Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Okej vad har hänt nu då..?Motorvärmare 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    481

    Okej vad har hänt nu då..?Motorvärmare 9-5

    Stoppade i motorvärmarekabeln idag på jobbet och kupevärmaren startar så fint.. men efter en liten stund smäller det till och och vippsäkringen i elskåpet löser ut..Glad i hågen viker jag upp den igen med inget händer..Vad kan ha hänt finns det nån säkring i bilen som kan ha gått?Är en DEFA om det är nån skillnad..och bilen i signatur..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Okej vad har hänt nu då..?Motorvärmare 9-5

    Nej det finns ingen säkring i bilen (eller det skulle vara om själva värmarelementet el. kupéfläkten har en inbyggd säkring men jag tror inte det), och hade bilens säkring gått hade inte den i stolpen gjort det...

    Antingen är det kortis någonstans men då borde säkringen gått omedelbart, eller så lastar du uttaget för mycket, har du både motorvärmare och kupéfläkt eller bara motorvärmare? en motorvärmare brukar vara runt 600w, en kupéfläkt kan variera ganska mycket men runt 1500w är inte ovanligt och i så fall är man rätt nära vad en 10A säkring fixar. Vad är det för märkström på säkringen? vad är den ev. kupéfläkten märkt med för effekt? är den lite större, säg 1900w, så räcker inte riktigt en 10A säkring. Kanske går det att ställa ett lägre effektläge på kupéfläkten?

    Delar du säkringen med bilgrannen måste det givetvis tas med i beräkningen också...

    /U

    EDIT: eller jag kanske missuppfattade dig, när du flippade upp säkringen, föll den igen eller stannade den uppe men utan att motorvärmare / fläkt gick igång?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    481

    Re: Okej vad har hänt nu då..?Motorvärmare 9-5

    Jajo jag har både motor och kupevärmare och den var igång en liten stund innan det small..Delar för tillfället inte med nån annan på den stolpen...Japp jag vippade upp den och gick inte igen men det händer inget åtminstone inte i kupevärmaren..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Okej vad har hänt nu då..?Motorvärmare 9-5

    Ok, i så fall skulle jag mäta spänningen inne i kupéuttaget (utan fläkt ikopplad).

    Jag vet inte hur du gjorde igår, lät du sladden sitta i efter att fläkten slutade gå? i så fall, verkade det som att motorvärmaren funkade?

    Om du har spänning fram är väl gissningen att kupéfläkten brann upp för dig, visst kan det vara värt att leta efter en säkring i den men jag har inte sett någon på de fläktar jag har haft.

    Om du inte hittar någon säkring gissar jag att det knappast finns ekonomi i att laga en sån fläkt (om man inte ger sig på det själv och värderar sin tid lågt) så då blir det väl ett besök till ex. classe som har ett vettigt pris på termini 1350 (om man bestämt vill ha Defa), själv var jag på jula som har ännu bättre pris på den men den var slut (och är på de flesta butiker, kanske ska de sluta med den) och jag gick, något motvilligt, hem med deras eget märke, och hittills har den funkat alldeles utmärkt.

    /U

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    481

    Re: Okej vad har hänt nu då..?Motorvärmare 9-5

    Verkar som att det inte hänt nått alls då jag ikväll provade ett uttag hemma och då gick kupevärmaren igång så fint..Måste hänt nått i uttaget på jobbet..får kolla det i morron..Tack för hjälpen och synpunkter..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

Liknande ämnen

  1. Okej pris för bromsbyte?
    Av Hbn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 18:00
  2. Okej att gå ner i däckstorlek?
    Av Marwen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 02:29
  3. Griffinmotorerna är dom okej?
    Av Androw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 15:52
  4. Okej, vad är det för fel på priset?
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 00:10
  5. Är den här turbon okej ?
    Av Tobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •