm
    4. Maptun ST1 235hk@380Nm
    5. Maptun ST1+ 250hk@380Nm

    Punkt 1 är ju det enklaste och det säkraste valet men då är det fortfarande Garrett GT17 som gäller och det har man ju hört ett och annat om. Men som sagt då är det utprovat och godkänt.
    Punkt 2 är väl egentligt för att få bilen att gå snålare på BF95/98. Jag har hört mycket om att Biopower-bilarna inte går lika snålt på bensin som sina bensinsyskon Om man bortser från att man förstör hela miljöbilstänket, så undrar jag om det verkligen finns någon sanning i det. Och frågan är om det verkligen är så enkelt att konvertera min bil till Aero-specifikation. Räcker det med delarna ovan och lite anslutningsrör för vatten och olja. Att jag har fel bakbromsar är något som jag har för avsikt att åtgärda på sikt men jag tänker egentligen mest på spridare, den mindre tanken osv. Fungerar det att peta i ovan hårdvara och sen bara gifta in ett B235R-styrdon (M06->).
    Punkt 3 är ju altervativet om punkt 2 inte fungerar eller om det inte finns någon sanning i påståendet att Biopower-bilarna drar mer bensin än syskonen som bara går på bensin.
    Punkt 4 är väl egentligen det billigaste alternativet just nu om inte Ana i Trollhättan kör ett rabattrejs på Hirschprodukter igen inom en snar framtid. Men samtidigt är det inte lika säkert som ”originalprodukt”.
    Punkt 5 förstör precis som punkt 3 SID-funtionen som min bättre hälft säkert kommer att ha synpunkter på eftersom exaktheten lär minska. Dessutom blir det alternativet lika dyrt som Hischtrim till fullpris, men med marginellt bättre prestanda antar jag.

    Så den stora frågan är egentligen om det fungerar att göra som i punkt 2 om det nu visar sig att förbrukningen faktiskt är högre på Biopowerbilarna och man slutar subventionera E85. Som det är just nu känns det som att man blir lite ”lurad” när man kör E85. Visst jag åker gratis genom biltullarna och skatten är lägre. Å andra sidan så kör jag inte bil på vardagarna så tulldelen är värdelös för mig. Har ännu bara tankat E85/E75 i bilen så jag har ingen anning om förbrukningen på min bil med BF95/98 i tanken. Det som stör lite och som jag faktiskt inte visste var att den är utrustad med 62l-tank vilket är ett klart minus när man åker till landet. Gamla bilen kunde man köra en 75 mil med och ändå ha marginal. Med den här börjar lampan lysa i efter 40-45 mil beroende på hur man kör.

    //Jesper #1873
    villrådig
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Re: Olika trimvägar på 2,3t Biopower

    Jag har en likadan bil även den med den fenomenala automatlådan!
    Började med ett maptun st1+ dvs 630cc och program, jäklar i havet vilken skillnad! Bilen trötta och något tråkiga karaktär försvann. Blev roligare och faktiskt billigare att köra den!
    Har sedan dess uppgraderat till st3 dvs 3" med racekat, jr filter och utrustning från st1+, gjorde kanske inte så mycket men gav det lilla extra på toppen.

    Har även nu i dagarna fått hem en td04-15t samt kungskobra för att stoppa i maptun st4 dvs 315hk:-)

    Lite ot men ändå...

    Sent from my GT-P7500
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Olika trimvägar på 2,3t Biopower

    Hej

    Jag har bara bra erfarenheter av Maptun så det valet är klar om det blir frågan om eftermarknadsprogram. Dessutom har vi ju bra rabatter hos dom. Men jag kan inte riktigt släppa "original"-spåret, så därför måste jag älta vidare lite till.
    Skulle det kunna tänkas funka? Tänker då på vad original styrdon både ECM och TCM. Spridarna skall vara de samma men hur är det med t ex LLK och hur kommer ESP fungera?

    Vore bara kul om någon mer insatt skulle kunna sprida lite ljus i frågan. Man behöver ju inte berätta alla delar bara om det är genomförbart. Annars blir det väl att sikta in sig på Hirsch eller Maptun.

    MicEE->
    Hur fungerar din SID nu när du har bytt spridare? Frugan är orolig av sig och om det visar sig att man inte har koll på den faktiska förbrukningen och D.T.E i realtid så blir det nog svårt att förankra hela operationen.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Olika trimvägar på 2,3t Biopower

    Hej!
    Nu vet jag inte hur mycket är prestanda viktig bland dina val men jag skriver min erfarenhet som rör prestanda delen ..
    Av dom ovannämnda val så hade jag tagit val 2 med en bättre ic..

    260 hk program är verkligen jäkla bra program som dessutom efter 4500 rpm går riktigt bra.
    Har kört på min Aero 05 kungkobran,ic och halvsats ,den presterade som en 280-285 hk bil.Betydligt bättre än många steg 3 på bensin

    Men vill du ha snabb bil och 260 hk räcker inte till så övergå till extra punkt 6 MapTun 315 hk kitt e85.
    Den kitt presterar jäkligt bra,att använda nån steg bensin program får man aldrig lika fart inte ens i närheten tyvär.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Har två 'lika' bilar som drar väldigt olika mycket bränsle OG9-5 B205 BioPower
    Av Visions84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 20:30
  2. Olika avgasljud beroende på bränsle i biopower?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 14:11
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 23:57
  4. Olika fjäderben fram Saab 9-5 2,3t Biopower 2007
    Av MrSpeed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •