Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: HC/CO halt för höga värden NG900T-96

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    nyss kollat mina stift o så här ser dom ut


  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Ser inte farligt ut de där...gör som jag gjorde på en bil med hög HC värde.

    Kör runt på nån landsväg i 90-100 i 3:ans växel. Kör bilen riktigt hårt, i några mil om du kan. Lamda sensorn kan ha sotat igen så det gäller att köra på höga rpm eller acca till redline några växlar.

    När jag gjorde så kom mitt HC ner från 138 till 85 i tomgång.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av IR655
    Ser inte farligt ut de där...gör som jag gjorde på en bil med hög HC värde.

    Kör runt på nån landsväg i 90-100 i 3:ans växel. Kör bilen riktigt hårt, i några mil om du kan. Lamda sensorn kan ha sotat igen så det gäller att köra på höga rpm eller acca till redline några växlar.

    När jag gjorde så kom mitt HC ner från 138 till 85 i tomgång.
    aha.... ja jag börjar fasen fundera för på alla olika besiktningar så har dom kört en extra vända o varvat bilen åkt på låg växel runt runt par varv o sen läst av värdena men inte denna gång då stod jag stilla 15 min o sen körde dom in den direkt o kollade. Men kan säga att bilen har gått 500 mil på 5 år så den har ju inte buskörts nåt kan jag säga. Så man får ut o sota ur han riktigt. Men skall byta temostat i alla fall för tempens skull. Skall man köpa en ny lambda eller går det att göra ren den på nåt sätt eller? Törs man köpa en universal lambda typ från skruvat.se?

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Lambdan går att göra ren också, men frågan är hur mycket jobb det är att ta dän den+göra rent den+installera in den igen än att bara byta med en ny på en gång.

    Idag besikta jag en seat Ibiza som hade hög HC värde 150-ish enligt verkstans maskin. Tanka 15 liter bensin och 5 liter E85. HC var 24 vid tomgång idag

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av IR655
    Lambdan går att göra ren också, men frågan är hur mycket jobb det är att ta dän den+göra rent den+installera in den igen än att bara byta med en ny på en gång.

    Idag besikta jag en seat Ibiza som hade hög HC värde 150-ish enligt verkstans maskin. Tanka 15 liter bensin och 5 liter E85. HC var 24 vid tomgång idag
    Törs man köpa en sån här universal lambda eller måste det vara original lambda?

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Finns det inte 92 graders o köpa oxå på en del ställen eller räcker det med 89 graders?
    Kan ju uppdatera detta med avgasvärdena. Jag kollade på besiktningen som gjordes innan jag köpte den obesiktad för att dom inte besiktade om den nåt det var 2010 då blev avgasvärdena
    CO 0.4 (05) CO2500 05 (0.3) HC 375 (100) LAMBDA 1.00 (0.97-1.03)

    efter det bytt olja, oljefilter och stift av förre ägaren...... sen köpte jag den och tankade i ca 10 liter 95oktan och 5-6 liter E85 och åkte normalkörning 4.7 mil och stod sen där kanske 15 min utan motorn igång innan det var dags. Dom gjorde inte ens ett försök att åka runt o värma opp den för att kolla som på andra ställen har gjort tidigare bilar. Men värdena blev ju att allt var godkänt utom HC som ja sänkt till 145 från tidigare 375 i alla fall det är ju en bra minskning i alla fall.

    CO 0.5 (0.5) CO2500 0.3 (0.3) LAMBDA 1.01 (0.97-1.03) HC 145 (100)
    Sätter en slant på att du har luftläckage före lambda. Den luras då att gå fetare för att få lambda 1.00. Jag hade samma fel själv, varvar man lite så blir HC värdet bra, men efter en stund på tomgång så ökar det igen. Mycket plågsamt att se hur värdet ökar över gränsen vid besiktning. Var en liten läcka någonstans, som för mig löstes av fräch kat från skroten med avgas intyg. Men kan vara läcka i grenrör eller annat innan lambdan.

    Eftersom ditt lambda är 1.01 så är knappast lambda sensorn fel. Då borde lambda värdet vara fel, eller hur?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Jaha så då har man gjort ombesiktningen i fredags och GODKÄND med råge. Jag bytte temostat och fick tempen riktig och sen tankade jag Vpower och sen körde den riktigt varm och fick nu värdena mycket bra. Sååå skööönt *ler*

  8. #28
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Jaha så då har man gjort ombesiktningen i fredags och GODKÄND med råge. Jag bytte temostat och fick tempen riktig och sen tankade jag Vpower och sen körde den riktigt varm och fick nu värdena mycket bra. Sååå skööönt *ler*
    Oftast när man har bra värden på Co, Co2500, Lambda, så är det att katalysatorn inte är upp i arbetstemp eller så har så har motorn inte nått sin normala arbetstemp.

    Iom detta så försöker jag alltid komma så att jag står 5min utsatt tid och varmkört bilen riktigt. Så att temperaturerna är tillräckliga för att göra sitt jobb korrekt.

    Men det är ju bra att den gick igenom nu då.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Skönt!

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Hade läckande toppackning på min ng900T-95, Efter reparation så va ja lite snål o körde samma termostat för den hade ja ju bytt bara några dar innan packningen gav upp. Besiktigade med dåliga värden efteråt. Försökte skylle på att de va massa skit systemet då det syntes att man gjort ett toppjobb, men det gick dom inte på. byte givare, tanka i lite E85 men fortfarande för hög HC.

    Leta katalysator på skroten då skrotnissen sa att jag bara behövde byta termostat så fixar det sig.

    Hm, 2 dagar kvar innan körförbud.
    Bytte, bilen gick bättre och igenom bes med väl godkända värden.

    Trionic är fantastiskt. Rätt tempvärden så ordnar sig allt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Saab 900T-96 HC/CO halten för höga värden

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Hade läckande toppackning på min ng900T-95, Efter reparation så va ja lite snål o körde samma termostat för den hade ja ju bytt bara några dar innan packningen gav upp. Besiktigade med dåliga värden efteråt. Försökte skylle på att de va massa skit systemet då det syntes att man gjort ett toppjobb, men det gick dom inte på. byte givare, tanka i lite E85 men fortfarande för hög HC.

    Leta katalysator på skroten då skrotnissen sa att jag bara behövde byta termostat så fixar det sig.

    Hm, 2 dagar kvar innan körförbud.
    Bytte, bilen gick bättre och igenom bes med väl godkända värden.

    Trionic är fantastiskt. Rätt tempvärden så ordnar sig allt.
    Ja du ser, ja jag trodde inte riktigt på det där med termostaten först men fler o fler sa termostaten o vissa inte. Så jag tar det billigaste alternativet o enklaste.... så skönt och va bra att du ordna det till slut oxå.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orsak felaktiga avgasvärden? NG9-3
    Av Xerxex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2021-08-17, 13:10
  2. Felsökning av magnetventil 9000
    Av Snoddas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 14:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •