Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 900 turbo problem.

  1. #1

    Saab 900 turbo problem.

    Hejsan!

    Har en Saab 900 turbo årsmodell 95.

    Ägde denna bil för ett tag sedan, sen köpte en kompis den.

    Men den fick sönder så ja köpte tillbaka den..

    Problemet med den tänkte jag beskriva här..

    Den började läcka vatten helt plötsligt vid vattenpumpen nån stands.
    Men har aldrig fått upp i temp.

    Fick hem den idag och fyllde på med vatten och glykol Sen startade jag bilen sp fick sen stå på tomgång ca 10-15minuter.

    Den fick upp till normal temp samt att det kom bra värme i den.
    Läckte dock inte någe vatten men kollade vid vattenpumpen när den var igång och ibland slutade hjulet(skivan) att snurra då såg man att det vart lite fuktigt vid pumpen..


    Så ni som är lite haja på det här området.

    Är det bara byta pump ?
    Måste ju va den som är problemet?

    Byta vattenpump är det jobbigt på en 900?
    Aldrig bytt på en Saab förut.

    Några tips och odeer?

    Kan tillägga att shah skruvade upp locket vid vattenpåfyllninhen när den va uppe i normal temp. Och det verkade helt normalt, inget övertryck osv.


    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 476
    Medlem#
    8689

    Re: Saab 900 turbo problem.

    om pumpen stannar stup i kvarten är det defenitift nått fel. säker på att de inte var ac-pumpen? men iaf. vattenpumpen är inte så svår att byta.

    men det är ganska trångt, skulle rekomendera att du lossar på servopumpen och tryckrör först sen är det inga problem att komma åt, täpp igen turbon så du inte tappar i något i den. remmen släpper man genom att sätta en 1/2 tums hyls-förlängare eller liknande i spännaren som sitter så långt mot brandväggen som remmen går. sen drar i förlängaren emot sig när man står framför bilen, när man dragit den så långt det går låser man den genom att stoppa i en insex-nyckel eller skruvmejsel i en liten ögla bak på spännaren, svårt att förklara men googlar du lite så finns det guider

    pumpen sitter med två skruvar på ovansidan och två på undersidan har jag för mig. på pumpen sitter det en gummislang och sen sitter den andra vattenanslutningen direkt ansluten mot blocket med o-ringar för att hålla tätt. sen när du fått ur pumpen får man dela på den för att man byter bara den halvan med de rörliga delarna. sen skall allt tillbaka på samma sätt som det kom loss. det är ganska trixigt att få i vattenröret som sitter ansluten direkt i blocket utan att o-ringarna hamnar fel, men det går

    jag gjorde det utan att tömma på vatten innan, jag lät det bara rinna av när jag hade isär det, men det är nog att föredra att tömma kylaren på vatten innan.

  3. #3

    Re: Saab 900 turbo problem.

    Tack för snabbt svar..

    Det är skivan (hjulet)
    Längst ner om man säger så..

    Vet inte hur man lägger upp bild hör annars kunde jag vissat..

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 476
    Medlem#
    8689

    Re: Saab 900 turbo problem.

    då var de det jag trodde skivan längst ner är ac-pumpen

    högst upp i framkant av motorn är det servopumpen. direkt under den sitter vattenpumpen. vattenpumpen är en av de hjulen som inte har "ränder" utan är en slät remskiva

  5. #5

    Re: Saab 900 turbo problem.

    Hmm okey!

    Men konstigt fan man känner aldrig Den blir trögstyrd..

    Den har den där remmen har väl samband med laddning och allt?

    Konstigt att det kommer lite vatten då.
    Måste komma från pumpen endå.

    Men ska servo pumpen snurra hela tiden?
    Även bär bilen står på tomgång och utan att man gasar den ligger under 1000 i varv..

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 476
    Medlem#
    8689

    Re: Saab 900 turbo problem.

    vad menar du med trögstyrd?

    om du med laddning menar att den driver generatorn så ja, den har inget med turbons laddtryck att göra den driver vattenpump, servopump, ac-pump och generator.

    men innan du köper hem en ny pump så skulle jag om jag var du bara göra en lite grundligare koll på vart vattnet kommer ifrån.

    om det är vatten på ac-pumpen så är det ganska sannolikt att det kommer från vattenpumpen, det behöver inte betyda att vattenpumpen måste bytas dock. släpp efter på remmen, känn på vattenpumpen efter glapp. snurra på den å lyssna efter oljud. om den glappar mycket och för oväsen eller om det skulle komma vatten från vattenpumpens axel är det defenitivt dags att byta. men vattnet kan läcka på många andra sätt kanske det räcker med att byta en o-ring, slang, packning eller kanske bara en slangklämma.

    det är väldigt svårt att bestämma vad som är den felande länken bara genom att gissa så de är bara ut och få lite skit under naglarna

    edit: ja servopumen snurrar alltid när motorn är på.

  7. #7

    Re: Saab 900 turbo problem.

    Ja jag får görs det..

    Fick nämligen hem den idag.
    Så har inte hunnit kolla så mycket på det enu.

    Du ska ha ett stort tack för dina snabba svar.

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 476
    Medlem#
    8689

    Re: Saab 900 turbo problem.

    de var så lite lycka till med skruvandet nu. och glöm inte komma tillbaka hit och meddela hur det gick

Liknande ämnen

  1. Turbo problem saab 9-5 2.0t
    Av gorkan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 19:46
  2. Problem med ABS/Hastighetsmätare på Saab 900 turbo -98
    Av Mr_insane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 15:33
  3. Saab 9000cs Turbo problem
    Av Salling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •