Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: SAAb 93 - luftfördelnings axeln sitter fast?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    SAAb 93 - luftfördelnings axeln sitter fast?!

    Hej, (OBS LÅNG TRÅD)

    Ja, har får ca 3månader köpt en saab 93, 1998, av en bilfirma. När vi var och kollade på bilen, informerade dom om oss att kupéfläkten och reglage var paj, så vi gjorde en deal om att jag fixade SID-displayen som var trasig, så skulle dom fixa resten. Vi skakar hand på det, och jag inväntar svar på att bilen är klar för försäljning.

    När jag väl kommer för att hämta bil, så går det fortfarande inte att reglera vart man vill att luften ska komma, utan den är fixerad på vindrutan. Dom säger att det bara är ett drev som måste bytas, och att jag kan göra det själv. Så jag köper bilen, och åker hem. Det tar ca 1 månad innan jag ringer dom för att fråga vart drevet är, som säger att det inte har kommit än. Efter det ringer jag två månader i streck, tills dom till slut får tag på "drevet", som jag ska installera själv. Det är inget drev, utan dom har istället skickat hela ACC panelen, som är manuell.

    Dvs, inget som jag kan installera själv, då jag inte kan något som bilar. Så jag går ner till Bilcity här i Stenungsund, ber dom kolla över vad som problemet är; och det visar sig att spjällaxeln sitter fast och rubbas inte ens av skruvmejsel. För att åtgärda problemet kan man antigen göra en "åtgärd", eller byta ut hela klimatsystemet som ska kosta över 10,000kr. Jag ber dom ringa bilfirman som sålde bilen, bilfirman går med på att stå för kostnaden av "åtgärden" som går på runt 2000kr. Vad jag förstår så är åtgärden att dom försöker smörja och få loss själva axeln.

    Idag ringer mekaniker och säger att dom får inte lossa den med själv av åtgärden, utan hela klimathuset måste bytas.

    NU är frågan: Är bilfirman skyldiga att stå för kostnaden av denna reparation? (INGEN GARANTI PÅ BILEN)

    Då bilen är värt runt 20,000kr och själv reparationen kan gå på något liknande så känns detta förjävligt, speciellt när det börjar bli kallt och man vill ha värme i hela bilen, inte bara rutan!

    Tack för tips och svar,
    djow

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: SAAb 93 - luftfördelnings axeln sitter fast?!

    Bör kanske nämnas att Bilcity i Stenungsund, min verkstad, sa att dom visste garanterat att luftfördelning var trasig, och sålde bilen i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Hur sitter hjulhuslisterna fast Saab 9000?
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 12:18
  2. Hur sitter bakkjolen fast saab 900 1996
    Av saabejon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 19:04
  3. Bilstereo i Saab 9-3 sitter fast?
    Av albrekt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •