Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Shiftlight på og9-3

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Shiftlight på og9-3

    Hm, i kopplingsschemat för huvudinstrumentet finns 47k, alltså Shift-Up, men i bilden för varningslampor så finns den inte. Hmmm... Jaja, en ficklampa i instrumentet kommer ju avslöja vilket som är rätt

  2. #22
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Shiftlight på og9-3

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, i kopplingsschemat för huvudinstrumentet finns 47k, alltså Shift-Up, men i bilden för varningslampor så finns den inte. Hmmm... Jaja, en ficklampa i instrumentet kommer ju avslöja vilket som är rätt
    Lyckas du hålla dig från att springa ut och kolla redan ikväll?

    EDIT: Jag gjorde dig en tjänst och gick ut och kollade på min 9-5:a från 1999. Jag har Shift-Up precis till höger om 7000rpm siffran på varvräknaren
    (skulle ändå ut och kolla färgkoden på bilen)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Shiftlight på og9-3

    Riktigt intressant läsning!
    Hade vart riktigt fräckt att ha detta på sin og9-5

    Men bollman luska lite mer i det hela för T7 systemet innan jag börjar hoppas för mkt

  4. #24
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Shiftlight på og9-3

    Lite off topic:

    Nu har jag kikat på min svensksålda 9000 Aero -94. Ingen shift up, dock hittade jag tre andra lampor jag inte visste jag hade:
    #EXH (varning för varm kat?) sitter där shift-up borde vara
    #TCS (Tack o lov)
    #Cruise (Fanns den på 94?)

    Nån som vet hur man aktiverar cruise?
    Kan man använda tex TCS-lampan som shift up?

  5. #25
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Shiftlight på og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Lite off topic:

    Nu har jag kikat på min svensksålda 9000 Aero -94. Ingen shift up, dock hittade jag tre andra lampor jag inte visste jag hade:
    #EXH (varning för varm kat?) sitter där shift-up borde vara
    #TCS (Tack o lov)
    #Cruise (Fanns den på 94?)

    Nån som vet hur man aktiverar cruise?
    Kan man använda tex TCS-lampan som shift up?
    Säker på att du kollat tillräckligt noga? Jag har också EXH,TCS och Cruise men ändå plats för Shift-Up, iofs på en 9-5:a så det kanske inte säger någonting

    Kan tillägga att min 9-5:a är tysklands import och automat = lampan kanske finns pga att den är från tyskland? men används inte pga att bilen är en automat?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253

    Re: Shiftlight på og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Hej!

    Någon som kan bekräfta/dementera att lampan sitter standard på 9000?
    Min numera skrotade 9000CC 2.3i -91 som gått i Belgien tidigare hade shift up aktiverad och fungerande.

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Shiftlight på og9-3

    Då kan jag bekräfta att det funkar fint i en og9-3 -99.
    Boxen är stiftad men det som saknas är sladden från H33-5 (kontaktstycke) till pinne 7 på K20 på instrumentet.
    Jag klippte kabeln strax innan H33-5, stiftade i K20 och sen funkade det så fint så fint.
    Detta är alltså på en T5-bil, på T7 behöver man bara programmera om boxen. Så fort turbon är bytt på 9-5an min så skall det också testas

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Shiftlight på og9-3

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Då kan jag bekräfta att det funkar fint i en og9-3 -99.
    Boxen är stiftad men det som saknas är sladden från H33-4 (kontaktstycke) till pinne 7 på K20 på instrumentet.
    Jag klippte kabeln strax innan H33-4, stiftade i K20 och sen funkade det så fint så fint.
    Detta är alltså på en T5-bil, på T7 behöver man bara programmera om boxen. Så fort turbon är bytt på 9-5an min så skall det också testas
    Härligt att du fick det att funka? Du har inte lust att försöka fånga det på bild?
    Hm, hur programmerar man det på T7? Måste man göra det själv eller är det något som görs med Tech 2? (Aldrig sysslat med att programmera boxar själv så har ingen aning om hur man gör..)

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Shiftlight på og9-3

    Jag skall prova att få med det på en filmsnutt imorrn Lampan tänds så fort som man startar bilen, precis som lampan för lite soppa.
    På T7 måste man göra om själva programmet, alltså med t7suite. I T7 är det inga kablar som behövs utan ändring i själva programvaran. Huvudinstrumentet tar ju emot signaler på P-bussen för vad som skall hända och Shift Up är en sån sak.

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Shiftlight på og9-3

    Det blev ingen vidare film, men jag tror ni fattar hur det funkar iaf
    http://www.youtube.com/watch?v=sGb-6giYCHo

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Shiftlight på og9-3

    Okej, nu måste man ju lista ut hur värdena i programmet påverkar lampan.
    Jag kollade i suiten och följande värden gäller shift-up på t5:
    Shift_load
    Shift_max_rpm
    Shift_rpm
    Shift_load_hyst
    Shift_up_off_time
    Shift_up_rpm_hyst
    Shift_up_temp
    Shift_up_time

    Shift_load är ju antagligen lastvärdet som gör att lampan tänds, dvs understiger lasten detta värde tänds lampan (om högre växel finns). Värdet är satt till 0,1 i mitt program.

    Shift_max_rpm, är varvtalet där lampan tänds, oavsett. I mitt program satt till 5500

    Shift_rpm ? Värdena är 1700, 1800, 1900 och 2000. Möjligen skulle detta kunna vara lägsta varvtal lampan tänds vid, när man skall växla till 2an, 3an, 4an och 5an om nu lastvärdet håller sig under 0,1 hela tiden.

    Shift_up_load_hyst. Något form hysteresvärde för att inte lampan skall flippa på och av på grund av att lasten är nära det satta värdet (0,1)

    Shift_up_off_time. I mitt program 3. Skulle kunna vara tiden innan den släcks, om lasten ändras.

    Shift_up_rpm_hyst. Hysteresvärde för varvtalet? Satt till 50.

    Shift_up_temp. 40 i mitt program. Under denna motortemp aktiveras inte lampan?

    Shift_up_time. Satt till 3 i mitt program. Troligen samma som off_time, dvs tiden innan lampan tänds när den väl bestämt sig för att tändas (ifall förutsättningarna hinner ändras)?

  12. #32
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Shiftlight på og9-3

    BRA jobbat Patrik!!

    Om jag orkar ska jag nog pilla ihop det här på min svarta 900:a i veckan
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #33
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Shiftlight på og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    BRA jobbat Patrik!!

    Om jag orkar ska jag nog pilla ihop det här på min svarta 900:a i veckan
    Jag kunde inte hålla mig så jag tänkte iaf fixa klart ett program där shift-up fungerar så som jag vill

    Kollar i det program jag kör i bilen idag och det ser likadant ut som i ditt förutom att jag har andra värden på dessa:
    Shift_load = 110
    Shift_up_load_hyst = 110

    Jag tänkte testa ändra lite eftersom jag enbart vill att shift-up lyser strax innan maxvarv och inte vid låg last.

    Mitt program är ett og9-3 200hk program som körs i 900ng 1995.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Shiftlight på og9-3

    Det kan tänkas att värdena är högt satta för att lampan aldrig skall tändas. Så verkar det ju vara på og9-5. Kanske är det så att det är kontakterat på vissa bilar och därför satte man värdena högt för att inte lampan skulle tändas på dessa bilar. På min verkar dock programmet vara rätt gjort för att lampan skall tändas på rätt tidpunkt, men den var å andra sidan inte kontakterad.

  15. #35
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Shiftlight på og9-3

    Hmm okej. Jag hann inte testa den här gången... har kollat hur jag ska ansluta kabeln osv och fixat en box med ett program som bör passa. MEN, något i motorn rasade på fyran i 40km/h i svag uppförsbacke....inte vad jag hade räknat med på en relativt nyrenoverad och välskött motor. Så jag får testa i sommar på cabben istället!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Shiftlight på og9-3

    Fick ni någon ordning på det på T7 modellerna?

  17. #37
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Shiftlight på og9-3

    idag fixade jag in detta på min 900:a ganska kul leksak. smidigt att det var samma stift i styrboxen och mätarhuset. så det var inte speciellt svårt att fixa kabeln. att få ur instrumentet var dock lite jobbigare än jag trodde :P verkar som min instrumentpanel aldrig varit isär förut. den var som limmad runt hela kanten.

    jag försökte även göra detta lite mer "fancy" och satte röda dioder som skulle lysa upp varvräknaren rött när man skulle växla. de dioder jag hade var dock inte tillräckligt starka (krävs väldigt starka), även fast jag använde 4 st högintensitetsdioder. så nu har jag några hål övertäckta med eltejp på mitt mätarhus ^^. provar man inte får man inte veta :P

    så jag gick tillbaka till den vanliga shift up istället och monterade en röd lysdiod där, så min lampa lyser rött och inte orange

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hittade denna gamla tråd och ja, det fungerar på T7 också och det är lättare än på T5! Vad man behöver göra är att sätta dit en lampa i instrumentet. Det sitter lite tejp för hålet som man punkterar sen sätter man en likadan lampa som sitter till andra delar av instrumentet och så får man ändra i programmet under GearCal. Man kan titta i en US-binär så förstår man hur det fungerar. Jag har också en tråd om det på trionictuning, skall se om jag orkar översätta och flytta hit.

  19. #39
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hittade denna gamla tråd och ja, det fungerar på T7 också och det är lättare än på T5! Vad man behöver göra är att sätta dit en lampa i instrumentet. Det sitter lite tejp för hålet som man punkterar sen sätter man en likadan lampa som sitter till andra delar av instrumentet och så får man ändra i programmet under GearCal. Man kan titta i en US-binär så förstår man hur det fungerar. Jag har också en tråd om det på trionictuning, skall se om jag orkar översätta och flytta hit.
    Då kanske man kan, med lite tur, ta kabeln som går in i instrumentet och koppla på valfri diod för att montera tex brevid instrumentet eller någon annanstans som sedan tänds som en "riktig" shiftligth?
    Eller går denna lampan via canbus?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du kan ju alltid stoppa en högeffektsdiod i instrumentet och det borde gå att ta ut det till en extern lampa och en på/av-knapp så man slipper ha den på jämnt.

Liknande ämnen

  1. Shiftlight saab 900 -88.
    Av yuion i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 14:40
  2. angående shiftlight
    Av DaDa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 21:12
  3. shiftlight
    Av mikael_lundin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 13:40
  4. Koppla shiftlight i 9-5
    Av A_E_R_O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •