Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    Ska besikta min 9-5 -05 imorgon. problemet är bara att jag behöver byta sensor som reglerar xeonljuset. Men det går inte att få fram delarna då saab har det lite knackigt för tillfället.
    Går det att få igenom bilen ändå? Eller finns det något annat man kan göra.?
    Har kollat begangnadmarknaden också, men det verkar som det är slut överallt.
    Vill ju inte behöva ställa av bilen....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    senare lägga bes. tiden om det går....
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    jo det går fram till slutet på månaden, har redan skutit fram den flera gånger, men kommer inte saab fram med en lösning innan dess behöver jag ju ändå en annan lösning

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    Testa ring runt till andra saab handlare och kolla om dom har.
    Vet du om det är främre eller bakre?

    Min främre på min 9-3 03a pajjade för inte så längesen, men dom på northcar sundsvall, där jag lämnade in kärran hade iaf.

    Men som sagt, testa ring runt lite och kika, annars får du väll säga som det är till besgubben.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    var bor du och vilken givare är det? Jag har troligtvis bytt min bakre i onödan så jag har en "över", begagnad och jag kan inte garantera funktionen (fast bytet hjälpte inte, jag fick byta ledningsnätet istället), men är det i närheten kan jag mycket väl tänka mig att låna ut den eller eventuellt sälja (har två 9-5:or så egentligen hade jag tänkt spara den tills något framtida byte).

    Möjligtvis har jag faktiskt en begagnad främre givare också, jag höll på rätt länge och ojade mig över om jag skulle byta och i så fall vilken (när jag gjorde det hade jag inte köpt nummer 2 så jag kunde inte göra ett testbyte), så kanske har jag bytt båda, har glömt hur jag gjorde, hur som helst är jag säker på att det i slutändan var ett nytt ledningsnät som gjorde susen...

    Är det möjligt att mäta upp givarnas funktion med multimeter (vet inte om det är en enkel potentiometer) kan jag fixa det om någon bara berättar hur man gör.

    /U

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    var bor du och vilken givare är det? Jag har troligtvis bytt min bakre i onödan så jag har en "över", begagnad och jag kan inte garantera funktionen (fast bytet hjälpte inte, jag fick byta ledningsnätet istället), men är det i närheten kan jag mycket väl tänka mig att låna ut den eller eventuellt sälja (har två 9-5:or så egentligen hade jag tänkt spara den tills något framtida byte).

    Möjligtvis har jag faktiskt en begagnad främre givare också, jag höll på rätt länge och ojade mig över om jag skulle byta och i så fall vilken (när jag gjorde det hade jag inte köpt nummer 2 så jag kunde inte göra ett testbyte), så kanske har jag bytt båda, har glömt hur jag gjorde, hur som helst är jag säker på att det i slutändan var ett nytt ledningsnät som gjorde susen...

    Är det möjligt att mäta upp givarnas funktion med multimeter (vet inte om det är en enkel potentiometer) kan jag fixa det om någon bara berättar hur man gör.

    /U
    Om någon fattat vad som står ovan ger jag er all cred, jag lovar, jag var inte full när jag skrev men när jag läser det där börjar jag själv undra, kortfattat var följande vad jag ville ha fram:

    - Jag har åtminstone en bakre, men eventuellt också en främre, sensor att låna ut.
    - Då jag har två bilar med xenon hade jag tänkt spara dem för framtiden snarare än sälja men låna ut för besiktning går bra om man är villig att göra jobbet med 2x byte.
    - Funktionen är inte garanterad (kan testas om någon berättar hur man gör) men i mitt fall var det slutligen ett byte av ledningsnät som fick allt att funka igen (och jag misstänker därför att det inte var fel på sensorn/sensorerna jag bytte).

    Ev. konstiga referenser till "nummer 2" avser inköpet av den andra bilen och inget annat

    /U

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    Re: Besikta bilen utan nivåreglerningssensor

    haha det är bra ullberg

Liknande ämnen

  1. Besikta bilen utan dragkrok, problem ?
    Av Brandten i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:36
  2. Besikta bilen utan dörrsidor
    Av drzero i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 18:33
  3. besikta bil utan baksäte och inredning
    Av lutte i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 14:05
  4. besikta bilen..
    Av cigge i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •