Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Riktigt svårstartad Saab 90 -86

  1. #1

    Riktigt svårstartad Saab 90 -86

    Tjena!

    Sedan jag köpte saaben för snart ett år sedan har den alltid krånglat till och från när jag skall starta den. När man vrider om tändningen så liksom "surrar" det bara i motor/startmotorn/eller vad det nu är. Det liksom rasslar till, och jag har fått förklarat för mig att de är som "taggar" som ska haka i varandra(?) för att sedan starta motorn och att dessa är slitna. Det kan gå upp emot 15-20gånger innan man får igång motorn vilket börjar bli ganska påfrestande, och man har alltid med sig att de kanske någon gång när man minst behöver det att inte bilen går igång alls. Ibland har man dock tur och den kan då starta på första försöket. Oftast så startar den med en gång om man kört ett tag så motorn hunnit bli varm, fast de händer att den bråkar då också.

    Är det någon som vet eller känner igen problemet? Är det i startmotorn problemet ligger i tro, och skulle ett ev byte av den lösa problemet?

    Kan försöka spela in ljudet om de är lite luddigt förklarat. Annars vore det super om någon hade någon minut över till att kanske luska vad det kan vara.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163

    Re: Riktigt svårstartad Saab 90 -86

    Så som du beskriver problemet, det u har fått föklarat för dig, så låter det som att byte av startmotor skulle göra gott.
    /Johan

  3. #3

    Re: Riktigt svårstartad Saab 90 -86

    Jag förstår. Dock har jag inte fått förklarat för mig om det verkligen är startmotorn eller om det är något som inte har med startmotorn att göra. En bilkunnig vän säger att de är just startmotorn, medans en annan säger att dessa "taggar" inte har med startmotorn att göra. Själv har jag dålig kunskap kring hur det ser ut inuti, så därför var tanken att någon här kanske besatt den kunskapen kring hur det egentligen ser ut under huven.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883

    Re: Riktigt svårstartad Saab 90 -86

    Ja du, taggarna på startmotorn är som drev/kuggar som passar in på kuggar på svänghjulet för att kunna dra runt den innan motorn startat.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Riktigt svårstartad Saab 90 -86

    Startkransen är ett jättestort kugghjul som sitter runt svänghjulet. På startmotorn sitter ett litet kugghjul som är tänkt skall glida ut på sin lilla axel och greppa i startkransen. Startkransen kan få grader så att lillhjulet inte kan glida in och greppa, men det är vanligare att startmotorn lägger av tror jag. Ta bort startmotorn och inspektera kransen. Går kanske att fila till på plats om det verkligen är den som är problemet.

Liknande ämnen

  1. Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 18:39
  2. Saab 9-5 Aero -01 som är riktigt trött
    Av DoubleD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 03:23
  3. Riktigt fin saab 99 GL
    Av aerojohan i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 03:20
  4. Riktigt dåligt SAAB!
    Av Mackan_vaxjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •