Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?

    Hade tenta på geologi idag så igår låg jag och klurade en del...

    Ni som vet får rätta mig här, men spelar effekten någon egantlig roll??
    Är inte maxeffekt ett sätt att ange vid vilket varv motorn i princip slutar att dra??

    Gjorde lite räkningar...Om detta är rätt borde en bil, om man bortser från all friktion, accelerera snabbast vid det varvtal vridmomentet är störst...och inte vid maxeffekten...(om man kör på samma växel)
    T.ex. mycket förenklat:
    250 Nm vid 2500 rpm. om man sedan växlar ner det till 1250 rpm i växellådan får man 500 Nm på drivaxlarna.
    Om hjulets radie rent hypotetiskt är 0,25 m blir ju kraften som drar bilen frammåt 2000 N. alltså c.a 200 kg.
    När sedan varvet når 5000 rpm så kanske vridet är 200 Nm. då är ju kraften som drar i bilen bara 1600 N.
    Ligger det nåt i detta?, det tycker jag...

    Men om man växlar ner så att varvet går från 2500 till 5000 så måste ju utväxlingen bli 4:1 istället för 2:1...
    Då blir kraften 200x4=800 Nm drivaxel, sedan 800x4=3200 N.

    Maxeffekten borde alltså egentligen vara ett mått för att jämföra bilars högvarvsegenskaper, då det är det enda det visar...

    Kommentera gärna...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Nm = (Hk * 7024) / rpm

    Hk = (Nm * rpm) / 7024


    Svårare än så är det inte...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    vad jag menar är att det är vridmomentet på hjulen som avgör accet. Även om mer effekt vid högre varv, bättre drag vid lägre varv och högre vrid...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    vad jag menar är att det är vridmomentet på hjulen som avgör accet. Även om mer effekt vid högre varv, bättre drag vid lägre varv och högre vrid...
    Sök lite på 40-låda så hittar du en del "filosoferande" om detta.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Du har rätt! Det är så det måste vara, max vrid = mest vrid på hjulen -på samma växel-

    Det fina med att ha en växellåda är att man kan tagga ner en eller två växlar, lägga sig vid en högre effekt och därmed få högre vridmoment på hjulaxlarna än vad man hade kunnat uppnå på den högre växeln.

    Om vi tar ditt exempel och ligger på maxvridet på en tung växel och gasar och då har 250 Nm vid 2500 varv. Växellådan växlar ner det till 1250 varv på hjulen. Vridet på hjulen blir då 500 Nm.

    Kuggar man instället ner och lägger sig på 5000 rpm med 200 Nm och varvtalet på hjulen ligger kvar på 1250 varv. Då blir vridet plötsligt 800 Nm = mera ös!

    Man kan alltid växla sig till ett fett vridmoment om man har gott om effekt.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 168
    Jag tror det är dags för en "guru" att komma in här och förklara, hoppas någon har lust att klippa och klistra lite.

    Vi får väl be om hjälp från "andra sidan" dvs Jompa som har många bra "artiklar" liggande.
    ESP

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Om man har lite tid över och är någorlunda bevandrad i engelska kan jag rekommendera http://www.howstuffworks.com och i synnerhet http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm (när det gäller diskussionen i den här tråden). Där kan man läsa sig till en massa nyttiga baskunskaper när det gäller bilar och motorer (och annat också, växelådans funktion t.ex.)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Faktum ær væl att David V har summerat det alldeles rætt, førutom att han glømde bort en liten detalj i slutklæmmen, næmligen varvtalet.

    Jag korrigerar dærfør lite.



    Man kan alltid växla sig till ett fett vridmoment om man har gott om effekt på høga varv

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646

    Re: Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?

    Ja det är lätt att glömma sträckan, kraft ggr väg. Sträckan, exempelvis motorns varv/s, ökar mer än vad vridet minskar (över nämnda varvtal). För bästa acceleration vill man växla till sig motorns effekttopp m h a växellådan (om vi hade en bra steglös växellåda - att hålla motorn konstant vid maxeffekt ger bättre acc än att hålla den vid maxvrid).
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    effekt mäts i hk, men även i watt vilket är samma sak som Joule (energi) per sekund... dvs mer effekt betyder att motorn tillför bilen mer energi varje sekund. Sedan försvinner förstås en del energi för att övervinna friktion och luftmotstånd mm, men den överblivna energin ger i varje fall fartökningen vilket är det viktiga!
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Nu till saken: Vad är det för relation av vridet vid tex 2000 och 6000 rpm.

    Om man uppnår 300Nm vid 3K rpm o 200Nm vid 6K rpm.

    Detta är exempell som jag funderar på just nu med tanke på frpgan från början. Vid 3K rpm har man 3000/60= 50 X 2 = 100 pulser/sek

    Vid 6000 rpm har man 200 pulser per sekund.

    Nu om man ser att i den lägre varvet kommer 300Nm på 100 pulser och
    i den högre 200 Nm på 200 pulser/sek.

    Har man då en pulskraft som motsvarar 300/100=3Nm per puls. Nope, detta är ju en konstant drivning av kraften på 300Nm som utförs 100ggr per sekund.
    I den andra falet där man har 200Nm och 200 pulser så har man kan man säga 200x200 = 40000 ???enheter?? och vid lägre varv 300X100=30000.

    Nu till fråga: När accelererar man bäst , med driften av 30000 eller 40000 enheter per sek.

    För att i den hela exempeln har ju man 50% mera i drivkraft fast man sänkt själva vridet med 33%.

    Detta skulle gälla för en perfekt motor som inte har problem med andning och allt den för med sig dvs. om man tatt alla värde som konstanter , som klart avviker från verkligheten. (som den volumetriska fylnadsgraden osv. osv..)

    Nu.. har jag tänkt helt fel, ser man väl snart (om någon till som är vaken o trott som jag är just nu )

    Ha D
    CD65R

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    Vrid = accelleration
    Effekt = toppfart

    Enkelt.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Vrid = accelleration
    Effekt = toppfart

    Enkelt.

    Njaee...... Såååå enkelt är det inte.

    Man måste ha ett visst vridmoment för att nå toppfarten, och man måste ha en viss effekt för att nå toppfarten, under de aktuella omständigheterna. Man klarar inget utan att ha en försvarlig dos av båda ingredienserna.

    Samma sak gäller för acceleration.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av hasschapman
    Vrid = accelleration
    Effekt = toppfart
    Enkelt.
    man når ju aldrig toppfart utan acceleration...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Men om man ligger på en växel utan att kugga ner och drar från säg 1500rpm på trean...
    då borde väl accerelationen bli störst när vridmomentet är störst va, även om man bortser från luftmotstånd...

    Som ni säger är väl anledningen till att maxeffekten inte begränsas till det varvtal med högst moment att momentsänkningen på högre varv är mindre än varvtalsökningen i procent..
    Visst är väl maxeffekten vid det varvtal där man inte längre kan växla sig till mer moment, även om man bara sänkte varvet lite?
    Låter vettigt tycker jag...

    Nu är jag nära slutet av tunneln som jag vandrat för att få insikt i motorns mystiker...
    Tack för alla utredande svar
    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Saknas det effekt? eller inte? (film)
    Av Karl_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 20:16
  2. Högre effekt med etanol - sant eller ej?
    Av Perman51 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 19:57
  3. Effekt och vridmoment ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:49
  4. mer effekt sökes. 18t eller gt28? vad behövs?
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:12
  5. Effekt och vridmoment i en B202 16v-insprutare -89?
    Av Andreas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •