Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vill byta ut original ljud i OG9-3

  1. #1

    Vill byta ut original ljud i OG9-3

    Hej jag har en Saab 9-3 årsmodell -99 som jag hade tänkt uppgradera ljudet i, Men jag har inte en susning vad det är för originalljud i bilen, Vad är det för högtalare i "i-panelen","framdörrarna""bakdörrarna""samt hatthyllan"?

    Det jag hade tänkt stoppa i från eftermarknaden ser ni här:
    Dubbla GAS 12"(bas)
    Rockford Fosgate 5.25 (framhögtalare)
    Kenwood USB stereo.

    Men känns ju meningslöst att byta ut högtalare om det är bättre original, det jag vet är att det finns inte mycket till bas orginal. Men ljud i hatthylla i-panel och fram/bakdörrar vet jag ingenting om. Vill heller inte riva hela bilen med dåliga kunskaper för att ta reda på det. Frågar hellre här
    Men vad är det som är värt att tänka på och vad jag kan behöva för att lyckas med denna operation. Har läst i många andra trådar angående Monteringsramar, prylfack, AS2,AS3 och så mycket annat som jag inte fattar ett dyft av. Jag är som sagt ROOKIE och tänkte ta reda på så mycket som möjligt om hur man utför detta så att allting kommer fungera och i alla fall låta hyffsat när man äntligen är klar

    Tackar för svar

    MVH

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Bilen finns med olika ljudpaket.

    Har du stora ljudpaketet så sitter det ett extra slutsteg till vänster om passagerarnas fötter och högtalare i framdörrarna (som drivs av slutsteget).

    Har du lilla ljudpaketet så sitter det inget extra slutsteg och inga högtalare i dörrarna. Hur du enklast kollar det är nog att spela på lite och känna med handen på dörren eller helt enkelt lysa in bakom gallret med ficklampa. Har du lilla ljudpaketet så kan du ändå ha tur att det finns kablar fördraget till dörrarna. Eller så är det inte det. Det är olika mellan olika bilar. Vissa verkar ha, andra inte.

    Vill du använda dörrhögtalarna med ny stereo så finns det nog adaptrar för att få steget att funka men personligen så skulle jag nog fundera på att sätta eftermarknadssteg till de för att få inställningsmöjligheter. Det går inte att ställa in någonting på originalslutsteget.

    Vidare: 6,5" får du plats med i dörrarna men ska du meka med dom och komma åt så måste du plocka bort dörrsidan. Gallret är inte tänkt att tas bort utan sitter fast i dörrsidan. Lyckas du bryta bort gallret så kommer du inte att få tillbaka det på annat vis än att limma. Med andra ord; ta inte bort gallret. Ta bort dörrsidan.

    Angående högtalarna i instrumentpanelen är de 3.5" och jag rekommenderar inte att du försöker få plats med något större där. Det är både bökigt och ger förhållandevis lite att få plats med större högtalare i instrumentbrädan. Satsa på ett par 3.5" av vettig kvalitet i brädan istället och öka på ljudet på andra ställen som t ex med bas eller dörrhögtalarna..

    Bakdörrarna har du väl inga högtalare.

    Och bak i hatthyllan är det 6x9".

    Riktigt vad det är för märke och sådär vet jag inte, har varit så många olika mellan åren så det har jag ingen koll på. Det har alltid så vitt jag vet suttit grejor som gjorts av välkända tillverkare (Pioneer, Clarion, HK, etc) men instrumentpanelshögtalarna är inget att hänga i julgranen, i alla fall inte om man jämför med eftermarknadshögtalare av lite bättre kvalitet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Byta original stereo till beggad original?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:03
  2. Nya stereon vill EJ funka men original funkar :/
    Av Qvist91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 06:39
  3. Vill anv original steg i 9000cc
    Av NS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 10:16
  4. Lister i grå färg original. Vill ha svarta. Finns det? 9-3.
    Av Magitek i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •