Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ljusallergi i min 9000?

  1. #1

    Ljusallergi i min 9000?

    Tjosan alla elgenier därute! Har en CSE - 96 som börjat uppföra sig lite drogrelaterat. Startar fint men börjar vandra i tomgången efter nån minut. All instrumentbelysning går på halv styrka eller lägre och mätarna går igång och stängs av sporadiskt. När jag vrider om ljusknappen så dör allt. Även motorn. Går inte igång med ljusknappen i påläget. Vrider tillbaka knappen och den startar fint men går oroligt. Har kollat batteri och alla kablar till och från det. Tror det började när jag hakade av säkringsdosan som sitter på batterihållaren, men den styr ju bara ljus och lite annat som inte har med motorstyrningen att göra? Suck, några tips innan jag kör den i en skrotpress?

  2. #2
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Kolla så att alla jordanslutningar sitter som de ska och inte är skadade på något sätt

  3. #3

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Kolla så att alla jordanslutningar sitter som de ska och inte är skadade på något sätt
    Förmodar att jag får gå över samtliga av dem. Låter ju onekligen som ett jordfel. Men huvudjorden satt som den skulle och var hel. Hur många jordpunkter finns det?

  4. #4
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Kolla så att alla jordanslutningar sitter som de ska och inte är skadade på något sätt
    Förmodar att jag får gå över samtliga av dem. Låter ju onekligen som ett jordfel. Men huvudjorden satt som den skulle och var hel. Hur många jordpunkter finns det?
    Vet inte faktiskt, jag hade ett liknande problem för länge sedan och det slutade med att jag fick dra in en extra jordkabel till säkringshållaren innan jag fick bukt med det. Men det var på en 9000cc

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Kolla först det enkla; Sitter det rätt lampor i bakljusen?

    I ena sockeln ska det vara en 2-tråds lampa 21/5W.
    Sitter det endast en 5 eller 21W så blir det kortslutning och en massa "roliga" fenomen kan uppträda.
    Allt från dörrar som låses av sig själv till att bilen kan vägra starta m.m.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    407

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Har varit med om precis samma problem efter jag bytte växellåda på min CSE. Kolla jordpunkten som går från minuspolen till jordpunkten på växellådan, min var inte fastskruvad ordentligt.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  7. #7

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Har varit med om precis samma problem efter jag bytte växellåda på min CSE. Kolla jordpunkten som går från minuspolen till jordpunkten på växellådan, min var inte fastskruvad ordentligt.
    Ok, tack! Men jag har kollat den och den sitter. Men det går ju några jordkablar ut ur säkringsdosan och när jag rickade på den så har de kanske lossnat? Får pilla lite till.

  8. #8

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kolla först det enkla; Sitter det rätt lampor i bakljusen?

    I ena sockeln ska det vara en 2-tråds lampa 21/5W.
    Sitter det endast en 5 eller 21W så blir det kortslutning och en massa "roliga" fenomen kan uppträda.
    Allt från dörrar som låses av sig själv till att bilen kan vägra starta m.m.
    Tack för tipset, men jag har inte bytt lampor och allt funkade innan så det kan inte bero på det.

  9. #9

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Det var tändningslåset! Kontakten på baksidan. Ny för 50 spänn på skroten och är normalt igen.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: Ljusallergi i min 9000?

    Bra jobbat!

    Nu kan vi väl snart anse det "allmänt känt" att tändlåskontakterna i 9000 inte riiiiiktigt håller måttet...
    Det värsta är väl att konstruktionen är i princip likvärdig på de nyare modellerna?
    Snart börjar väl frågorna ploppa upp om og9-3 & 9-5 98>....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •