Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Tokladdar min 9-5?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Tokladdar min 9-5?

    Förra hösten så monterade jag en laddtrycksmätare på min 9-5. Då jag har monterat den som snabbast så sitter den inte optimalt, dessutom så kör jag mest i stan så jag har inte tittat så mycket på den. Den har laddat ca 1.0 - 1.1 bar på tvåan iallafall. Enligt DrBoost i denna tråden så skall min bil ladda strax under 1 bar vid "normala" förhållanden.

    Så idag så var jag ute och körde landsväg för att värma ur några liter vatten ur en av mina ljuddämpare. När jag drog uppför en backe så märkte jag något konstigt, bilen laddade på som bara den. Så jag började göra lite test, jag gav full gas i uppförsbackar och kollade hur mycket den laddade mellan 3000 - 4000 varv/min. Det var +10 grader och lätt duggregn, då fick jag enligt följande.

    2an och 3an ca 1.1 bar
    4an ca 1.3 bar
    5an ca 1.4 - 1.5 bar

    Hmmmm, är inte detta lite väl mycket?
    Jag tog en skakig bild när den laddar nästan 1.5 bar.



    Samt att jag har en skakig film som är filmad med min mobiltelefon här (välj, spara som och spela upp med QuickTime)
    Där kan man se att den ligger stadigt runt 1.4 bar och man ser även att systemet reglerar trycket lite.

    Är det något som är tokfel på min bil?

    Saab 9-5 -99 192 hk med öppet luftfilter och JT 3" bakre halvsats.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    MMMMMMMMM........

    Verkar vara lite överoptimistiskt laddtryck.
    Kanske dags att provbyta luftmassmätare o köra med riktigt luftfilter ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    hehe..... meningen med mätaren är väl att man ska placera den på ett bra ställe så att man håller koll på laddtrycket och märker ifall det händer något konstigt
    Peugeot 607 2.2 -06.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    MMMMMMMMM........

    Verkar vara lite överoptimistiskt laddtryck.
    Kanske dags att provbyta luftmassmätare o köra med riktigt luftfilter ?
    Menar du att luftmassemätaren har kastat in pga luftfiltret?
    (ja jag vet om riskerna med det filtret)



    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    hehe..... meningen med mätaren är väl att man ska placera den på ett bra ställe så att man håller koll på laddtrycket och märker ifall det händer något konstigt
    Var det inte det jag gjorde nu den första riktiga repan med sommardäck?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ääääähhhhhhhh......
    Kanske, kanske inte, man måste ju börja nå'n stans i gissningsleken. Lämpligt är då att gå tillbax till original. På så sätt undviker man lite fallgropar. Alternativt beger man sig till en KOMPETENT Saabverkstad o ber dem felsöka.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Bilen går bra i övrigt ????
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ääääähhhhhhhh......
    Kanske, kanske inte, man måste ju börja nå'n stans i gissningsleken. Lämpligt är då att gå tillbax till original. På så sätt undviker man lite fallgropar. Alternativt beger man sig till en KOMPETENT Saabverkstad o ber dem felsöka.

    Bilen går bra i övrigt ????
    Jo, filtret kan jag byta tillbaks på en gång.
    Att hitta en luftmassemätare att prova med är dock svårare. Här i Östersund så finns det ingen kompetent saabverkstad, bara en inkompetent.

    Jag har haft problem med ryckig gång när den är kall, kan det ha med varandra att göra?
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=86643

    Edit: Om det skulle vara olja från filtret, kan man "rengöra" luftmassemätaren då?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Edit: Om det skulle vara olja från filtret, kan man "rengöra" luftmassemätaren då?
    Japp, elektronikrengöringsspray och tryckluft eller som jag gjorde, en hårtork.. Men du kan börja med en okulär besiktning av LMM, jag har sett en del som har sett risiga ut, även från en bil som haft originalfilter i alla sina 9000 mil

    /R

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Japp, elektronikrengöringsspray och tryckluft eller som jag gjorde, en hårtork.. Men du kan börja med en okulär besiktning av LMM, jag har sett en del som har sett risiga ut, även från en bil som haft originalfilter i alla sina 9000 mil

    /R
    Jo jag skall plocka loss den rackarn idag och ta mig en titt.
    Tack för svaret.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Blås på med FETTFRI elektronikrengörning, inte nå't 5-56 jox.
    Du behöver inte blåsa med tryckluft, ta en kopp gott kaffe så dunstar lösningsmedlet under tiden.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Blås på med FETTFRI elektronikrengörning, inte nå't 5-56 jox.
    Du behöver inte blåsa med tryckluft, ta en kopp gott kaffe så dunstar lösningsmedlet under tiden.
    Jo det hade jag förstått Jobbar inom elektronikindustri så det skall nog ordna sig, om det nu hjälper. Men det skadar ju inte att prova.

  12. #12
    Hej!

    Ska man omvänt tolka DrBoosts svar som att man kan få ut mer effekt ut T7 genom att lura LMM?
    Om T7 tillåter 1,5 bar laddtryck när LMM säger att det behövs så verkar ju gränserna för laddtryck vara ganska vida menar jag..

    Eller bör jag förbereda mig på ett besök av fluortanten nu.. ?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Ska man omvänt tolka DrBoosts svar som att man kan få ut mer effekt ut T7 genom att lura LMM?
    Om T7 tillåter 1,5 bar laddtryck när LMM säger att det behövs så verkar ju gränserna för laddtryck vara ganska vida menar jag..

    Eller bör jag förbereda mig på ett besök av fluortanten nu.. ?
    Hej. T7 tillåter CA 1,4 bar laddtryck original. Självklart kan man lura in mycket luft genom att luras med LMM, men det kommer inte ge speciellt mycket effekt då det ändå inte finns varken elakare tändning eller mer soppa för att ge nån vidare ökad effekt. Det som kommer hända är alldeles för höga laddtryck som kan vara skadliga för motor/komponenter utan att för den sakens skull ge en speciellt mycket snabbare bil..
    Vet att Chipcenter har kört med moddade LMM i vissa trim, bra skit ? Modern pystrimning kanske

    /Rydde

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Hej!
    När min lmm gick sönder så laddade min åxå runt 1,3 bar, bör tilläggas att det var värre kenchup än i en saab 99 turbo, var riktigt dryg att köre mao. Först hände ingentgenting när man gasa sen poff så kom efekten men hjulspinn som följd Jag gjorde rent min mätare med bromsrengöring, sen sluta han att visa felkoder, den går nu mycket jämnare/mjukare och laddar ca 0,9-1,0b Men är du säker på att det inte är skalan på din ladtrycksmätare som är lite knepig?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Japp, skojja lite med LMM o fejka lite högre laddlufttemp så skjuter laddtrycket i HÖJDEN....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Nu har jag rengjort min LLM med elektronikrengöringsspray och topps, jag måste säga att jag tyckte inte den var så skitig som jag trodde att den skulle vara. Nu går den som den ska men jag kan säga det att såhär lite har den aldrig laddat sedan jag monterade dit mätaren i september någon gång. Så frågan är hur länge den har gått såhär...

    Iallafall tack till er alla för tips och råd, ni har sparat in många sköna kulor åt mig

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Tokladdar min 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Förra hösten så monterade jag en laddtrycksmätare på min 9-5. Då jag har monterat den som snabbast så sitter den inte optimalt, dessutom så kör jag mest i stan så jag har inte tittat så mycket på den. Den har laddat ca 1.0 - 1.1 bar på tvåan iallafall. Enligt DrBoost i denna tråden så skall min bil ladda strax under 1 bar vid "normala" förhållanden.

    Så idag så var jag ute och körde landsväg för att värma ur några liter vatten ur en av mina ljuddämpare. När jag drog uppför en backe så märkte jag något konstigt, bilen laddade på som bara den. Så jag började göra lite test, jag gav full gas i uppförsbackar och kollade hur mycket den laddade mellan 3000 - 4000 varv/min. Det var +10 grader och lätt duggregn, då fick jag enligt följande.

    2an och 3an ca 1.1 bar
    4an ca 1.3 bar
    5an ca 1.4 - 1.5 bar

    Hmmmm, är inte detta lite väl mycket?
    Jag tog en skakig bild när den laddar nästan 1.5 bar.



    Samt att jag har en skakig film som är filmad med min mobiltelefon här (välj, spara som och spela upp med QuickTime)
    Där kan man se att den ligger stadigt runt 1.4 bar och man ser även att systemet reglerar trycket lite.

    Är det något som är tokfel på min bil?

    Saab 9-5 -99 192 hk med öppet luftfilter och JT 3" bakre halvsats.


    Bara en lite flik;; Ta laddtrycksmätarens noggranhet med en näve salt. Framför allt om den är okalibrerad. Har kalibrerat "billiga" mätare med skrämande resultat.
    9-3 aero 2,8XT

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Tokladdar min 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    Bara en lite flik;; Ta laddtrycksmätarens noggranhet med en näve salt. Framför allt om den är okalibrerad. Har kalibrerat "billiga" mätare med skrämande resultat.
    Visst gör jag det men nu så laddar den exakt så mycket som DrBoost säger att den ska ladda så jag tror den är ganska exakt.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Ska man omvänt tolka DrBoosts svar som att man kan få ut mer effekt ut T7 genom att lura LMM?
    Om T7 tillåter 1,5 bar laddtryck när LMM säger att det behövs så verkar ju gränserna för laddtryck vara ganska vida menar jag..

    Eller bör jag förbereda mig på ett besök av fluortanten nu.. ?
    Hej. T7 tillåter CA 1,4 bar laddtryck original. Självklart kan man lura in mycket luft genom att luras med LMM, men det kommer inte ge speciellt mycket effekt då det ändå inte finns varken elakare tändning eller mer soppa för att ge nån vidare ökad effekt. Det som kommer hända är alldeles för höga laddtryck som kan vara skadliga för motor/komponenter utan att för den sakens skull ge en speciellt mycket snabbare bil..
    Vet att Chipcenter har kört med moddade LMM i vissa trim, bra skit ? Modern pystrimning kanske

    /Rydde
    Sköter inte elektroniken i T7 motorer tändning och bränsle tillförsel, även om laddtrycket stiger till 1.2-1.5 Bar? Det tror jag iallafall.....

    Kolvras händer ju oftast på chiptrimmade motorer, hur det är med "pystrim" vet jag inte.
    Jag vill också minnas att självaste DrBoost skrev i en tråd nyligen, att han testat ett chipstrim där chipstrimmarna knappt ändrat på nånting.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Sköter inte elektroniken i T7 motorer tändning och bränsle tillförsel, även om laddtrycket stiger till 1.2-1.5 Bar? Det tror jag iallafall.....

    Kolvras händer ju oftast på chiptrimmade motorer, hur det är med "pystrim" vet jag inte.
    Jag vill också minnas att självaste DrBoost skrev i en tråd nyligen, att han testat ett chipstrim där chipstrimmarna knappt ändrat på nånting.
    Jo men om T7 tror att den trycker in mindre luft än vad den egentligen gör pga en felaktig LLM så drar den ju inte på mer soppa, eller?

Liknande ämnen

  1. tokladdar
    Av tommi@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •