Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Handsfree Saab 9-3 SC -08

  1. #1

    Handsfree Saab 9-3 SC -08

    Har några frågor kring inkoppling av eftermarknads handsfree samt eventuellt användande av kontrollerna på ratten.

    1. Hur tar jag reda på om knapparna på ratten + mic är "inkopplade" alltså förberett för handsfree?

    2. Oavsett om knapparna kan användas eller inte, går det att koppla in någon eftermarknadslösning, typ Parrot till bilen som kan nyttja bilens högtalarsystem och justera ner ljudet automatiskt när det ringer?

    3. Tips på bra lösningar på handsfree som fungerar för alla märken?

    Tacksam för alla tips jag kan få, verkstan verkar ju inte direkt ha någon koll på detta.

  2. #2

    Re: Handsfree Saab 9-3 SC -08

    Kom igen, nån måste ju ha koll på detta?!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116

    Re: Handsfree Saab 9-3 SC -08

    Hej
    Hänger lite på om din bil är handsfree-förberedd, alltså har kablage från stereon, mick i taket o yttre antenn (obs alla bilar har hajfenan på taket men på bilar som ej är HF-förberedda sitter atrapp). Om bilen är HF-förberedd ser man antingen på A4-pappret med bilens beställda spec., ofta borttappat...? Annat enkelt sett är om bilen har pilotpkt, då detta ingår i paketet.

    Knapparna på ratten sitter där oavsett bilens spec, men dessa används bara om bilen har blåtand orginalmonterat från fabrik, det ser man i menysystemet enklast.

    Parrot är välfungerande och användarvänliga system. Om bilen är HF-förberedd är det enkelt att installera mha en adapterkabel anpassat till bilen o HF-systemet. Kontaktstycket (om finnes) sitter bakom sidopanelen på passagerarsidan. Skjut tillbaka pass.stolen i sitt bakersta läge, ta bort skruven som sitter i bakkant av sidostycket och dra det samma nedåt/bakåt så lossnar det enkelt. Sedan sitter kontakten tejpad i kabelhärvan strax ovanför, dolt av panelen som sitter över den du nu lossat.

    Använder själv sedan flera år Parrot Mk 6100 utan problem. Nöjd med systemet.

    Lycka till och behöver du ytterligare hjälp eller tips hur jag monterat i min 9-3:a bistår jag gärna med detta. Blev visst ett långt svar. /Morg

  4. #4

    Re: Handsfree Saab 9-3 SC -08

    Tack för svar!

    Väldigt oklart om dessa knappar och mic är inkopplade i mitt fall. Varken papper kvar och hittar ingen annan info. Kanske lättast att ta bort panelen för att se om det finns en ingång?

    En annan anledning till varför jag vill ha detta är för att enbart högtalarna i instrumentpanelen fungerar genom aux ingången! Ska det verkligen vara så? Verkar helt idiotiskt!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116

    Re: Handsfree Saab 9-3 SC -08

    Vad har bilen för utrustning? Har den bla elmanövrerade framstolar med minne i förarstolen för isf har den troligen pilotpkt o iomd HF-förberedelse. Aux-ingången ska fungera med "full" ljudbild, dvs alla högtalare. Däremot kommer du inte få bättre ljud om du tänkte använda handsfree för musikstreaming då denna inkoppling enbart sker i mono, här används bara högtalarna i instrumentbrädan.

Liknande ämnen

  1. Handsfree Saab 9-3 2007-11
    Av Ollesbror i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 23:07
  2. Handsfree i Saab 93
    Av Stenis49 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-02, 18:56
  3. Saab bluetooth handsfree 9-5
    Av B235R i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •