Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ljudproblem med nya prylar!

  1. #1

    Ljudproblem med nya prylar!

    Godkväll kära medlemmar!

    Jag har precis uppgraderat mitt ljudsystem i min saab 93 cupé (99a) för andra gången, nästan från scratch. Då mina gamla högtalare rykte med ett gammalt slutsteg jag drev dem på så hade jag för avsikt att köpa ett par nya 6,5or och 6,9or och driva dom med STEREON. Till en början funkade allt prima, dock märkte man att stereon inte räckte till vid högre volymer men eftersom jag inte är ute efter en "discobil" fick det duga.

    Relativt nöjd med mitt system tänkte jag passa på att köpa ny antenn då den gamla orginalantennen gett med sig. Det fick bli en vanlig -ickehydralisk antenn från den lokala DBakuten och en "antennadapter" till stereon. Ett enkelt projekt kan man ju tycka. Men när jag och en kompis har kopplat in allt och ska testa funkar det som vanligt, tills jag höjer volymen över 60%. Då brakar helvetet bokstavligen lös och det knastrar och sprakar i högtalarna. Jaha tänker jag, antagligen ett jordfel. Men hur? Antennen ska ju jorda sig själv, eller? Det är förövrigt irrelevant för hur jag än gör och vad jag än spelar från (usb, cd eller mobilen i aux) låter det lika dant.
    Då fick felsökningen börja och vi testade med allt från byte till orginalstereo till att kolla skarvar och testa utan antenn. Problemet kvarstod dock så då gick jag in och börja googla runt lite. Hittade en hel del grejer men det närmaste mitt problem jag kunde hitta var någon vars stereoförstärkare tydligen inte ville vara med längre. Stressad och irriterad tar jag helt enkelt bilen till netonnet och köper ett billigt Denver 4-kanals slutsteg för 600kr. Har ganska tajt med pengar just nu och det borde ju ändå vara betydligt bättre än en 4x50w stereoförstärkare tänker jag. I vilket fall som helst, hem igen.

    Väl hemma sätter jag och kompisen igång att koppla om allt. Som tur var hade jag redan kablar dragna från mitt förra ljudbygge så det var ingen konst direkt. Med allt färdigkopplat sätter vi igång och testar... Men till vår förskräckning låter det nu ÄNNU värre! Nu låter det snarare som någon har våldtagit alla högtalarna och hur jag än ändrar på slutstegets och stereons inställningar vägrar det bli något som ens går att lyssna på utan att vrida sig i plågor!
    Värst låter det på 6,9orna men det är inte acceptabelt någonstans egentligen. Får helt enkelt koppla in min lilla 4" diskant till stereon och köra på den så länge tills någon vänlig själ hjälper mig.

    Ursäkta den extremt långa texten, men det ger er lite mer insyn i processen.

    Stereo: Pioneer DEH-2120UB
    Slutsteg: Denver Cap-4100
    6.5or: Pioneer TS-G1712I
    6.9or: Alpine SXE-6925S



    Så vad kan felet ligga? Hur kan det ballat ur när jag kopplade in antennen? Kan jag ha pajat någon kabel när jag tryckt dit stereon?
    Jordfel i batteri-stereo eller kanske generator-batteri?
    Söndrig stereo eller rykta säkringar?
    Eller kan jag på något sätt lyckats mörda min nya fina högtalare?

    Tack så jättemycket på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    42

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Om du har otur så kan det va så att du har bränt talspolarna i högtalarna.
    Vilket kan vara rätt sannolikt ifall du nu har drivit dom med endast stereon och spelat lite för högt lite för länge.
    9-5 Kombi 2,0t -99

  3. #3

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Citat Ursprungligen postat av anthoonn
    Om du har otur så kan det va så att du har bränt talspolarna i högtalarna.
    Vilket kan vara rätt sannolikt ifall du nu har drivit dom med endast stereon och spelat lite för högt lite för länge.
    Okej, hur kan jag kolla det? Mer än att testa nya högtalare?
    Hade knappt spelat 30 min på dem innan jag bestämde mig för att gå på antennprojektet. Att det sen blir ännu sämre när jag använder det nya slutsteget känns galet ologiskt. :/

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    42

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Vet ej om det går att kolla på nåt annat sett än byta högtalare.
    Om du bara spelat såpass lite känns det lite osannolikt ändå.. men dock inte omöjligt.
    Sen om det nu är talspolarna så är det inte ologiskt att det blir sämre med slutsteg då steget pumpar ut mer effekt vilket helt enkelt gör att du hör att högtalarna är kassa fortare bara.
    Man ska egentligen aldrig driva större högtalare än 4" med endast stereon. Det finns iofs vissa 5,25"are som är designade för det ändamålet med. Men när man är uppe på högre högtalare ska de drivas med ett separat steg för att inte riskera att man bränner spolen då.
    9-5 Kombi 2,0t -99

  5. #5

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Citat Ursprungligen postat av anthoonn
    Vet ej om det går att kolla på nåt annat sett än byta högtalare.
    Om du bara spelat såpass lite känns det lite osannolikt ändå.. men dock inte omöjligt.
    Sen om det nu är talspolarna så är det inte ologiskt att det blir sämre med slutsteg då steget pumpar ut mer effekt vilket helt enkelt gör att du hör att högtalarna är kassa fortare bara.
    Man ska egentligen aldrig driva större högtalare än 4" med endast stereon. Det finns iofs vissa 5,25"are som är designade för det ändamålet med. Men när man är uppe på högre högtalare ska de drivas med ett separat steg för att inte riskera att man bränner spolen då.

    Ja det tycker jag också. Visst testade jag dom lite den korta period de fungerade, men då borde jag väl ändå ha hört om de pajat när jag väl spelade. För det funkade ju innan jag satte in antennen. :P Men i alla fall så får jag väl testa att gå tillbaka med dom och se om man kan få ett par nya eller komma fram till någon slags kompromiss. Om det inte är någon annan som hinner hojta till!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    42

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Jo dom ska ju dista rätt rejält innan dom pajar. Men hörde du inget och det faktiskt är så att talspolarna är brända så borde det vara ett fabrikationsfel i så fall, tycker jag iaf.
    Hoppas du får till det till slut.

    Lycka till
    9-5 Kombi 2,0t -99

  7. #7

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Citat Ursprungligen postat av anthoonn
    Jo dom ska ju dista rätt rejält innan dom pajar. Men hörde du inget och det faktiskt är så att talspolarna är brända så borde det vara ett fabrikationsfel i så fall, tycker jag iaf.
    Hoppas du får till det till slut.

    Lycka till
    Ja man tycker ju det. Ska fundera på det tills imorgon.
    Tack för hjälpen!

  8. #8

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Kan det fortfarande vara samma problem om jag kan spela högre med varje enskild högtalare innan ljudet "går sönder"?

    Edit: märkte nu att det är sämre ljud när bilen inte är startad. Vad är felet i min bil? :-S

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Svagt batteri?
    Kan vara så att det inte finns tillräckligt med kräm för att orka spela på hög volym.
    Detta skulle förklara varför du kan spela något högre med bara en högtalare och något lägre med bilen avstängd, då generatorn inte hjälper till att ladda.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10

    Re: Ljudproblem med nya prylar!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Svagt batteri?
    Kan vara så att det inte finns tillräckligt med kräm för att orka spela på hög volym.
    Detta skulle förklara varför du kan spela något högre med bara en högtalare och något lägre med bilen avstängd, då generatorn inte hjälper till att ladda.
    Jo det är klart. Men bytte precis batteri, dock till ett begagnat, men skulle det verkligen kunna resultera i sprängt ljud?
    Jag tycker mig höra "knaster" när jag trycker på konen på högtalarna. Hur väl märker man om talspolarna är sönder?

Liknande ämnen

  1. Ljudproblem Saab 9-3 SS -04'a
    Av Topzen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 03:32
  2. Hjälp med ljudproblem
    Av Sokken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 11:50
  3. Ljudproblem
    Av Laspalmas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •