Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Tjena, då var det dags för även mej att krypa till korset då....

    Tog efter lång tids tvekan tag i T5suite på min 9-3SE -00 igår, monterade MV och kopplade in mej via CANUSB, blev förvånad över hur välgjort programmet är och lättförståligt det är (har iofs läst div. manualer i flera veckor för jag gillar inte att chansa mej fram.. ) och det hoppade igång direkt, var ute och åkte lite och kollade "livedata" m.m för skojs skull, var flera gånger på väg att göra ett försök att flasha om men fick aldrig riktigt modet...

    Så, imorse kände jag mej fit for fight, kopplade på allt, laddade ner programmet från ECU:n (5171434) utan problem, jämförde med det som ligger i T5suites bibliotek och gjorde sedan en "tune me up st1" och sänkte laddet lite till ca. 0,75 max, kontrollerade igen genom att jämföra mot både original samt "tune me up"-filen och att VSS-koden stämde.
    Laddade upp till ECU:n, inga problem, laddade ner och jämförde, inga problem, startar inga problem förrns jag sedan skulle ut på provturen, hur jag än gör så får den spelet direkt man varvar över ca. 2500, varvar hejvilt upp och ner mellan 2500 > 4000 i 15 sekunder för att sedan sakta dala ner till tomgång igen....

    In i garaget igen, kopplar in allt igen och flashar en gång till, samma skit fortfarande.
    Får då kalla fötter och börjar backa ur, flashar in originalprogrammet igen........... Och då startar inte bilen samt att hur jag än startar om alla komponenter får jag INGEN KONTAKT VIA CANUSB, går inte att "gå online" helt enkelt....

    Frågan är då, vad gjorde jag för fel och finns det någon lösning på detta förutom att köpa en ny ECU som jag antar att jag också måste flasha om för att få i rätt VSS-kod?


    Vad som igår morse var min pendlarbil (pendlar 10 mil om dagen) står nu i garaget och inte startar, och imorrn är det måndag = jobb, INTE BRA...

    Har fått höra ordspråket om att man inte ska pilla på saker som fungerar, men gör man inte det lär man sej heller ingenting, right?

    Som sagt, trodde inte jag någonsin skulle behöva sitta här och be om hjälp, men som sagt, bara krypa till korset....

    Hoppas på lite idéer och kanske till och med tips på hur jag löser detta...

    MVH

    EDIT: kom på, vet inte om de spelar någon roll, men, tyckte mej höra efter att de börjat krångla för mej, med tändningen på, ett svagt "klickande" ljud med jämna mellanrum nånstans runt ECU:s placering, tror inte det låtit så förut
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Aj fan... Lider med dig, ibland ska man lita på sina kalla fötter
    Jag har alltid raggstrumpor

    Hoppas det löser sig innan kvällen e slut!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Låter ju nästan som att det är brott på kablaget mellan canusb och boxen.

    Om du t.ex. startar T7 can flasher, blinkar/lyser canusb:n då?

    Kollat så lödningarna inte släppt på DB9-kontakten? Har hänt mig några gånger

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Om du t.ex. startar T7 can flasher, blinkar/lyser canusb:n då?
    Nu är det ju T5 jag håller på med, så jag antar att det är T5 CAN flash jag borde provat? Har ju ingen internetanslutning i garaget givetvis, alltså för att ladda ner de programet, är hemma redan, gett upp...


    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Kollat så lödningarna inte släppt på DB9-kontakten? Har hänt mig några gånger
    Okej, hehe, det har jag ju iofs inte gjort, man har väl aldrig sån tur att det är ett så enkelt fel...?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    De går runt i huvet som fan, datorn jag änvände mej av är gammal, kan de ha något med det att göra?
    Ingenting sade ifrån under tiden det "funkade"...

    Samt "skriv-spänningen" som på ng900/og9-3 endast är en bygel i CAN-kontakten, kan det vara för låg spänning så det är det som orsakat krashen?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    För T7 räcker det med canusb så länge du inte misslyckas med en flashning och därefter bryter strömmen till boxen, i det läget måste du programmera den via bdm för att få kontakt via can igen
    Hittade det här nu också, hur mycket har den här kommentaren gemensamt med T5, och, med bryta strömmen till boxen menas väl helt spänningslös, alltså lossa handsken eller batteripolen, eller?

    Hoppas fortfarande på hjälp från någon kunnig... (Tydligen mer än mej iaf...)

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Jag har samma problem som du har med tomgången, har inte löst det ännu jag heller.. Men jag har iallafall kontakt mot bilen hela tiden (9-3 2,0t T5 -00)

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Jag har samma problem som du har med tomgången, har inte löst det ännu jag heller.. Men jag har iallafall kontakt mot bilen hela tiden (9-3 2,0t T5 -00)
    Kvarstår detta om du lägger i originalprogrammet också samt har du matat med extern +15V DC eller använt bilens spänning?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Japp får samma symptom med originalfilen jag läste ur med CANFlasher, Kör med bilens spänning, har haft CTEK Laddare undertiden jag pysslat med den.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    har haft CTEK Laddare undertiden jag pysslat med den.
    Haha, lite komiskt ändå, EXAKT så har jag också gjort....

    Hittade dethär nyss också, det hade jag missat...

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Man måste göra boxen strömlös efter läsning/skrivning av flashminne via can märkte vi dock så att bootloadern försvinner annars blir det inget bra.
    Är det något du iakttagit?

    (Så gjorde INTE jag mellan mina 3 flashningar... Skulle ju kunna vara därför min box "hängt" sej?)

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Okej, nej det har jag inte gjort, utan jag körde bara på.. Läs ur, Autotune i T5 Suite, Flasha in med CANFlasher. Men värt att prova att döda strömmen efter varje procedur..

    Jag stängde alltid av tändningen i 1 minut efter inflashning, Det borde ju göra boxen strömlös tycker jag..

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Ok....

    Nån som kan kommentera ang. spänningen, om det duger med bilens spänning eller om jag ska satsa på att skicka på 15V när jag flashar den boxen jag kommer köpa för att försöka få igång bilen...

    Och, inget väsentligt jag missat?
    Procedur jag kommer utöva nu för att få igång bilen om jag får tag i en 5171434:

    1.Läs ur flash (med T5flash den här gången?)
    2.Lossa batterikabel i 1min.
    3.Ändra VSS-kod i T5suite.
    4.Spara på dators HDD
    5.Dumpa i prog i ECU (med T5flash)
    6.Lossa batterikabel i 1min.
    7.Hoppas att det funkar denna gång?

    Inte missat nåt?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Om vi istället frågar såhär då:

    Någon som har erfarenhet av att gifta in ECU i bil med Tech2 eller liknande, är det omständigt?
    Blivit erbjuden att låna utav en som inte själv vet hur man gör...

    Får väl lov att fixa mej en "ny originalbox" nu, och ha en annan att labba med så man inte sjabblar till det igen....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Ingen?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Utan att vara expert på canusb men jag undrar om det verkligen räcker med bilens 13,4 volt (eller vad det nu blir) när du skriver över boxen? När man använder BDM så kör jag med 15-16 V. Vad säger T5 manualen?

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Vad säger T5 manualen?
    Bygla pin4 & 6 i CAN-köntakten....

    Fundera också på det där, frågan är om man ska prova att skicka på 15V ist vid nästa försök, lägger man in minus från spänningsaggregatet i bilens chassi då....?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    när man bara byglar så är det bara gjort för att läsa (och skriva till SRAM), t5 manualen är lite utdaterad när det kommer till can-programmering av flash. står tom "to be developed" i manualen.

    orginalminnena måste ha 15 v för att kunna programmeras pålitligt.

    det jag tror hänt är att skrivningen av dina minnen har blivit misslyckad. och att du inte får kontakt med boxen igen pekar bara mer åt att det är det som hänt.

    det du måste göra nu om du vill få liv i din box igen är att göra en flashning med bdm.

    att lägga på 15v på boxen nu kommer inte ge dig någon större chans att få kontakt med boxen tyvärr. men om du ska programmera flash i bilen så får du koppla spänningsaggregatets minuspol till jord och +15v till pinne 65 på boxen, som också finns i can-kontakten.

    du vet väl att det finns två sätt att programmera dessa i bilen? det du troligen använt är att skriva om flash, det är ett minne som är gjort för att skrivas till en gång i fabriken och sen aldrig ändras, det spelar ingen roll om du kopplar bort batteriet eller liknande datan finns alltid kvar, men dessa minnen är inte gjorda för att skrivas till utan extraspänning.

    det andra sättet är att bara skriva till "SRAM" som är boxens arbetsminne, detta minnet skriver boxen själv till hela tiden när bilen används för att kunna adaptera och liknande, så här kan man lägga in sitt trim utan att ha programmeringsspänning, och boxen kommer inte bry sig om flash-minnet. om boxen skulle bli strömlös dock så läser boxen in datan från flash igen och bilen blir då som den var innan. detta gör även att med detta minnet kan man lattja med ganska mycket utan att behöva vara orolig, man kan inte råka radera viktiga saker som bootloaders tex.

    //hoppas att de klarnar upp lite, det är lite tråkigt att manualen inte är uppdaterad på ett tag, men endå stor cred till dilemma som gör detta möjligt, vill man ha uppdaterad information får man gå in och kolla på ecuproject forumet. du nämde inte om du hade en bdm-adapter men jag skulle rekomendera att du skaffar en, om du vill hålla på med detta. jag kör med en "combiadapter" som har både can och bdm. jag är supernöjd, har flashat två olika boxar kanske 10 gånger totalt hitils utan problem.

    så om du inte har en bdm-adapter hitta någon du kan låna en av alternativt hitta någon som kan hjälpa dig att flasha om boxen med bdm, hoppas det löser sig med att komma till jobbet, kan rekommendera att skaffa en till box som du kan "leka" med så du inte riskerar att bilen blir ståendes, jag har alltid en extra liggandes i hanskfacket bara för lite "peace of mind".

    lycka till nu mvh: zimm

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Tack för ett engagerat svar "zimm", klarnade gjorde det allt, samt bekräftade en del utav mina egna misstankar om vad som gått snett...

    Tar med mej detta till nästa gång jag ger mej på'et igen..

    Valet jag står inför idag eller imorrn när box kommer på posten är:
    1. Koppla in i bilen och chans-flasha för rätt VSS kod....
    (För VSS-koden räcker väl inte att lägga på SRAM!?)

    2. Låna en tech2 och hoppas man bergriper hur man programmerar om VSS (Är det TWICE-styrdonet man ska ge ett nytt nr, de som står på boxen? OCH, måste man programera om nycklarna också....? )

    3. Köra bilen 5 mil på släp till närmsta SAAB-verkstad och betala flera tusen...?


    Vad tycker ni, nån som kan med tech2 och vet om det är svårt att fixa detta?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Efter att ha misslyckats med att programmera boxar i bil ett par gångerprogrammerar jag alltid på skrivbordet numera. Ett bra nätaggregat, lösa handskar och canbus-adepter med terminering fungerar nästan alltid. Funkar det inte får man löda på pinnar och köra med bdm.

    Lärdomen är: bilens spänning räcker inte alltid. Programmera på skrivbordet om du skall skriva till flash-minnet.

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Ingen kontakt via CANUSB efter 3 omflashningar... (T5)?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Lärdomen är: bilens spänning räcker inte alltid. Programmera på skrivbordet om du skall skriva till flash-minnet.
    OK!

    Vågar man skicka på 15V på "hela skiten" eller är det att rekommendera att köra 2 aggregat, ett med 13V och ett med 15V?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med OBD 9-5 -00
    Av Sword i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 00:06
  2. Ingen kontakt med vägen efter byte till coilovers
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 18:45
  3. ingen kontakt med styrboxen?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •