Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Växellådsfabriken

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Växellådsfabriken

    Ja texterna ger jag inte mycket för, mer nyfiken på bilderna

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Växellådsfabriken

    Artikel i TT angående hyran av växellådsfabriken :http://ttela.se/ekonomi/saab/1.14670...-betalat-hyran

    Får väl hoppas att Saab gör sig kvitt den lokalen så man slipper betala hyra för outnyttjad yta.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Växellådsfabriken

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Hans två Saabtexter har fått mig att för all framtid vägra köpa hans böcker. Mannen måste genuint avsky Saab eftersom han så uppenbart och avsiktligt förlöjligar märket och glatt vältrar sig i dess problem.
    Vadå förlöjligar Saab? Och vältrar sig i dess problem?

    Visst kan jag hålla med om att det känns jobbigt att se där bilderna just nu när Saab kanske bara är dagar ifrån en konkurs. Men det är väl för att man alltid har gillat saabar och har en relation till företaget.

    Han tar ju även upp exempel på Saabs lyckade satsningar, men eftersom det handlar om två nedlagda fabriker och att Saab inte har tillverkat bilar sen i april, så är det väl ganska självklart att fokus blir på de problem som gjort att Saab är där man är.

    Vill man läsa torra fakta om Saabs historia får man väl gå in på Wikipedia eller nåt.

    Jörnmark har ju alltid haft en lättsam, humoristisk ton i sina reportage om övergivna platser, företag som gått i konkurs osv. Men jag tycker inte att han förlöjligar Saab.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Växellådsfabriken

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Hans två Saabtexter har fått mig att för all framtid vägra köpa hans böcker. Mannen måste genuint avsky Saab eftersom han så uppenbart och avsiktligt förlöjligar märket och glatt vältrar sig i dess problem.
    Vadå förlöjligar Saab? Och vältrar sig i dess problem?

    Visst kan jag hålla med om att det känns jobbigt att se där bilderna just nu när Saab kanske bara är dagar ifrån en konkurs. Men det är väl för att man alltid har gillat saabar och har en relation till företaget.

    Han tar ju även upp exempel på Saabs lyckade satsningar, men eftersom det handlar om två nedlagda fabriker och att Saab inte har tillverkat bilar sen i april, så är det väl ganska självklart att fokus blir på de problem som gjort att Saab är där man är.

    Vill man läsa torra fakta om Saabs historia får man väl gå in på Wikipedia eller nåt.

    Jörnmark har ju alltid haft en lättsam, humoristisk ton i sina reportage om övergivna platser, företag som gått i konkurs osv. Men jag tycker inte att han förlöjligar Saab.
    Jag tolkar hans ton så, du tolkar inte hans ton så. Det är ju det som är så farligt med att skriva på det sättet som han gör, att just tolkningen ligger utanför hans kontroll. Jag tycker som Roger #2378 att det är hånfulla kommentarer, du tycker att det är med glimten i ögat. Svårare än så är det inte

    Att se bilderna tycker jag inte är jobbigt, jag har alltid sett på byggnaden som en gammal Kockumslokal (är det bara jag, eller avstår Herr Jörnmark från att nämna det?) som sedan blev Saabfabrik och som sedan blev mässhall, och vars främsta bedrift väl är att ha bidragit till att en eller två av de gamla hamnbassängerna fylldes ut i samband med Saabs renovering av byggnaden. Det är bara en byggnad som inte direkt har förskönat Västra hamnen, speciellt inte nu på slutet eftersom den inte direkt var så vacker när det bara var skelettet kvar

    Edit: Här åsyftar jag alltså Malmöfabriken. Växellådsfabriken i götet har jag aldrig sett i verkligheten och har svårare att relatera till.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Växellådsfabriken

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Jörnmark har ju alltid haft en lättsam, humoristisk ton i sina reportage om övergivna platser.
    Du sätter ju själv fingret på problemet. Om man är påverkad av nedläggningen tycker man inte det är lika lustigt.
    Hans bilder blir inte ett dugg sämre om han avstod som kommentarer av typen "vi kommer att skriva slutkapitlen inifrån den tomma Trollhätte-fabriken inom loppet av ett år".

    Förklara det lustiga om du kan....
    Fredrik J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •