Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Dunkande ljud från bromsar bak

  1. #1

    Dunkande ljud från bromsar bak

    Hej!

    Har fått ett dunkande ljud ifrån vad jag tror är en/båda broms(arna) i bak. Bilen är en 9-3 linear sport plus, 2005. Jag köpte bilen nyligen och när jag provkörde bilen var dunkandet inte där, sedan bytte den förra ägaren bromsar och nu har det alltså uppstått ett dunkande. Det verkar bli värre när bilen är kall (blir mindre eller försvinner helt när den är varmkörd), när jag bromsar så hörs det inget utan då låter allt som det ska. Jag känner inte några vibrationer i ratten, ej heller i bromspedalen när jag bromsar oavsett om bilen är varmkörd eller ej.

    Finns det någon vettig förklaring på detta?

    Edit:
    Märkte idag på vägen hem från jobbet att ljudet inte alls försvann när man bromsade. Dessutom verkar det låta mer efter vänstersvängar och mindre efter högersvängar. Börjar misstänka (efter att ha pratat med div. kollegor) bussning på vänster bak...kan det stämma? Verkar även som att ljudet minskar när man kör över ett fartgupp..gärna med lite fart. Dock så knarrar det då ifrån vad jag tror är en eller båda sidorna i bak.

  2. #2

    Re: Dunkande ljud från bromsar bak

    Mysteriet är nu löst. Efter att ha plockat bort hjul så visar det sig att något ligger och skaver på ovansidan av bromsoket och skapar ca 1 cm breda märken i oket. Det återstår att undersöka exakt vad men bromsarna var hur som haver inte korrekt installerade ändå, de ligger konstant an mot bromsskivan. Så där ser man...

Liknande ämnen

  1. Svagt dunkande/raspande lågfrekvent ljud från vänster fram
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 09:44
  2. Dunkande ljud från vänster framhjul!?
    Av Kai i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •