Har sett efter en saab på diverse sidor på nätet. Har börjat kolla mera på de amerikanska då det är ett större utbud där och bättre pris än i Europa.
Vad kan man räkna med för kostnader vid en import, om bilen kostar typ 50.000kr?
Har sett efter en saab på diverse sidor på nätet. Har börjat kolla mera på de amerikanska då det är ett större utbud där och bättre pris än i Europa.
Vad kan man räkna med för kostnader vid en import, om bilen kostar typ 50.000kr?
En bil för 50 skulle jag själv inte importera från USA då frakt och alla omkostnader idag nog är mer än 50.
Kolla med någon svensk firma som importerar bilar från USA så får du mer exakta siffror.
http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1
beror väl lite på vad bilen är värd här med, det har ju hänt att tex nån hyrbilsfirma har dumpat ut massor av bilar för ingeting o femtio i USA, som sedan har varit värda ganska mycket i sverige, typ vita mustanger för X antal år sedan.
Det har ju postats länkar till lätt krockskadade NG9-5 som sålts billigt tex, en sådan för 50k kan ju säkert vara värd det tredubbla fixad i sverige ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag är inte så säker längre. Även ng9-5 verkar börja tappa i värde, så länge det inte är svensksålda, fullutrustade, oskruvade bilar.
En import från USA med kanske tveksam bakgrund menar jag är i princip värdelös även här.
Dessutom skall man vara medveten om att bilar i USA ofta är i maskinellt uselt skick i jämförelse med Europeiska.
Står en mycket välutrustad ng9-5 på Mannes i Sölvesborg nu, den har väl stått ett år snart. Ägaren har inte råd att fixa allt som var kass på bilen, som han köpte som "i bra skick".
Instämmer. Kombinationen svag valuta, höga fraktkostnader (utöver svag valuta), sämre skick och oftast annan konfiguration gör att det inte är fördelaktigt. Det tillkommer alltså transaktionsavgifter, valutaväxlingspåslag, moms, tull, frakt (sannolikt även inrikes i avsändar- och mottagarlandet), hamnhanteringsavgift, försäkring, ombyggnadsdelar/intyg samt registreringsavgifter. Precis som nämnts kanske en bil som kostar USD 4 500 i USA, väl hemma blir slutsumman 2½-tre ggr högre men även "osäljbar".
PS. GlennB, första bokstaven i länder (stater) och namn (Mustanger) skall börja med versal liksom första ordet i meningar. Därutöver inget mellanrum mellan sista ordet före skiljetecknet.
Senast redigerat av turbo4ever den 2023-01-02 klockan 09:44.