Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kasta ut originalstereon och montera ny i 9-5 2008

  1. #1

    Kasta ut originalstereon och montera ny i 9-5 2008

    På grund av gamla kartor till navigatorn och saknad av bluetooth i stereon har jag bestämt mig för att byta ut stereon. Har försökt läsa mig till ifall det är något SAAB-special man måste göra för att byta stereo men har inte blivit klok på det. Jag har Premium 150, inget originalsteg då vad jag vet? Behöver jag några kabeladaptrar eller annat tjafs för att få en ny stereo att funka? Och behöver jag några speciella verktyg för att få ut den gamla? Har läst att folk använder topz och spikar och allt möjligt, ska dessa tryckas in i de avlånga hålen i över- och underkant?

    Sen vore det självklart trevligt om rattknapparna fortsatte att funka, är det rocket science eller gäller det bara att hitta en stereo som stödjer detta och som har kablar som kan kopplas på rattinterfacet?

    Jag har begränsat med tid (läs barn) och bor i lägenhet utan garage så därför skulle det vara skönt att veta så mycket som möjligt innan man ger sig på att mecka

    Tacksam för svar från nån som vet!

  2. #2

    Re: Kasta ut originalstereon och montera ny i 9-5 2008

    Ingen som vet nånting?

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kasta ut originalstereon och montera ny i 9-5 2008

    Nu är jag mer hemma på de äldre modellerna och osäker på mycket så du får ta det med en nypa salt...

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_W
    Behöver jag några kabeladaptrar eller annat tjafs för att få en ny stereo att funka?
    På de äldre bilarna så behöver man ingenting förutom förutom adapter till rattknapparna och då då beroende på om du har extra slutsteg som sagt men har du inte det är det bara att byta rakt av.

    På de nya stereon har jag sett att det säljs adapterkablage, så där finns nog risk att du behöver ett sådant. För att vara helt säker är det kanske bäst att dra ur stereon och titta hur det ser ut, om du redan har ISO eller GM kontakt? http://www.brc.se/radiokablage/isokabel-saab/

    Däremot är ju hålet till stereon ingen standard (ramen där stereon sitter i är väl 2-din så vitt jag vet men själva hålet är mycket större) så du måste ha en adapterram för att få det att se snyggt ut med en annan stereo. http://www.brc.se/frontsatser/pionee...-9-5-06-2-din/

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_W
    Och behöver jag några speciella verktyg för att få ut den gamla? Har läst att folk använder topz och spikar och allt möjligt, ska dessa tryckas in i de avlånga hålen i över- och underkant?
    Har du inte 4 täckploppar i ytterkant på ramen till stereon? Vet inte säkert men att dessa har med saken att göra är troligt. Antingen är det hål bakom plopparna som du kan stoppa in spikar eller demonteringsverktyg och sedan dra ut stereon eller också är det skruvar där bakom. Jag är lite osäker som sagt på de nyare modellerna... Troligen det förstnämnda (bort med plopparna och sätt i verktygen och dra ur stereon).

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_W
    Sen vore det självklart trevligt om rattknapparna fortsatte att funka, är det rocket science eller gäller det bara att hitta en stereo som stödjer detta och som har kablar som kan kopplas på rattinterfacet?
    Inte direkt, men vad jag kan förstå så måste du kombinera ihop eventuellt adapterkablage från GM->ISO->Rattadapter. Det enklaste du kan göra är att köpa produkter från något välkänt märke och kolla upp med de innan du handlar vad du behöver. Pioneer vet jag till exempel har grejor för det http://www.pioneer.eu/se/products/ca...005/index.html.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Kasta ut originalstereon och montera ny i 9-5 2008


Liknande ämnen

  1. HUR montera ihop inre drivknut? 9-3SS 2008
    Av Schollin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 14:16
  2. Laga eller kasta bort biljäveln? Multiremspaj - 9-3 2,0T '98
    Av hållundan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 22:09
  3. Kasta airbag?
    Av Dab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 17:15
  4. Spel: Kasta pingvin! Lycka till !!
    Av Lob i forum Tidsfördriv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •