Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: HC/CO halt för höga värden NG900T-96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    HC/CO halt för höga värden NG900T-96

    Är på g att köpa mig en Saab 900 Turbo en 96 års modell, men nu till det tråkiga är att den är obesiktad och senaste besiktning blev underkänd på grund av CO och HC halten för hög. Är det nåt som Saab kanske är vanligt på dessa eller om nån kan ge nåt tips om detta. Eller törs man köpa bilen och sen köra den riktigt varm innan och tanka lite E85 innan besiktningen? Jag har gjort det på min Opel vectra 2 år i rad och det har gått utmärkt. Så jag hoppas inte att det är turbon som är i taskigt skick, kan det bli sånna värden då eller? Hur ser man annars o kan kolla det lite lätt så inte turbon e på g att ge upp så man åker på sån kostnad mitt i alltet. Hjälp mig gärna tack....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    uppar tråden lite.....

    Nu har jag köpt bilen i alla fall men besiktning snart, oljan e bytt och tändstift och jag tänker tanka lite E85 o blanda med bensinen får vi se. Men en här på forumet påstår att om tempmätarn går upp bara strax över typ halv8 om man säger så men bilen går bra på alla sätt annars inga fel o värme har jag. Men det påstås att tempmätarn kan ha nåt att göra med för höga värden, är det möjligt det?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Snarare motortempgivaren som ger felaktiga värden. Inte den som sitter i toppens sida utan den andra som sitter i insugets fläns.
    Med blå eller grönaktig kontakt. Det matas för fett 0m den visar "åt fel håll".

    CO kan vara så enkelt att termostaten är kass och läcker igenom, så motorn går för kallt alldeles för länge. Gäller inte bara saabar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Snarare motortempgivaren som ger felaktiga värden. Inte den som sitter i toppens sida utan den andra som sitter i insugets fläns.
    Med blå eller grönaktig kontakt. Det matas för fett 0m den visar "åt fel håll".

    CO kan vara så enkelt att termostaten är kass och läcker igenom, så motorn går för kallt alldeles för länge. Gäller inte bara saabar.
    aha så man kanske skall ta o byta den då eller går det att mäta opp den eller se på nåt sätt om den e frisk så att säga? Min temp på mätarn går en liten bit över blå men jag tycker det är bra värme i alla fall i bilen. Så den kan dra lite onödigt med bensin med andra ord. Kanske inte är några större summor att byta den. Kan det var ide att göra det kanske?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    CO/HC värden som är tokiga, har du kollat topplockspackningen. Kan vara läckage där också.

    Vill du har låga CO/HC värden så tanka alkylatbensin
    Det är sådan man har i gräsklippare och kostar typ 25 kr/liter.

    Dock så finns den också på tappen hos OKq8:a och kostar då runt 16 kr.

    Det skall ge CO = 0 typ.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    CO/HC värden som är tokiga, har du kollat topplockspackningen. Kan vara läckage där också.

    Vill du har låga CO/HC värden så tanka alkylatbensin
    Det är sådan man har i gräsklippare och kostar typ 25 kr/liter.

    Dock så finns den också på tappen hos OKq8:a och kostar då runt 16 kr.

    Det skall ge CO = 0 typ.

    //MH
    Bilen borde ju gå taskigt då med topplockspackningen eller hur? Bilen går ju väldigt bra. Jag får nog testa först med att tanka E85

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    CO/HC värden som är tokiga, har du kollat topplockspackningen. Kan vara läckage där också.

    Vill du har låga CO/HC värden så tanka alkylatbensin
    Det är sådan man har i gräsklippare och kostar typ 25 kr/liter.

    Dock så finns den också på tappen hos OKq8:a och kostar då runt 16 kr.

    Det skall ge CO = 0 typ.

    //MH
    Bilen borde ju gå taskigt då med topplockspackningen eller hur? Bilen går ju väldigt bra. Jag får nog testa först med att tanka E85
    Så dåligt behöver den inte gå, har du möjlighet att kolla co halterna i kylsystemet så får du en första indikation.

    Jag skulle hellre rekomendera att lägga in redlines bränsletillsatts iställer för E85, det är effektivare.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    har du kollat topplockspackningen.
    Hur gör man det?

    Skämt åsido, instämmer med föregående ang. termostaten, fel drifttemp= konstiga avgasvärden....

    Billig i inköp och relativt lättbytt, ta det först.

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Ja nu har man vart o beiktat bilen och jag testade tanka E85 ca 6 liter på 10 liter 95 oktanigt. Jag fick bort CO halt förhöjd tomgång men fortfarande HC-halt tomgång för hög 145 (100). Vad gör jag nu? Kan ju säga att besiktningskvinnan påpekade oxå att när hon varvade den o sen släppte gasen så går den ner under tomgångs varvet snabbt för att snabbt stabilisera sig till normal tomgång och så har jag känt det oxå när man skall stanna vid korsningar o dyligt. Oljan e bytt och stift nyligen men inte luftfiltret är inte rengjort. Men som sagt skall jag byta termostaten då och tempgivaren? Om man kikar på skruvat.se vilken tempgivare är det jag skall ha då? och vilken termostat? Hjälp mig tack. mvh

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Kolla alla vakuum slangar så att den inte tar tjuvluft?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Ja nu har man vart o beiktat bilen och jag testade tanka E85 ca 6 liter på 10 liter 95 oktanigt. Jag fick bort CO halt förhöjd tomgång men fortfarande HC-halt tomgång för hög 145 (100). Vad gör jag nu? Kan ju säga att besiktningskvinnan påpekade oxå att när hon varvade den o sen släppte gasen så går den ner under tomgångs varvet snabbt för att snabbt stabilisera sig till normal tomgång och så har jag känt det oxå när man skall stanna vid korsningar o dyligt. Oljan e bytt och stift nyligen men inte luftfiltret är inte rengjort. Men som sagt skall jag byta termostaten då och tempgivaren? Om man kikar på skruvat.se vilken tempgivare är det jag skall ha då? och vilken termostat? Hjälp mig tack. mvh
    Kolla vaccumslangar och backventilen mellan spjällhus o ventilkåpa. Ska täta mot ventilkåpan. Kolla den S-formade slangen från spjällhusets högra sida( i bilens färdriktning alltså). Eller checka att alla slangar e fräscha runt nipplarna.
    Motortempgivaren heter 9963 på skruvat. 89852 heter termostaten och de har bara rätt med 89 grader. Om du är ouppmärksam o köper på bl.a. mekonomen eller autoexperten så plockar de fram en 82 graders. Mindre obra.

    Sen KAN ju lambdasonden vara på g o ge upp, men än så länge funkar när den är varm. Den håller normalt ca 15-16000 mil, sen blir den sämre o sämre.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Finns det inte 92 graders o köpa oxå på en del ställen eller räcker det med 89 graders?
    Kan ju uppdatera detta med avgasvärdena. Jag kollade på besiktningen som gjordes innan jag köpte den obesiktad för att dom inte besiktade om den nåt det var 2010 då blev avgasvärdena
    CO 0.4 (05) CO2500 05 (0.3) HC 375 (100) LAMBDA 1.00 (0.97-1.03)

    efter det bytt olja, oljefilter och stift av förre ägaren...... sen köpte jag den och tankade i ca 10 liter 95oktan och 5-6 liter E85 och åkte normalkörning 4.7 mil och stod sen där kanske 15 min utan motorn igång innan det var dags. Dom gjorde inte ens ett försök att åka runt o värma opp den för att kolla som på andra ställen har gjort tidigare bilar. Men värdena blev ju att allt var godkänt utom HC som ja sänkt till 145 från tidigare 375 i alla fall det är ju en bra minskning i alla fall.

    CO 0.5 (0.5) CO2500 0.3 (0.3) LAMBDA 1.01 (0.97-1.03) HC 145 (100)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GÖTEBORG member 1264#
    Inlägg
    48

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Hej

    Har exakt samma problem,

    Besiktigade bilen och fick fel på,
    Co-förhöjd tomgång
    Hc-halt 226

    Bytt olja och tändstift.
    Ombes,
    Bara Hc-halt 202.

    Tankat 50% E85, kollat luftfilter ok.
    Ombes,
    Hc-halt 135.

    Har race katt monterad sedan 4år tillbaka.

    har sökt på forumet, men hittar inget då man inte kan söka på Hc endast:-(

    Någon som har erfarenhet av detta problem??

    //Håkan
    900 2.0t Coupe SE (fd,Sensonic) 9,1/128=201 13,9/169=402 .Nu med F28+quaifediff.
    SQR har fixat laddtrycket. #1264#
    http://www.garaget.org/?car=26390

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    turbohogge>> Montera en originalkat.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    turbohogge>> Montera en originalkat.

    Mvh
    Jag har ingen racekat utan original men jag får taskiga avgasvärden ändå men jag skall sätta i andra stift såg att det satt andra mjukare stift i än vad speedparts rekomenderar och sen så skall jag byta temostat och tankar i 70% E85 när jag åker in eller lite gräsklipparbensin akrylatbensin för säkerhetsskull

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GÖTEBORG member 1264#
    Inlägg
    48

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    turbohogge>> Montera en originalkat.

    Mvh
    Så du menar att den är kass efter 4år,ca 3000 hårda mil 50%bankörning??
    För så fort man varvar(2000varv) upp den lite så sjunker hc ner till ca 0-30.
    Har bes 5 gånger innan och gått igenom, bara tur??

    kan man kolla detta innan på något sätt, har i nu läget ingen annan kat som passar:-(

    //Håkan
    900 2.0t Coupe SE (fd,Sensonic) 9,1/128=201 13,9/169=402 .Nu med F28+quaifediff.
    SQR har fixat laddtrycket. #1264#
    http://www.garaget.org/?car=26390

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Oljeinblandning ger hög hc. dålig turbo, skitigt spjäll hus, tät vevhusvent, dålig topp, packning, ventiltätningar, styrbox, givarfel, dålig katt...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Akta skinnet!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av turbohogge
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    turbohogge>> Montera en originalkat.

    Mvh
    Så du menar att den är kass efter 4år,ca 3000 hårda mil 50%bankörning??
    För så fort man varvar(2000varv) upp den lite så sjunker hc ner till ca 0-30.
    Har bes 5 gånger innan och gått igenom, bara tur??

    kan man kolla detta innan på något sätt, har i nu läget ingen annan kat som passar:-(

    //Håkan
    Tanka akrylatbensin, skall visst ge värde 0 eftersom det skall användas till miljö som gräsklippare m.m Jag funderar på det faktiskt istället för att slänga ut massa pengar på ombesiktningar.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GÖTEBORG member 1264#
    Inlägg
    48

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Fear43

    Tanka akrylatbensin, skall visst ge värde 0 eftersom det skall användas till miljö som gräsklippare m.m Jag funderar på det faktiskt istället för att slänga ut massa pengar på ombesiktningar.
    Kanske funkar men letar nog efter felet som orsakar detta.
    Men menar du att Hc blir 0 eller bara CO?

    Tack Lillen då vet jag vad ledig tid skall användas till;-)

    //Håkan
    900 2.0t Coupe SE (fd,Sensonic) 9,1/128=201 13,9/169=402 .Nu med F28+quaifediff.
    SQR har fixat laddtrycket. #1264#
    http://www.garaget.org/?car=26390

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av turbohogge
    Citat Ursprungligen postat av Fear43

    Tanka akrylatbensin, skall visst ge värde 0 eftersom det skall användas till miljö som gräsklippare m.m Jag funderar på det faktiskt istället för att slänga ut massa pengar på ombesiktningar.
    Kanske funkar men letar nog efter felet som orsakar detta.
    Men menar du att Hc blir 0 eller bara CO?

    Tack Lillen då vet jag vad ledig tid skall användas till;-)

    //Håkan
    ja enligt andra så skall värdena bli lika med 0, då det är miljöbensin och till gräsklippare. Men läste om att den var blandbar med 95 oktanig oxå. Menade mer inför besiktningen och sen såklart vill man ju att den skall funka riktiga värden. Jag märker att min drar mycket bensin. Men som sagt skall kolla alla vacumslangar under huven och byta termostat o kolla stiften om dom e sotiga svarta då får han ju mycket fet blandning.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orsak felaktiga avgasvärden? NG9-3
    Av Xerxex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2021-08-17, 13:10
  2. Felsökning av magnetventil 9000
    Av Snoddas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 14:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •