Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: AS2 extra slutsteg

  1. #1

    AS2 extra slutsteg

    Hejsan

    Har en Saab 9-5 2.3t -00 med AS2 ljussystemet och skulle vilja installera ett extra slutsteg för att driva två 10" basar. har läst en hel del men inte fått någon riktig klarhet. vet att det sitter ett orginalsteg till orginalhögtalarna.

    det jag måste göra är att skapa en lågnivå till det nya steget, hur gör jag det på bästa sätt? en adapter vet jag att jag behöver men vad för sort och vart exakt kopplas den in?

    Någon som har några tips?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98

    Re: AS2 extra slutsteg

    Citat Ursprungligen postat av saab 9-5 -00
    Hejsan

    Har en Saab 9-5 2.3t -00 med AS2 ljussystemet och skulle vilja installera ett extra slutsteg för att driva två 10" basar. har läst en hel del men inte fått någon riktig klarhet. vet att det sitter ett orginalsteg till orginalhögtalarna.

    det jag måste göra är att skapa en lågnivå till det nya steget, hur gör jag det på bästa sätt? en adapter vet jag att jag behöver men vad för sort och vart exakt kopplas den in?

    Någon som har några tips?
    Kolla här.
    http://www.backesljud.se/produkter_visa ... e_no=SAAB2
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

  3. #3

    Re: AS2 extra slutsteg

    för Saab 9-5 AS1, jag har AS2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: AS2 extra slutsteg

    Det finns för AS2 också om du letar lite på backes. Tänk på att du inte får ut line signal i rca kontakterna med backes adapter, utan balanserad signal så du måste omvandla den balanserade signalen till vanlig line signal. Smidigast gör man det med två Jordisoleringstransformatorer ex. FGA-40 från ELFA (bestnr 56-624-0. Biltema har nån variant men den måste du öppna och se till så att de bägge kanalerna inte delar samma jord, i så fall måste du separera dem. Titta i http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head där står det mesta som du behöver veta.

    mvh

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  5. #5

    Re: AS2 extra slutsteg

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Det finns för AS2 också om du letar lite på backes. Tänk på att du inte får ut line signal i rca kontakterna med backes adapter, utan balanserad signal så du måste omvandla den balanserade signalen till vanlig line signal. Smidigast gör man det med två Jordisoleringstransformatorer ex. FGA-40 från ELFA (bestnr 56-624-0. Biltema har nån variant men den måste du öppna och se till så att de bägge kanalerna inte delar samma jord, i så fall måste du separera dem. Titta i http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head där står det mesta som du behöver veta.

    mvh

    Tommy
    tack för svar.

    denna adapter tänkte jag köpa: http://backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=SAAB3.
    måste en sådan transformator användas? kopplas den i så fall i serie med adaptern och rca kabeln?

    MVH

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: AS2 extra slutsteg

    Hej

    Ja, du måste använda två st transformatorer för att få en "vanlig" signal igen. Dessa kopplas i serie på respektive kanal efter backes adapter, på rca kontakterna. Förstår inte vad Saabs tekniker tänkte på när de använde sig av balanserade signaler mellan stereon och slutsteget, snacka om att krångla till saker och ting. Nästan alla andra biltillverkare kör vanliga signaler och det funkar hur bra som helst.

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  7. #7

    Re: AS2 extra slutsteg

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Hej

    Ja, du måste använda två st transformatorer för att få en "vanlig" signal igen. Dessa kopplas i serie på respektive kanal efter backes adapter, på rca kontakterna. Förstår inte vad Saabs tekniker tänkte på när de använde sig av balanserade signaler mellan stereon och slutsteget, snacka om att krångla till saker och ting. Nästan alla andra biltillverkare kör vanliga signaler och det funkar hur bra som helst.

    Tommy
    adaptern ger ut två signaler men jag behöver bara använda en kanal till mitt slutsteg behver jag två transformatorer då? eller menar du att jag ska använda två st på varje kanal? vart kopplar jag in backes adapter?

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: AS2 extra slutsteg

    Hej

    Ska du bara använda en kanal så räcker det med en trafo. Du kopplar backes adapter på ISO kontakten bakom stereon. Du får plugga ur den kontakten som går från huvudenheten till slutsteget (se länken som jag gav tidigare) och plugga in adaptern där , det ger sig självt. Sen är det bara att koppla in trafon på någon av kanalerna ut från adaptern. Det är jävligt trångt där bak så ta bort SID och AC displayerna först. Glöm inte att dra nån krympslang över de rca kontakter du inte använder så det inte blir nån kortis mellan dem eller med chassiet. Det är väldigt många som blivit förvånade/förbannade när de kopplat in backes adapter och trott att det som kommer ut är "vanliga" line signaler och försökt att koppla in dessa direkt på ett slutsteg, EJ att rekommendera.

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  9. #9

    Re: AS2 extra slutsteg

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Hej

    Ska du bara använda en kanal så räcker det med en trafo. Du kopplar backes adapter på ISO kontakten bakom stereon. Du får plugga ur den kontakten som går från huvudenheten till slutsteget (se länken som jag gav tidigare) och plugga in adaptern där , det ger sig självt. Sen är det bara att koppla in trafon på någon av kanalerna ut från adaptern. Det är jävligt trångt där bak så ta bort SID och AC displayerna först. Glöm inte att dra nån krympslang över de rca kontakter du inte använder så det inte blir nån kortis mellan dem eller med chassiet. Det är väldigt många som blivit förvånade/förbannade när de kopplat in backes adapter och trott att det som kommer ut är "vanliga" line signaler och försökt att koppla in dessa direkt på ett slutsteg, EJ att rekommendera.

    Tommy
    Jag har tagit ut stereon och då sitter tre stycken kontakter ihop monterade i ramen som huvudenheten sitter i. så när jag drar ur stereon så följer inga kablar med ut. förstår inte hur
    backes adapter ska kopplas in när dessa tre sitter ihop och vilken av dessa ska jag koppla på adaptern på?

  10. #10

    Re: AS2 extra slutsteg

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Det finns för AS2 också om du letar lite på backes. Tänk på att du inte får ut line signal i rca kontakterna med backes adapter, utan balanserad signal så du måste omvandla den balanserade signalen till vanlig line signal. Smidigast gör man det med två Jordisoleringstransformatorer ex. FGA-40 från ELFA (bestnr 56-624-0. Biltema har nån variant men den måste du öppna och se till så att de bägge kanalerna inte delar samma jord, i så fall måste du separera dem. Titta i http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head där står det mesta som du behöver veta.

    mvh

    Tommy
    Så FGA-40 från ELFA har inte delad jord?

  11. #11

    Re: AS2 extra slutsteg

    någon som vet vilken Jordisoleringstransformatorer som passar sig bäst och har separata jordningar?

    tacksam för svar

Liknande ämnen

  1. Problem med extra slutsteg
    Av Thomas20160203 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 20:04
  2. Extra slutsteg i 9-3ss
    Av w_e_s_s_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 09:02
  3. As1 med extra slutsteg
    Av mansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 23:01
  4. AS2 och ett extra slutsteg
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •