Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9000T tänder inte vid lite laddtryck?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535

    9000T tänder inte vid lite laddtryck?

    Jag har en 9000 turbo -85 som jag har och leker lite med, jag har nyligen bytt turbon från orginalarn till en 15T #6.
    I vintras gick den på ca 1 bar mer orginal agget (det är ju så halt så det finns ingen mening att ladda mer) och när motorn var kall så började den missa och bluddra vid kanse 0.5bar och ju varmare motorn vart ju högre upp började den bluddra för att funka bra när den vart varm. Dåliga tändstift tänkte jag, dom byter jag i vår.

    Nu är det vår, bytte agg, ställde på ca 1.5bar (gick bra förra året) och när jag körde så började blien bluddra vid fullt ös på 2an men när jag fick i 3an så gick den men det spikade, så jag ställde ner laddtrycket något och bytte tändstift och kablar och nu bluddrar den på alla växlar vid ca 1bar och när jag kopplade in spikdioden så visar den på spik redan vid 0.7 kanske.
    Den smårycker även lite vid jämngas i landsvägsfart.
    Bilen är chippad med 3bars soppatryck, 3" och pluggad EGR annars orginal

    Jag testade med en annan LMM men bilen gick likadant. Jag har inte hunnit kolla gapet på stiften, det sitter NGK BCP7ES, jag tänkte göra det imorgon men gapet ska väll inte göra så det visar på spik redan vid orginal laddtryck? Eller kan det vara stiften som är boven?

    Jag är inne lite på att spridarna kanske är dåliga så dimman blir en stråle när man kommer upp i lite soppatryck?
    Går det att kontrollera spridarna på ett enkelt sätt?

    Bilen går jättefint på tomgång och i lägre farter och så länge man håller sig under 1 bar.
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Vad kör du för tändkablar?
    Rotor och fördelare bytta? tändning rätt?
    Bränsletrycket bra? ändrar sig vid olika tryck på BTR?
    Bränslefilter?


    Spridarna kollar du enklast genom att skruva loss fuelrailen, och ta loss spridarna tillsammans med den. rikta den bort från ögonen, men så att du ser spridartapparna. kör på startmotorn, och se så att det inte strilar eller droppar..

    mvh Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Vad kör du för tändkablar?
    Rotor och fördelare bytta? tändning rätt?
    Bränsletrycket bra? ändrar sig vid olika tryck på BTR?
    Bränslefilter?


    Spridarna kollar du enklast genom att skruva loss fuelrailen, och ta loss spridarna tillsammans med den. rikta den bort från ögonen, men så att du ser spridartapparna. kör på startmotorn, och se så att det inte strilar eller droppar..

    mvh Johan
    Biltema tändkablar bytte jag till, dom som satt innan vet jag inte.
    Rotor och lock byttes för nått år sen, jag putsade av båda lite för att se om det vart någon skillnad men icke.
    Tänningen har jag inte kollat på länge men när jag gjorde det stog den rätt, kan ju vara värt att kolla den igen... ska bara få tag på en sån där lampa.
    Det sitter en 3bars BTR från en 740, jag har ingen bränsletrycksmätare men eftersom bilen går så bra på tomgång och låglast så gissar jag att den funkar som den ska. Jag har en orginal 2.5bars ligger som jag skulle kunna testa med.
    Soppafiltret är bytt i samma veva som jag bytte rotor och fördelarlock.

    Jag ska ut och testa lite nu får vi se, det är ju körning på malmby på söndag och man vill ju inte komma dit med orginal laddtryck och skämma ut sig
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    113
    Du kan INTE ha biltemas tändkablar. Jag har försökt, den började genast misstända vid ca 0,9 Bar. Visst, det finns alltid någon som tycker att de funkar, men att försöka felsöka en misständande bil samtidigt som du kör med biltemas tändkablar är ingen bra ide. Nya bougicord är det som gäller, de är inte gratis, men man får vad man betalar för.
    Mvh /Fredde
    Vaddå höjt bensinpris? Det rör väl inte mig, jag tankar ändå alltid bara för en hundring.
    BMW 750 iAL "Princess of The Night"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    mmm... ok... jag har ju lite andra varianter av tändkablar ligger med så jag kan ju byta dom med och se om det blir nån skillnad.

    Jag kollade soppafiltret nyss och det verkar finnemang, inget motstånt att tala om när man blåser i det och soppan som rann ut var ren och fin.
    Jag provade med en annan rotor och lock och en annan spole utan att det blev någon skillnad. Men när jag bytte till den gamla 2.5bars regulatorn klarade den lite mer ladd innan det började poffa och bluddra.
    Men den visar fortfarande spik jätte tidigt, knappa 0.7 i ladd ibland ännu lägre, man hör inget men dioden blinkar, skulle det kunna hänga ihop med taskiga kablar?

    Jag har inte kollat spridarna än, vad brukar det ge för symptom om dom är dåliga på nått vis? Det är ju metall i själva munstycket så dom verkar rätt robusta.
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    De kablar som satt tidigare var bougicord så jag bytte tillbaka till dom och nu har spikindikeringen försvunnit men det missar fortfarande vid drygt 1 bar ladd.
    Jag provade även med ytterligare en uppsättning jag hade låg, euro-nånting tror jag dom hette och det vart samma sak som med bougicord.

    Jag hittade även en slang som hängde lös som hade varit till EGRen men det vart ingen skillnad just när jag pluggade den.

    Jag provade även att byta BTR igen men jag upplever det som att den smårycker mer på låglast då och den bluddrar fortfarande vid lite laddtryck.
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    83
    Hade liknande problem med min 900, men den gick sämre ju varmare den blev. Den blev bättre ju mindre elektodavstånd jag hade på stiften. Felet visade sig vara tändspolen. Jag HADE monterat en ny spole på micro, men misständningarna försvann inte förrens jag monterade en SAAB original...........

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    Citat Ursprungligen postat av L-RACE
    Hade liknande problem med min 900, men den gick sämre ju varmare den blev. Den blev bättre ju mindre elektodavstånd jag hade på stiften. Felet visade sig vara tändspolen. Jag HADE monterat en ny spole på micro, men misständningarna försvann inte förrens jag monterade en SAAB original...........
    Jag lånade en bosch spole av en kompis och nu går den som ett skott igen
    Jag begriper inte hur det kan påverka så mycket.
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  2. Tänder inte!
    Av Ztajner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •