Hade tenta på geologi idag så igår låg jag och klurade en del...
Ni som vet får rätta mig här, men spelar effekten någon egantlig roll??
Är inte maxeffekt ett sätt att ange vid vilket varv motorn i princip slutar att dra??
Gjorde lite räkningar...Om detta är rätt borde en bil, om man bortser från all friktion, accelerera snabbast vid det varvtal vridmomentet är störst...och inte vid maxeffekten...(om man kör på samma växel)
T.ex. mycket förenklat:
250 Nm vid 2500 rpm. om man sedan växlar ner det till 1250 rpm i växellådan får man 500 Nm på drivaxlarna.
Om hjulets radie rent hypotetiskt är 0,25 m blir ju kraften som drar bilen frammåt 2000 N. alltså c.a 200 kg.
När sedan varvet når 5000 rpm så kanske vridet är 200 Nm. då är ju kraften som drar i bilen bara 1600 N.
Ligger det nåt i detta?, det tycker jag...
Men om man växlar ner så att varvet går från 2500 till 5000 så måste ju utväxlingen bli 4:1 istället för 2:1...
Då blir kraften 200x4=800 Nm drivaxel, sedan 800x4=3200 N.
Maxeffekten borde alltså egentligen vara ett mått för att jämföra bilars högvarvsegenskaper, då det är det enda det visar...
Kommentera gärna...