Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

  1. #1

    Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

    Murphy och jag har ett förhållande byggt på hatkärlek - där jag hatar Murphy och han fullkomligen älskar mig.

    Bakgrund:
    Sidospeglarna på min 9-3 gick sönder i somras. Symptomen var precis lika på båda två, nämligen att det såg ut som att de oljefyllda glasen (avbländningsbara) blivit så varma att oljan i dem kokat. En del av denna olja läckte ut och hade jag inte varit snabb hade jag nog fått frätskador på lacken. Inuti spegelglasen var det bubbligt och brunt, man såg inte ett skit bakåt. Jag trodde att det var pga sommarvärmen eller något sådant, och meddelade Upplands Motor som aldrig hört om något liknande. De har varit mig väldigt behjälpliga i och med att jag hade garanti på bilen, och gav en rekvisition som jag sedan använde för att beställa jobbet hos lokala Mekonomenverkstaden.

    Som alla vet är det lite sisådär med tillgängligheten av reservdelar till Saabar nu för tiden, vilket inneburit att jag först nu (typ 6 månader senare) fick samtal från bilverkstaden att båda speglarna kommit. De monterades dit i förmiddags och jag var jävligt nöjd ända tills jag skulle åka hem från jobbet nu ikväll, då jag ser att spegeljävlarna har börjat smälta ihop IGEN.

    Kontentan är alltså att det är någon slags elfel, förmodligen något i stil med en trasig termostat som gör att värmen är konstant påslagen vid speglarna - eller så kanske det är själva avbländningsfunktionen som fått fnatt, jag misstänker att det är samma teori bakom detta som med dimbara glasrutor i kontorsmiljöer, där man spänningssätter en vätska mellan två glasskivor för att på mindre än en sekund få rutan att bli frostad istället för klar.

    Jag blir bara jävligt matt eftersom jag nu behöver nya speglar plus felsökning av elsystemet. Jävla skitbil (men kul motor). Jag har ju läst att 9-3:orna haft problem med elfel, men då mest simpla saker som på sin höjd är irriterande, inte där man blåser spegelglas för nästan 6000 spänn så fort man vrider om nyckeln...

    Hur som helst, innan det blir en enda stor deprimerande textvägg...
    Detta har ännu inte nått fram till varken bilverkstaden eller Upplands Motor, men jag vill bara försäkra mig om att jag tänker rätt när jag säger att detta fortfarande borde gälla på garantin som Upplands Motor står för eftersom felet inte försvann ö.h.t. vid reparationen som gjordes nu i morse (dvs bytet av speglarna). Alternativt bilverkstadens garanti på jobbet, men hur fungerar det när bilfirmans garanti betalt för jobbet? Ingen vidare felsökning har gjorts mer än att de tittat externt på bilen, lyssnat på min teori och - efter att ha ringt Saab Sverige för att undersöka om det är något systematiskt - accepterat den som trovärdig (värmeböljeteorin alltså, som nu troligtvis är fel). Ingen verkar ha varit med om något liknande.

    Så nu står man väl framför ytterligare ett halvårs väntetid, fullt fungerande bil lagom till ett år efter man köpte den! Tänkte bara skriva av mig så att det finns på forumet om någon fler råkar ut för trasiga speglar med samma symptom.

  2. #2

    Re: Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

    Om båda speglara gick sönder samtidigt skulle jag inte bytt speglarna innan orsaken hittats och reparerats. Sannolikheten att båda går sönder samtidigt av sig själva är extremt liten.

    Spänningen som aktiverar avbländningen kommer från innerbackspegeln och ska vara 0 volt för normal funktion och någon låg spänning (mitt minne säger 1,5 eller 3 volt) för avbländning. Denna spänning kommer via två ledningar från innerbackspegeln (blå och gul tror jag det ska vara vid innerbackspegeln). Ingen sida av avbländningsdelen är ansluten till jord.

    Spänningen som driver uppvärmningen är 12 volt. Ena sidan av värmeelementet är anslutet till jord.

    Båda spänningarna är enkla att mäta. Varför gjordes inte detta innan speglarna byttes?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

    Bra info Göran, tackar!
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Båda spänningarna är enkla att mäta. Varför gjordes inte detta innan speglarna byttes?
    Säg det. Jag gör inget annat än att mäta spänningar om dagarna och så här i efterhand är det ju ganska konstigt att man törs smälla på nya speglar utan vidare felsökning. Antar att det är just denna fråga som blir avgörande för vem som betalar. Åligger det mig att se till att garantiåtgärden är väl utredd innan den görs? Jag kom med ett problem och en teori, varken bilfirman eller verkstaden hade någon aning om vad som kunde vara orsaken, uppenbarligen har också Saab själva varit inblandade utan att yppa något om vidare felsökning.

    Märkligt.

  4. #4

    Re: Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

    FYI: Konstaterat fel i främre säkringsbox i motorrummet.
    Toyota Avensis MY2012 ser riktigt trevlig ut...

  5. #5

    Re: Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

    Tänkte bara tillägga att dessa glas verkar ha slutat tillverkas. Det gick inte att beställa nya utan jag fick leta begagnade. Hittade inte vänster sidas glas förrän nu i våras, då importerat från Baltikum via eBay. Kan kanske vara bra att veta för den som råkar ut för samma?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Sv: Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)

    Vem betalade, gick det på garantin?
    Kan man inte bara stoppa dit vanliga glas utan avbländning?

Liknande ämnen

  1. kraftiga elfel 9-3sc 2008
    Av scaniacrazy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 19:53
  2. Hur fixa ärgade kåpor till sidospeglarna 9-5 -03?
    Av Aero greven i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 18:39
  3. Dimljus 9000, byta av glasen, Hjälp!!
    Av Pettan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 20:27
  4. tona bakljuse glasen ng 900???
    Av THE_SAAB_DUDE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 02:07
  5. Hitta saab 9-5 utan oxid på sidospeglarna?
    Av The Wall i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •