Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Behålla eller byta?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Behålla eller byta?

    Eftersom jag funderar på gränsen till migrän så hoppas jag på lite respons här.

    Om jag letar runt så verkar dom flesta 9-3'or vara rostfria, helt otroligt tycker jag, eller så talas det inte så mkt om det

    Hursomhelst, min har lite problem här och där, inte mycket på varje enskild yta - däremot många små (suck).

    Så.. hur ska man göra tro. Det är ju en '03a med ca 20k på mätaren, dock fungerar allting och i fint skick (även inredning felfritt). Det är ju den här förb.. rosten bara.

    Alternativen är:

    * Bara behålla och låta den vara som den är, en bil man kör och knappt bryr sig om alltså.

    * Sälja och ta vad man får och hitta en nyare Aero.

    * Ordna den seriöst och behålla på obestämd tid

    Det är här migränen kommer. Sälja och lägga imellan 30-40k mot en rätt ny Aero, kan ju vara precis samma huvudvärk med den - omöjligt att veta i förväg.

    Sist har vi det jag är inne på egentligen, till våren då, lämna in den till lackerare och låta bilen få nytt liv (har runt 30k att spendera på lack/fix).

    Men då är frågan, bäst är ju att köpa nya dörrar, etc etc som är drabbade, snarare än laga. Men även nya dörrar kan rosta lika fort som en lagad..

    Nää, bäst vore att sälja och köpa en cykel

    Nåväl, skrivit av mig lite, får se hur jag gör. Vore skönt att bara slipa o lacka själv och ha bilen tills den faller ihop (som "vanligt" folk gör)..

    Samtidigt så borde runt 30k vara nog för att bilen ska se betydligt bättre ut - frågan är bara hur länge..
    9-3 SS Aero -03

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Behålla eller byta?

    Jävligt jobbit att cykla i Västervik. Är det rost du har? Galvsläpp brukar vara vanligt , jag har två små bubblor på min men den går lika bra för det och inge migrän över det.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Behålla eller byta?

    Citat Ursprungligen postat av TSW
    Samtidigt så borde runt 30k vara nog för att bilen ska se betydligt bättre ut - frågan är bara hur länge..
    Jag resonerar som så att då betalar du 30k för nåt du redan har, visst den blir som ny utvändigt! Men sen är ju frågan om det verkligen är värt att lägga så mycket för att fixa en lite lagom sleten 9-3 från 03... jag hade aldrig ens tänkt tanken! Jag hade kört vidare, fixat till det värsta själv & varit glad för att min bil inte kostar skjortan att äga varje månad!

    Precis så har jag gjort med min nuvaranade, är inne på 8:e året med den & den bara går & går! Lite småblämmor finns såklart, men inget jag stör mig på! Bilen är ju gammal, men skitbilliga att äga!

    Vill du absolut inte köra vidare med en lagom sliten bil så hade jag bytt bil, 30k är rätt mycket bara för att behålla den man har fast i lite finare skick!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Behålla eller byta?

    Ja, ni har ju rätt båda två Det är faktiskt både rost och galvsläpp, dock inget dramtiskt (än). Men det blir ju om det inte stoppas..

    Hm, kan ju göra en kombination, lägga en betydligt mindre summa för att trolla bort det som finns, sen bara köra tills det rasar helt. Köper man något riktigt fint på sikt så är ju en slit-o-släng / vinter -bil nästan nödvändigt, då är ju en SS Aero rätt lyxig slit-o-släng

    Ibland är jag verkligen avundsjuk på dom som har 0 bilintresse, bara tankar o kör. Ack va lättsamt det vore!
    9-3 SS Aero -03

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Re: Behålla eller byta?

    Är bilen bra och med tanke på miltalet inte värd så mycket. Behåll den och stoppa det som går kör den som bruksbil och skaffa en roligare bil som "finbil" kanske en cabbe eller någon trevlig Bmw?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Behålla eller byta?

    Jag kan inte se något avvikande på bilderna. Du är för petig
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Behålla eller byta?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Jag kan inte se något avvikande på bilderna. Du är för petig
    Det är nog största boven i dramat. Svärfar har en sprojlans ny V60 D5, på den ser jag saker som stör mig också, dock är det ju inte rost eller galvsläpp, men ändå. Jag blir nog aldrig helt nöjd..

    Men jag har lite mer allvarliga problem, det mesta som stör mig kan jag lösa genom omlack eller plåtbyte (enkelt), förutom tröskeln, där det står "SAAB AERO" när man öppnar dörren, där har den dumma f-n börjat rosta, dock enbart fram, mest förare, lite på passagerare, men inget bak. Men ändå, där är det ju blästra som gäller. Aja, får härda ut i vinter och sen besöka lackarn här i Västervik och få det lite fixat.

    Men i det stora hela ser den fin ut, absolut, bara det att jag synat den för noga
    9-3 SS Aero -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Behålla eller byta?

    Har själv varit i samma sits som dig flera gånger. Så fort det hänt något med bilen, så har jag velat sälja den.
    Men svärfar har hela tiden stoppat mig och hävdat detta, som är väldigt smart.

    " tänk all tid du lagt ner på den, samt alla delar du bytt. Du har lärt känna bilen och vet om allt du bytt/lagat på den. Är det då bättre att köpa en ny och få börja om på samma kula igen, då du inte vet ett piss om vad som är gjort på den, förutom vad tidigare ägare sagt".

    Nu vet inte jag vad du gjort på din bil. men även om man skulle få tex 50-60k för den och så köper man en lite nyare bil för kanske 70-80k, så kommer det ändå fel. Så länge man inte köper en sprillans ny dvs.

    Sen är det ju upp till var och en om man vill sälja eller ej.

  9. #9

    Re: Behålla eller byta?

    Den ser fin ut kör vidare du
    Fixa till den i vår hos en lackare.
    Kan du göra underarbetet själv så tjänar du en slant på det.
    Nu vet jag inte hur mycket du ska lacka.

    Jag är likadan som du pedantisk

    Köpte mig en A3 07a som jag i efterhand upptäckte ha bubblor i lacken lite varstans.
    Pallade inte med att ha bilen kvar även att den skulle åtgärdas av Audi.
    Köpte mig en saab med lite rost o andra saker att åtgärda men tycker jag åt andra sidan ska bli kul i stället.Kanske annorlunda när man vet om felen när man köper bilen.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Behålla eller byta?

    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Den ser fin ut kör vidare du
    Fixa till den i vår hos en lackare.
    Kan du göra underarbetet själv så tjänar du en slant på det.
    Nu vet jag inte hur mycket du ska lacka.

    Jag är likadan som du pedantisk

    Köpte mig en A3 07a som jag i efterhand upptäckte ha bubblor i lacken lite varstans.
    Pallade inte med att ha bilen kvar även att den skulle åtgärdas av Audi.
    Köpte mig en saab med lite rost o andra saker att åtgärda men tycker jag åt andra sidan ska bli kul i stället.Kanske annorlunda när man vet om felen när man köper bilen.
    Skönt med folk som tänker lika - blir lätt att man tror man är knäpp

    Det ligger mycket i det där, låt säga att jag lägger 20k på fix, då är den 100% spot-on även för en pedant. Sälja + 20k blir väl 70 i bästa fall.

    För 70k får jag nog också en bil med problem - kanske andra problem ,men ändå.

    Så det enda vettiga är väl att fixa det som jag har, är nog mer ekonomiskt. Visserligen är det bekvämt att bara byta bil, men ändå lite fegt också.

    Är ändå värt en del att den har utrustning som jag önskar, 314mm bromsarna, mekanikskt felfri osv.

    "Bara" lite rost är väl inte så mycket att hänga läpp över. 10-15-20k räcker rätt långt när det kommer till lack, hoppas jag. Kan även hända att 20k är såpass nära en kostnad för hellack att det kanske blir så.. eller spara ihop lite mer deg o lacka hela.

    Nåväl, känns lite bättre nu iallafall Skönt att wajna av sig lite.

    värt att notera, BMW E36'an jag hade förr, den hade bucklor och diverse annat, ändå så bygdde jag om den från 320 Automat till 328 med M3 Drivlina.

    Hur det gick till fattar jag inte.. den va ändå relativt risig i lacken och sådär, la ner på tok för mkt cash i den. Kanske är att saaben är såpass ny att den SKA va felfri, hm, får knäcka en julmust och fundera på det

    Edit: Kom precis på att jag hade en Cosworth som spikade sönder, gick 40k på motorrenovering där. Det jag vill ha sagt, usch va jag lagt pengar på bilar som ändå inte är så mycket att hurra över. Då är pengar för laga rost på SS:en väldigt väl investerade pengar..
    9-3 SS Aero -03

Liknande ämnen

  1. Köpa 9000 eller behålla og 900 ?
    Av Peder L i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 13:00
  2. saab 99 turbo 77 förseriebil!!! sälja eller behålla den??
    Av MOLLE-FBG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 23:58
  3. Behöver era råd! Behålla min 9-5aero-03 eller en 3.0TID 2005
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 12:08
  4. I valet och kvalet, sälja eller behålla?
    Av johamn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 02:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •