Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ny stereo med problem

  1. #1

    Ny stereo med problem

    Hej

    Jag tog bort min Saab original stereo. Men min nya stereo uppför sig konstigt. Skivan hackar och när man stänger stereon så stannar enheten öppen som när man ska ta ut cd. Vad kan vara felet?

    SAAB 900 II 2,3i -95

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ny stereo med problem

    stereon?

  3. #3

    Re: Ny stereo med problem

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    stereon?

    Ja
    SAAB 900 II 2,3i -95

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Ny stereo med problem

    Det var alltså stereon som kass? Då är ju allt gott och väl, förutom att du får ha den utbytt. Jag antar att du har garanti på den om det är en ny stereo...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5

    Re: Ny stereo med problem

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Det var alltså stereon som kass? Då är ju allt gott och väl, förutom att du får ha den utbytt. Jag antar att du har garanti på den om det är en ny stereo...
    Stereon fungerade perfekt i min gamla bil (Volvo 745). Tog bara ut den och monterade i min Saab.
    SAAB 900 II 2,3i -95

  6. #6

    Re: Ny stereo med problem

    Är det kanske någon sladd som sitter på annan plats?
    SAAB 900 II 2,3i -95

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Ny stereo med problem

    Tror nånting hänt med stereon, testa den i en annan bil igen..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Ny stereo med problem

    Öhh. När StefanM frågar om det kanske skulle kunna vara själva stereon som är problemet, så blir svaret "Ja". Sedan är det plötsligt inte det...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Ny stereo med problem

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Öhh. När StefanM frågar om det kanske skulle kunna vara själva stereon som är problemet, så blir svaret "Ja". Sedan är det plötsligt inte det...
    Fast det var nog inte så han menade... även om det såg så ut.

    Måste vara stereon, är den igång så har den ju ström där den ska ha, och då kan det inte kopplas på så många andra sätt.
    Att den hackar kan knappast ha med inkopplingen att göra.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Ny stereo med problem

    Fast det var nog inte så han menade... även om det såg så ut.


    Nähä. Vad skulle han då menat?

    Det är ju enda sättet jag kan tolka det på. TS sista ord är "Vad kan vara felet?" Om han då svarar "stereon?" så måste det väl betyda att han ifrågasätter om det kan vara själva stereon som inte fungerar. Eller är det jag som är helt koko?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ny stereo med problem

    ja jag svarade naturligtvis bara på frågan..........

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ny stereo med problem

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Måste vara stereon, är den igång så har den ju ström där den ska ha, och då kan det inte kopplas på så många andra sätt.
    Att den hackar kan knappast ha med inkopplingen att göra.
    Nja. Det är ju ganska vanligt att man får kasta om kablarna till stereon för tändning och batteri mellan olika biltillverkare och olika stereotillverkare då de inte verkar kunna enas om vad som är vad i iso-kontakten. Många tillverkare har ju rent av omkopplingsbara kablar för tändning/minneskabeln i adapterkablaget. Så riktigt sant att "om den är igång så har den ström där den ska ha" är det inte. Den kan ha ström så att den går igång men t ex tappar minnet om man stänger av bilen eller att den inte reagerar rätt (stänger av sig själv) när man stänger av bilen.

    Men att skivan hackar borde inte ha att göra med inkopplingen, det är ju helt sant.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13

    Re: Ny stereo med problem

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Måste vara stereon, är den igång så har den ju ström där den ska ha, och då kan det inte kopplas på så många andra sätt.
    Att den hackar kan knappast ha med inkopplingen att göra.
    Nja. Det är ju ganska vanligt att man får kasta om kablarna till stereon för tändning och batteri mellan olika biltillverkare och olika stereotillverkare då de inte verkar kunna enas om vad som är vad i iso-kontakten. Många tillverkare har ju rent av omkopplingsbara kablar för tändning/minneskabeln i adapterkablaget. Så riktigt sant att "om den är igång så har den ström där den ska ha" är det inte. Den kan ha ström så att den går igång men t ex tappar minnet om man stänger av bilen eller att den inte reagerar rätt (stänger av sig själv) när man stänger av bilen.

    Men att skivan hackar borde inte ha att göra med inkopplingen, det är ju helt sant.
    Den startar och stänger som den ska. De att den blev tyst hade med att en kabel låg och kortslöt.

    DVD/CD inmatningen går fortfarande ner hela tiden så man måste ändra den varje gång man startar bilen eller byter DVD/CD.
    SAAB 900 II 2,3i -95

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Ny stereo med problem

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Nja. Det är ju ganska vanligt att man får kasta om kablarna till stereon för tändning och batteri mellan olika biltillverkare och olika stereotillverkare då de inte verkar kunna enas om vad som är vad i iso-kontakten. Många tillverkare har ju rent av omkopplingsbara kablar för tändning/minneskabeln i adapterkablaget. Så riktigt sant att "om den är igång så har den ström där den ska ha" är det inte. Den kan ha ström så att den går igång men t ex tappar minnet om man stänger av bilen eller att den inte reagerar rätt (stänger av sig själv) när man stänger av bilen.

    Men att skivan hackar borde inte ha att göra med inkopplingen, det är ju helt sant.
    Jo... Sant... Jag menade mest just att den hackar inte kan ha med det att göra.

    Citat Ursprungligen postat av mrsniper
    Den startar och stänger som den ska. De att den blev tyst hade med att en kabel låg och kortslöt.

    DVD/CD inmatningen går fortfarande ner hela tiden så man måste ändra den varje gång man startar bilen eller byter DVD/CD.
    Ärligt tala är jag lite osäker på vad du menar med att inmatningen går ner, men det kan ju ha att göra med att den tappar minnet om konstant/tändningsmatningen sitter fel.
    Jag hade ingen aning om att detta kunde skilja i ISO kontakter, jag har aldrig varit med om att det inte stämmer, men om det nu är så så kan felet mycket väl vara där.
    På stereoapparater brukar det finnas ett litet schema på stiften, kolla där och mär i kontakten var du har vad.

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ny stereo med problem

    Angående det där med att koppla om kablar, för att förklara lite tydligare lånar jag en bild från ett annat forum:

    http://www.avforums.com/forums/attac...essadaptor.jpg

    Där i syns tydligt att adapterkablaget till stereon har stifthylsor så man kan koppla om gul och röd kabel om det behövs (eller rent av koppla ihop röd + gul så att stereon inte påverkas av tändningsnyckeln utan är på ända till man stänger av den för hand). Har du sådant adapterkablage så kan du ju enkelt testa om det blir någon skillnad genom att byta plats på dom två kablarna (gul och röd, byt inte plats på några andra kablar än de). Vet att åtminstone Sony, Pioneer och Alpine brukar köra med den typen av omkopplingsbara kablage. Vad du har för stereo vet jag inte så törs inte svara på hur det är på din.

    Har du inte ett sådant kablage så får du nog göra som Ralle76 föreslår och mäta upp vilken av kablarna som sitter var i iso-kablaget i bilen och kolla om stereon har ett kopplingsschema som talar om vilket stift i iso-kontakten på stereon som ska ha konstantström och tändningsstyrd ström.

    Citat Ursprungligen postat av mrsniper
    Den startar och stänger som den ska. De att den blev tyst hade med att en kabel låg och kortslöt.
    Ouch. Var det en högtalarkabel eller ngn annan kabel? Det kan ju vara så illa att stereon tog skada av det äventyret... Har du haft möjlighet att testa den i den bilen den kom från och se om den funkar normalt där?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16

    Re: Ny stereo med problem (Löst)

    Hej

    Jag har löst problemet. Jag tryckte i "reset" på stereon...
    SAAB 900 II 2,3i -95

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Ny stereo med problem

    Så enkelt det kan vara ibland

Liknande ämnen

  1. Stereo CD problem 9-5 -98
    Av |-Leo-| i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 19:30
  2. Problem men AS3 stereo
    Av Pep_sjoberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 18:43
  3. Stereo problem..
    Av puttep i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 12:42
  4. Problem med AS2 stereo...
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:44
  5. Problem med stereo
    Av Xrekses i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •