Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: P1670 OG9-5 B2x5

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    P1670 OG9-5 B2x5

    Försöker söka men det går inget vidare.
    Har fått felkod P1670 - Throttle Limp-Home Relay Coil Circuit Open/Short To Ground
    två gånger nu på 9-5an. Raderade första gången och det funkade i nån vecka sen
    tändes lampan igen. Bilen går som det ska tycker jag, kanske lite trött...

    Är det spjällhus? Borde inte bilen gå som en påse skridskor?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: P1670 - Throttle Limp-Home Relay Coil Circuit Open/Short

    Hej!

    Kan vara relät till limp-home som felar.

    Testa att byta den. Den hittar du i relä boxen.
    Radera inte felkoden utan byt relät och se om felkoden försvinner.

    Det kan även vara kablaget mellan relät och limp-home solenoiden.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Lyfter en gammal tråd. har fått samma felkod p1670 och har testat byta relät.

    Men det blev inte bättre.

    Så tänkte kolla kablarna, men vet ikke var limp home solenoiden sitter så vet inte hur jag skall kunna ohm mäta dom

    Det gäller min 9-5 -02

    Okej,
    jag har testat byta relät utan resultat, om det nu är det relät som är vid vid pedalerna dom menar,
    jag har heller inte wis så kan inte ta reda på hur jag skall gå tillväga
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4
    Solenoiden sitter på spjälhuset men det är väl inte där felet sitter? Jag tolkar felkoden som att styrdonet indikerar fel mellan styrdon och relä. Nu har jag inte WIS tillgängligt men har för mig att det går ut på stift 36 i styrdonet till relät, via stora kontaktdonet på torpedväggen.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Felkod P1670 Throttle Limp-Home Relay Coil Circuit Open/Short

    Får felkoden 1670 och läser i wis hur man skall felsöka det.

    när jag gör det kommer jag fram till att kablen mellan relät och styrdonet är kass.

    ringer jag kablen från relät till styrdonet nr 36 så har jag ingen slutning,

    delade även handsken på torpedvägen för det är via den det går och ringer där ifrån till relät och där ifrån till styrdonet, men får ingen slutning på något av hållen,
    och ja det är rätt kablar jag ringer.


    vad hade ni gjort. nu har jag inget elschema på det just nu. men hade man kunnat lägga en ny kabel från relät direkt till styrdonet?
    inget annat som använder signal eller något från den? eftersom man klipper den tänkte ja
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Jag har nu hittat din fråga och har nyss kikat på det. Hade du följt WIS slaviskt? Dvs Ta ur relä Limp-home solenoid och sen ansluta en testlampa mellan stift3 och säker jord?
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    jepp. har gjort det. när man skall ta ur kontakten som jag antog var den med 2 sift i som sitter på solenoiden på spjällhuset, och satt på tändningen så ska lampan blinka, men det gör den inte
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Det er fullt mulig at jeg misforstår her, men for meg ser det ut som om dette er en annen måling enn den det ble spurt om, som er knyttet til reléet (L1/640) for - og ikke selve solenoiden (607). Målingen i spørsmålet sjekker om det er pluss-spenning inn til reléspolen, den du mener at ikke har kontinuitet i "jordveien" til ECM.

    Sikring #39 i elsentralen her gir spenning til relékontakten pinne #1 (30) - er den hel?

    Til ditt spørsmål om det er annet som benytter signal eller noe på ledningen mellom L1 pinne #5 (85) og ECM pinne #36, så er det ikke det. Så i teorien kan du "klippe og legge". Jeg stusser likevel på at du ved ringing ikke finner kontakt i noen av de to veiene som er aktuelle. Jeg er oppmerksom på at du "garanterer" at du ringer rett ledning, men har du også utført motstandsmålinger her?

    EDIT: Og pinnerummer i "handsken" var 34?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-07-19 klockan 00:29. Anledning: Pinnenummer i "handsken"
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    nu e inte min danska den bästa fast jag bor i skåne men dom jag fattar dig så kan jag klippa och "laga" kablen

    jag ska kolla en gång till så jag ringt rätt kabel.

    det är detta relät?





    dessa 2 är det dom man skall mäta när man felsöker?
    Senast redigerat av rgolsson den 2015-07-19 klockan 20:03.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Nja, Tromsø ligger en 220 mil nord om deg, men norsk er jo heller ikke enkelt

    Jeg TROR du kan klippe og erstatte kabelen, men jeg er ikke sikker på om det er den som skaper problemet. I fall du målte på rette pinner i kontakten på torpedoveggen, er det underlig at du ikke får kontakt hverken mot reléet eller ECM.

    Jeg tror også at det er rett relé du peker på, men for å være helt sikker på dette skulle bildene ha vist en litt større del av elsentralen. P/N er i alle fall korrekt.

    Sjekket du sikringen?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Aha, du e norsk

    Okej, ska kolla säkringen imorgon men har för mig den e hel
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    jepp. har gjort det. när man skall ta ur kontakten som jag antog var den med 2 sift i som sitter på solenoiden på spjällhuset, och satt på tändningen så ska lampan blinka, men det gör den inte

    Tror vi är på fel felkod för när jag går in på P1670 saab 9-5 2002 så säger den att man skall demontera Relä, Limp-home solenoid, vrida på tändningen. Och där skall man sen ansluta testlampa på stift 3 (86) i relähållaren och mot en säker jord. Lyser lampan då så skall man lossa på kontaktdonet till spjällhuset så du får en felkod. Då kommer limp home relät att aktiveras vid nästa tändningstillslag. Då skall du ansluta testlampan mellan stift3 (86) och 5 (85) i rälhållaren. Vrida tändningen till off och sen till on, då skall testlampan blinka 5ggr. Gör den det så skall man byta Relä, Limp Home solenoid.

    Skulle nu lampan inte lysa när du har testlampan i stift 3(86) och mot säker jord så är det fel på ledningen mellan säkring7 till relähållarens stift3 (86).

    Skulle testlampan inte blinka 5ggr så är de fel på ledningen mellan T7 stift 36 till relähållarens stift 5(85).

    Så säger iaf WIS när jag läser den.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    jag har testat det. och då blinkade inte testlampan,

    men skall göra om det igen för att vara säker,

    lägger upp foto när jag gjort det.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Okey då har du som sagt fel på ledningen mellan Stift36 T7 och stift5 (85) Relähållaren. Men återkom som sagt med resultat.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Det var det jag undrade om det nu e så att jag har ett brott på den kablen, kan man bara klippa och dra ny kabel från handsken till relät?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    I princip så skall du kunna göra det, ser inga direkta hinder för det heller. Efter att ha läst ditt första inlägg så inser jag att jag har varit seg och väldigt trött för att fatta innebörden i din fråga. :P Men tycker det är lite konstigt att den kabeln har fått av i båda riktningarna vid H42-5. Men prova att byt kabeln.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #17
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Nu har jag felsökt lite till. en sak är att jag har inga nästan inga bilder i felsöknings läget i wis så är inte helt säker på jag gjort rätt.

    jag började med att kolla säkringen den e hel.

    sen upptäckte jag en sak som gjorde att jag blev lite tröt på det hela.
    läser man i wis vilka nr allt har och gemför med relät så stämmer det ju inte,
    Enligt wis så är stift 1 och 2 no medans man kollar på relät så e det stift 3 och 5,

    och jag har gjort allt efter wis och det stämmer tyvär inte.


    för jag gjorde så som det stod i wis. började med att ta ur relät till Limp-home solenoid, och kollade om det var spänning på stift 3. vilken stift 3? den enligt wis eller den enligt relät?


    Men en sak jag om fram till är kollar man nr 607 som är kontakten till limp home solenoiden så skall stift 2 gå till jord och stift 1 gå till relät stift "2" (no funktionen) men där har jag ingen hel krets.



    och kollar man på bilden ovan så går det från styrdonet nr 36 till handsken 42-5 och där skall det vara stift nr 34 sen går det därifrån till relät nr "5", nu verkar ju inte dom siffrorna stämma,
    men om det nu är nr 34 i handske 42-5 som är på torpedvägen så står det att den skall vara wh och sen är det ju ett streck med en ruta som det står bk på. vet inte riktigt varför det gör så? det är där jag menar om jag klipper vad händer då?


    För e det att det skall vara 34 i handsken så är det något jag inte fattar. för nr 35 ringer inne i relä hållaren kommer inte ihåg på vilken det var nu, men inte 34.



    börjar blir gråhårig på detta.

    skulle behöva någon runt malmö som kan komma och hjälpa mig med detta.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  18. #18
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Mät om, på Reläts Stift 3 och 5. Sen kan du leta upp kablarna till Stift 34 i H42-5 och kolla kablarnas färg.

    Så hade jag gjort iaf.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    - sen upptäckte jag en sak som gjorde att jag blev lite tröt på det hela. läser man i wis vilka nr allt har och gemför med relät så stämmer det ju inte,
    Enligt wis så är stift 1 och 2 no medans man kollar på relät så e det stift 3 och 5,
    Jeg stusset også på dette når jeg såg på det første bildet du har, men sjekket ikke videre. Jeg har nylig hatt ute et tilsvarende relé, men med annet P/N, der pinnenummerering var slik den vil bli om du bytter om pinne #1 og -3 på skjema, og #2 med -5.

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    - för jag gjorde så som det stod i wis. började med att ta ur relät till Limp-home solenoid, och kollade om det var spänning på stift 3. vilken stift 3? den enligt wis eller den enligt relät?
    Følger du merkingen på reléet, skal pinnene på skjemaet være #3/30, 5/87, 1/86 og 2/85. "Åttinummerene" her følger også standard merking for reléer når det gjelder inn-/utganger fra spole og kontakt. Stift #3/30 er altså den som fører spenning fra sikring #39 inn til relékontakten, og sikring #7 spenning inn til reléspolen (lindningen). Dette kan du kontrollere/kvalitetssikre ved å måle spenning i relésokkel og så trekke sikringene.

    Måler / ringer du nå fra 5/87 skal du få kontakt til solenoidens pinne #1 (YE / gul ledning). MERK: Her kan det ohså være feil på skjema, og at gul ledning går til pinne #1.

    Da skal du også kunne måle eller ringe for kontinuitet fra pinne #34 i "handsken" til (ny) pinne #5/87 i relésokkel.

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson Visa inlägg
    - men om det nu är nr 34 i handske 42-5 som är på torpedvägen så står det att den skall vara wh och sen är det ju ett streck med en ruta som det står bk på. vet inte riktigt varför det gör så? det är där jag menar om jag klipper vad händer då?
    Jeg har sett dette andre steder, og TROR det kan komme av endringer og kan gjelde ulike chassisnummer.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Okej, tack.

    skall fortsätta felsöka nu med denna hjälp.

    återkommer
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •