Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dålig temp och inget laddtryck

  1. #1

    Dålig temp och inget laddtryck

    Saab 9-3 -99 Ca: 15000 mil, 154 hk eller vad där nu ska va orginal!


    Hejsan!
    Fick ett kanon erbjudande att köpa en saab med ovannämnd spec till bra pris. Dock är där ju då en lite problem,

    Har kört med bilen till och från jobbet nu i en vecka, Den vägrar gå upp i rätt arbetstemeratur, ligger väl mellan 7 och 8 om man ser mätaren som en klocka!
    Sen väser den ut a bara h*lvete vid gaspådrag( som ett jetplan) och laddtryck kan man bara drömma om, där sitter en eftermonterad laddtrycksmätare idag och den vägrar gå över nollan!

    Har gått över o kollat slangar så där inte är läck någonstans, men man skulle kunna tro att där är skit i luftburken som täpper till halva hålet så den väser, svårt att förklara hur de låter! tillläggas ska väl också att den varken ryker eller drar mycket bensin, snarare på andra hållet att den har gått ner i förbrukning då den inte ligger på mer än 0,67! Enligt förra ägaren körde han inte under litern!

    Hoppas någon kan komma med något bra tips på vad detta kan vara!

    Tack på förhand! / Zippo
    Saab 9-3 2,0T

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849

    Re: Dålig temp och inget laddtryck

    Hallå!

    Tempen är väl troligtvis bara termostatbyte, men laddtrycket är väl lite lurigare, eller ja, lurigt å lurigt, läckage är det ju någonstans (alternativt skuren turbo?), men att hitta det är ju olika svårt....

    En provtryckning av trycksidan är väl att rekomdera...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3

    Re: Dålig temp och inget laddtryck

    Ja termostat byte låg väl mig närmast i tankarna också , men sen sitter man o läser och kollar runder och då kan de va en tempgivare hit och dit eller nåt!

    Skuren turbo skulle det ju kunna vara, för han hade kört med bilen och helt plötsligt bara slutade den ladda och sen har där inte varit ladd överhuvudtaget! De kan väl vara en orsak till att den väser också kanske, iomed att turbon inte snurrar, men luften går där igenom ändå? ae jag vet inte, jag är bara hobby meckare!

    Edit : Något tips på hur man provtrycker, eller det är inget jag kan göra själv?

    Mvh
    Saab 9-3 2,0T

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849

    Re: Dålig temp och inget laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Zippo89
    då kan de va en tempgivare hit och dit eller nåt!
    Så sant, men detta kan man ju mäta upp, har inga värden att ge dej på rak arm men det går ju garanterat att snoka fram....


    Citat Ursprungligen postat av Zippo89
    Något tips på hur man provtrycker, eller det är inget jag kan göra själv?
    Har för länge sedan provtryckt en bil m.h.a 2 rörstumpar med "lock" svetsade på, som passar i slangarna i var ände, en i slangen som man således får ta loss från turbons "utlopp" eller "trycksida" och en i slangen som skarvar sista tryckröret mot röret som är fastskruvat i spjällhuset. 2 nipplar svetsades fast, en för att trycksätta med kompressorn eller cykelpumpen och den andra för att ansluta en tryckmätare!
    Har du någon "pumpanordning" med inbyggd tryckmätare behövs ju givetvis bara 1 nippel.
    Har ingen aning om hur "proffsen" gör, för, tilläggas bör att med denna metoden trycksätts ju aldrig delen från spjällhuset ner till ventiler som ev.(?) kan vara otätt...?
    För att tryckmäta måste man väl plocka ur insugskammen om jag nu inte sitter här med totalt hjärnsläpp...?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. inget temp på SID påverkan ACC??
    Av nlzweed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 12:57
  2. Svajande laddtryck och en aning för hög temp?
    Av DashOmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 15:00
  3. Äldre laddtryck/temp/tank i nyare bil? og900
    Av Schwartz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 18:23
  4. Dålig temp. 9-5
    Av FinnUbbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •