Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!?

  1. #1

    Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!?

    Hej,

    Jag har en jättefin gammal Saab 900 turbo lux från 1985 som är jätteknasig. Jag har lämnat den till verkstad men de har inte lyckats få koll på problemet, känns synd att skrota en så fin bil som endast haft en ägare innan mig, stått i garage hela sitt liv och inte gått speciellt långt. Jag behöver all hjälp att rädda den!! Vet ni någon verkstad i Skåne / Halland som är bra på saab? Eller är du själ sugen på att laga den? Jag betalar gärna någon som är duktig på dessa gamla bilar, på verkstäderna tycker de bara den e jobbig...



    Problemet:

    När trycker full gas så dör bilen, man måste liksom mjölka gaspedalen för att få igång bilen. Väl igång fungerar det problemfritt att endast köra, ja inte ens halv gas men direkt när man gasar mycket och turbo ska börja ladda så händer något, eller inget, bilen börjar liksom "hoppa", "prutta", misstända eller va man ska säga. Den är svår att starta eftersom att man måste ha lite gas o liksom rätt mängd gas för att den inte ska dö, men den tänder så fort man vrider på nyckeln.

    När det inträffade:

    Jag hade inte använt bilen på speciellt länge då den varit avställd under vintern o sen direkt in på rostlagning där den stått hela sommaren. Jag passade på att byta avgasrör och köpte i samband med avgasröret Speedparts Stage 1 trim kit. Jag skickade in APC-boxen som de modifierade, sen bytte jag bränslechippet i styrenheten själv och insats-luftfiltret har jag inte bytt än. När jag fick ut bilen körde jag en runda med bilen och turbon gick då engast på grundladdtryck vilket var konstigt. Jag testade att koppla loss både APC boxen och Styrenheten men inget hände. Jag testade att köra utan APC-boxen ikopplad för att sedan koppla i den och inget hände. Efter att ha kopplat i och ur ett par gången så började den till slut ladda! Den gick som bara den hela vägen till besiktningen och gick igenom, besiktningskillen tyckte nog det var rätt kul att köra bromstesterna.. hehe. När jag körde hem igen så slutade den ladda fullt, ibland laddade den mycket och ibland mindre. Jag stannade gick o handlade i någon timme och när jag skulle köra igen så gick den knappt o köra. Problemet hade nu uppstått, samma dag som jag satt igång bilen med nya trimmet. Jag testade den ett par gånger samma vecka och lyckades tillochmed köra soppatorsk på den. Tankade upp och tänkte att problemet kan vara att den haft för lite soppa, kanske smuts i tanken men ingen skillnad.

    Vad jag har kollat (beskrivning från verkstaden):

    Jag har strypt bränslet efter returen och då går den konstant. Efter det har jag bytt bränsletrycksregulatorn, ingen skillnad. Bytte sedan bränslepump, ingen skillnad. Har varit inne i fördelarn och kollat allt ser bra ut. Även testat byta rotor, ingen skillnad. Haft isär styrenheten och där ser det ut som om det har bränt i kretskortet kring ett motstånd jämte bränslechippet. Testade annan styrenhet, ingen skillnad. Jag har bytt mellan originalchip och trimchip men ingen skillnad alls. Bränslefiltret är bytt för ett år eller två sedan, alltså relativt nytt. Jag har testat en annan styrenhet, ingen skillnad. Han har letat efter läckage men inte hittat nåt. Wastegatespjället kollat o verkar funka, lmm kollad men vet inte hur, inte testat med annan lmm iaf.

    Den är rostlagad nyligen, inte med svets utan bara tjära eller vad de e man sprutar under. Kan de ha haft nån inverkan? Den har också stått under vintern o sedan direkt till rostlagningen som tog hela sommaren o sen direkt på med trimmet där också o sen hann jag alltså köra en halv dag innan det hände. Så ca 8-10 månader stillastående allt som allt, kanske gör att det ringer andra klockor? Året innan dess ställde jag också av bilen under vintern och under sommaren har jag inte kört överdrivet mycket, den har kanske gått ca 1000 mil på två år, detta tredje året så kan den inte gått många mil alls.

    Nu är det ett tag sen ja testade själv, är ute på långresa, men har för mig att jag kopplade ur LMM och det gjorde ingen skillnad, så då borde det vara LMM som e knas?

    Sen var det någon som nämnde om den där runda grejjen med tre sladdar på kylaren klickar, jag har märkt på senare tid att bilen klickar men jag har inte kollat varifrån, kan de va nåt?

    Kablar o tändstift har inte ja kollat men antar att verkstaden kollat lite på det. Annars låter det vl som nästa steg.

    Tacksam för all hjälp, TACK!!
    /Petter

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Du ska INTE skrota den... Jag köper den isåfall.

    Det låter ju efter din beskrivning som att chippet/Boxen kan vara ett problem. Helt ärligt så kan man skruva rätt hårt i en APC box utan att chippa den. Du har fått rätt chip helt säkert? Det gäller ju att spridarna är anpassade. Jag hade nog i detta läget försökt med en original box, eller åtminstone rätt chip (original!) igen. Till att börja med.

    Du säger att du kollat fördelaren? Kanon, men har du ställt tändningen på den efter detta? Det görs ju genom att vrida på den och djävligt lite fel kan göra att gången blir rätt tokig. Sen är det ju det vanliga med slangar som läcker och sånt där, dumpventil som är kass, Waste-gate spjäll som kärvar mm. Lite svårt på din beskrivning veta vad som gäller exakt. Hoppas du kan få ordning på detta!

    Ang APCn för övrigt: När man rycker den så skall bilen gå på GLT, dvs ca 0,4 bar (varierar lite från modell till modell). Den kan aldrig göra att bilen går skitdåligt eller dör vid gaspådrag, så den kan du utesluta här. LMM (Luftmassemätaren) eller boxen säger jag därmed. Plus det ovan då....
    MEDLEM 7032.

  3. #3

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Tack för dina funderingar! Du har första-tjing ifall jag säljer den men helst vill jag ju få liv i den för jag e ju helt kär i bilen!

    Jag förklarar alla steg för o inte hoppa över nåt viktigt moment.

    När jag bytade chip så lyckades jag knäcka en pigg på originalchipet, så jag skickade det till Peter på speedparts som löddade på en ny, sen fick jag även ett replica på originalchipet. Men inget av de tre chipen jag har nu gör någon skillnad alls.

    Ska skicka vidare anteckningarna till min bilmeckare o se vad han har o säga. Ifall nån annan är sugen på att hjälpa mig få igång den får ni gärna ta er an utmaningen! Jag är duktig fotograf och kan fotografera både familj och bilar i utbyte, hehe!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Vill se mera bilder på den!!! Ser ju skitfin ut ju

    Riktigt synd vore det att skrota denna
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #5

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Lite mer Bilder, rosten är blästrad omlackad och rostskyddad. Nya stolar har införskaffats men från en nyare bil med ett annat skinn, i samma färgskala dock. Tradigt som sören är att den lider av klarlackssläpp, efter att jag tagit ut den ur gamle ägaren garage och den fått sol på sig så har det börjat släppa överlallt, en fågelskit bränner hål på lacken på bara nån timme också börjar det flagna..

    viewtopic.php?f=31&t=256396

    Wastegatespjället kontrollerat och verkar fungera, slangar är kollade och dubbelkollade för läckage, LMM är kollad genom att koppla ur den, men går de här gamla bilarna in i "safe-mode" ? Hur bör man kolla LMM? Jag har beställt en ny styrenhet som ska komma imorn, får se om det kan vara den. Hoppashoppas!

    Förövrigt börjar min mekaniker bli less på bilen, vet ni något bra ställe som kan gamla saabar? Jag bor i nordvästra skåne och hade kunnat köra en bit om det behövs.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Citat Ursprungligen postat av Petter_
    Wastegatespjället kontrollerat och verkar fungera, slangar är kollade och dubbelkollade för läckage, LMM är kollad genom att koppla ur den, men går de här gamla bilarna in i "safe-mode" ? Hur bör man kolla LMM? Jag har beställt en ny styrenhet som ska komma imorn, får se om det kan vara den. Hoppashoppas!
    Ett bra sätt att kolla slangar är att provtrycka. En cykelpump med lämpligt munstycke är ett bra sätt.
    Lite svårare är det att kolla så slangarna sitter på rätt ställe.... men bilder i instruktionsboken och här på forumet kan vara en liten hjälp.

    Med urkopplad LMM går bilen i "Limp home", dvs bilen är körbar men det märks tydligt att något är tokigt. Blir det ingen skillnad med urkopplad LMM har du hittat ett fel.

    Skaffa en omgång nya tändstift (NGK), det är ju trots allt förbrukningsvara
    Även tändkablar kan strula och där är det viktigt med originalkablar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Jag har testat med en annan styrenhet och ingen skillnad. Min mekaniker har gett upp så jag behöver en ny som kan dessa bilar..

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Kan den ta tjuvluft någonstans? Sprucken slang/rör/ic?
    Om inte annat än att utesluta felkällor så skulle jag provbyta hela tändsidan, dvs tändstifft+tändkalbar+rotor+fördelare+"förstä rkaren" (fick just hjärnsläpp och kommer inte på namnet på tändspolen?)
    /Johan

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 127
    Medlem#
    7182

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Hade du kollat hur stiften ser ut? Kör en runda (nåja, så gott det går) och plocka ur stiften.

    Är de svarta/sotiga så innebär det för fet bränsleblandning
    Är de vita så innerbär det för snål bränsleblandning

    Riktigt taskiga stift och tändkablar kan även märkas vid låg/mellan last också.

    MVH

  10. #10

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Hej alla glada Saab ägare! Jag har varit utomlands under vintern så det har inte hänt så mycket med bilen. Första mekanikern gav upp så jag lämnade den till en ny verkstad som inte heller hittar något och inte tycker det är värt att leta. Jag köper en ny bil när jag kommer hem de thär har tagit så lång tid.

    Men, finns det nån som vill hjälpa mig kolla på bilen eller vet någon verkstad som är bra på dessa bilar? Vill gärna få den o rulla.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    117

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Är du hundra på att tändningen står rätt? Är rotor, lock, stift och kablar bytta?

    Har haft liknande symptom på en annan bil, dock ingen saab, där var det tändningen som var galen..

  12. #12

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Citat Ursprungligen postat av piko
    Är du hundra på att tändningen står rätt? Är rotor, lock, stift och kablar bytta?

    Har haft liknande symptom på en annan bil, dock ingen saab, där var det tändningen som var galen..
    Tack för svar! Njae jag har inte kollat detta men det låter jobbigt att kolla själv? Är ingen mekaniker. Är det att köpa nya grejjer och testa?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    117

    Re: Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är kna

    Citat Ursprungligen postat av Petter_
    Citat Ursprungligen postat av piko
    Är du hundra på att tändningen står rätt? Är rotor, lock, stift och kablar bytta?

    Har haft liknande symptom på en annan bil, dock ingen saab, där var det tändningen som var galen..
    Tack för svar! Njae jag har inte kollat detta men det låter jobbigt att kolla själv? Är ingen mekaniker. Är det att köpa nya grejjer och testa?
    Nya tänddelar bör inte kosta många kronor, runt 3-400 exkl. stift.. ställa tändningen kan vara lite trixigare, då du behöver en tändlampa.. lättast är väl att handla delarna och antingen lämna bort jobbet eller ta hjälp av någon bekant..

  14. #14

    Re: Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är kna

    Citat Ursprungligen postat av piko
    Citat Ursprungligen postat av Petter_

    Tack för svar! Njae jag har inte kollat detta men det låter jobbigt att kolla själv? Är ingen mekaniker. Är det att köpa nya grejjer och testa?
    Nya tänddelar bör inte kosta många kronor, runt 3-400 exkl. stift.. ställa tändningen kan vara lite trixigare, då du behöver en tändlampa.. lättast är väl att handla delarna och antingen lämna bort jobbet eller ta hjälp av någon bekant..
    Ok, det låter inte så farligt. Hur många arbetstimmar skulle en verkstad behöva för detta?

    Jag bor i Båstad i NV-skåne ifall nån är sugen på att rätta till bilen för en slant! Jag kan betala för o laga den, bara det att verkstäderna inte verkar kunna denna gamla modell så värst bra.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    117

    Re: Re: Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är

    Citat Ursprungligen postat av Petter_
    Citat Ursprungligen postat av piko

    Nya tänddelar bör inte kosta många kronor, runt 3-400 exkl. stift.. ställa tändningen kan vara lite trixigare, då du behöver en tändlampa.. lättast är väl att handla delarna och antingen lämna bort jobbet eller ta hjälp av någon bekant..
    Ok, det låter inte så farligt. Hur många arbetstimmar skulle en verkstad behöva för detta?

    Jag bor i Båstad i NV-skåne ifall nån är sugen på att rätta till bilen för en slant! Jag kan betala för o laga den, bara det att verkstäderna inte verkar kunna denna gamla modell så värst bra.
    Byte av tänddelar bör inte ta längre tid än en timme, och ställa tändningen bör inte heller ta längre tid än en timme..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 291

    Re: Re: Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är

    Citat Ursprungligen postat av piko
    Citat Ursprungligen postat av Petter_

    Ok, det låter inte så farligt. Hur många arbetstimmar skulle en verkstad behöva för detta?

    Jag bor i Båstad i NV-skåne ifall nån är sugen på att rätta till bilen för en slant! Jag kan betala för o laga den, bara det att verkstäderna inte verkar kunna denna gamla modell så värst bra.
    Byte av tänddelar bör inte ta längre tid än en timme, och ställa tändningen bör inte heller ta längre tid än en timme..
    Tar det så lång tid är mekanikern extremt långsam, det går mycket fortare än så. Viktigt är att köpa Original tänddelar och NGK stift. Köper man något annat riskerar det att bli problem med dålig motorgång, Og 900 är känsliga med detta.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Hade det varit jag så köper jag ENDAST originaldelar och inget annat. Spelar ingen roll om det är en 900a för min del...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    117

    Re: Re: Re: Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 so

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av piko

    Byte av tänddelar bör inte ta längre tid än en timme, och ställa tändningen bör inte heller ta längre tid än en timme..
    Tar det så lång tid är mekanikern extremt långsam, det går mycket fortare än så.
    Möjligt, men jag tror ingen mekaniker lär debitera mindre än två timmar på detta..
    Påbörjad timme är tyvärr full timme..

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 291

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Var servar du din bil? Låter som en dyr verkstad. Oavsett så tar det mindre än en timme att utföra båda momenten.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 291

    Re: Hjälp mig rädda lågmilare 900t16 lux 1985 som är knasig!

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Hade det varit jag så köper jag ENDAST originaldelar och inget annat. Spelar ingen roll om det är en 900a för min del...
    Jag köper själv nästan bara originaldelar av princip. Vad andra gör får dom bestämma själva. Menade bara att det är extra viktigt i det här fallet eftersom det gärna blir knas annars, oavsett vad eventuella försäljare på olika bildelsfirmor säger.

Liknande ämnen

  1. Hjälp till och rädda Saab!
    Av m_rask i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:56
  2. frågor ang e85 i en gammal 900t16 ifrån 1985
    Av SAABt1685 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 11:18
  3. 900t16. Bytte kåpe på t16 fra 84--> 1985-93
    Av alex_ander3@hotmail.com i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •