Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Open sid i Maptunprogrammerad bil

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Varför titta på en app genom mobiltelefon eller platta?

    Har mänskligheten blivit helt dum (?)

    Man känner direkt om bilen går som den ska. Tycker jag. UTAN appar.

    /Lufto

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Opensid använder man när man tycker något inte är rätt. Jag blåstirrar inte på Opensid heller. Ibland kollar jag antalet spikningar, att AC fungerar osv.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Varför titta på en app genom mobiltelefon eller platta?

    Har mänskligheten blivit helt dum (?)

    Man känner direkt om bilen går som den ska. Tycker jag. UTAN appar.

    /Lufto
    Och om den inte går som den ska så vet du direkt vad som är fel...?

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Att man känner direkt att bilen går som det skall är helt fel.

    Känner säkert 100 tals här och utanför forumet som tyckte bilen gick som den skall ,och när dom testat med RL så har det visat sig vara saknad av 20-50 hk.
    Därav jag sagt till många Maptuner kan funka på nya bilar men inte på gamla om inte kunden är insatt tillräckligt mycket på att avgöra om bilen efter motoruppgraderingen går som det skall.
    Så därför är bättre istället för att ta värde på bilen själv åka dit man tänkt trimma bilen och låta dom kolla bilens skick mm förre/efter trim.På det sättet blir kunden mer nöjd och trimfirma slipper frågor kring olika värde när dom inser att bilen kanske inte går som det skall.
    Maptuner,ppc är enligt mig slöseri med pengar.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Håller helt med! Nu har jag inte trimmat någon bil genom OBD-uttaget men en Saab 9-3 og T5 och en og900. Ingen av bilarna har gått som dom ska direkt efter trimningen, detta trots att jag tyckt mig att ha ganska bra koll på hur motorer fungerar och hur styrsystemet jobbar (gällande laddtrycksreglering iaf..).

    Ska jag trimma min ng 9-3 blir det genom ett besök på firma. Inte genom Maptuner/PPC dylikt. Ska jag trimma så vill jag ha det rätt direkt och bekräftelse på att det är rätt
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Håller med Per där.

    Jag har haft open sid och även Maptunern och så klart Racelogic.

    Tyvärr dom 3 saker kan förändra en människa totalt.
    Mvh
    Jo det kan sätta sig i ens huvud med för mycket!

    Eftersom min 9-5 inte ens har en tryckmätare som standard så tänker jag att den extra jag har egentligen inte behövs. Jag har monterat bort den någon gång och haft vyn från förarstolen så som Saab tyckte att den skulle vara i en 170 hk bil. Rent och snyggt med den välvda instrumentpanelen utan något ovanpå densamma. Att turbon kan ladda 1,1 vet jag ju med mitt trim och måste ju inte hela tiden spana in just vad som laddas.

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Dessutom är ju laddtrycket så pass ointressant på en T7-bil att tryckmätare är onödig. Att ha moment-mätaren i instrumenthuset kan dock vara till nytta om man skulle "tappa" 50hk som tydligen är vanligt.

  8. #28
    Helt ointressant är det ju inte om man går från ett maximalt laddtryck på 0,5 till 1,1. Det är snarare intressant tycker jag själv.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Trådlyft? Bara lite!

    Tråkigt att opensid skiljer sig mellan olika mjukvaror. Med biomjukvara från Maptun är opensid verkligen seriös med 6 olika undermenyer och typ "miljoner" olika parametrar där momentan bränsleförbrukning är en som jag tycker om. Med steg 2 icke bio är där endast 33 parametrar och ingen momentan förbrukning. Maptun kör in opensid endast om man uttryckligen frågar om det och har ingen som helst support på opensid på något sätt. Jag vill ha den maxade opensid som i biomjukvaran på bensinmjukvaran. Jag fick svaret på min fråga om denna snikversion av opensid jag har nu att det skiljer sig åt mellan olika mjukvaror och att de inte ger support på opensid.
    Bara liten kontrollfråga så jag förstår det rätt: Numer kan alltså Maptun lägga in opensid om man ber om det, men ger ingen som helst support? (det äldre inlägget från 2011 verkade göra gällande att de inte la in Opensid oavsett, men sådant kan ju ändra sig över tid)

    /U

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Helt ointressant är det ju inte om man går från ett maximalt laddtryck på 0,5 till 1,1. Det är snarare intressant tycker jag själv.
    Du tror inte du skulle märka det? Dessutom, om bilen inte är trimmad kommer det garanterat att märkas om laddet går till 1,1 (man slår huvudet i ratten...).

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Citat Ursprungligen postat av ullberg Visa inlägg
    Bara liten kontrollfråga så jag förstår det rätt: Numer kan alltså Maptun lägga in opensid om man ber om det, men ger ingen som helst support? (det äldre inlägget från 2011 verkade göra gällande att de inte la in Opensid oavsett, men sådant kan ju ändra sig över tid)

    /U
    Jag kan numer själv svara på min fråga: Ja, det går att få opensid i samband med mjukvaruuppdatering från Maptun. Fick min maptunerx idag och har lagt in ny mjukvara inkl opensid

    /U

Liknande ämnen

  1. open SID
    Av Teamforsbergracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:37
  2. OpenSID OG9-5 -98/-05
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 08:54
  3. open SiD
    Av Ioneye i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •