Sådär ja. Nu funkar skiten som den ska igen. Ska försöka förklara genom text, bild och även film:

Började att demontera spegeln. Vek då hela backspegeln framåt. Spegeln sitter fast med en fjäder som man når om man lyfter lite lätt på spegelglaset. Fjädern kan man sen kroka av ed en mejsel. Jag använde kryssmejsel så jag kunde lyfta och styra i sidled samtidigt. Detta gick inte med en spårmejsel.

Spegel med låst fjäder:


Spegel med öppen fjäder:


Sen drog jag bara oss spegelglaset.
Ser ut såhär då:


Lossade kontakterna till spegel. 2st kablar med stift, och 1st med kontakt.
Sen skruvade jag bort motorn som styr spegeln.
Med motor:


Utan motor:


Därefter ser man flärparna som man släpper för att få bort kåpan. 4st flärpar.
Insidan av kåpan ser ut såhär:

Man ser hur dom sitter när man väl lossat motorn.

Lossade sedan 4st skruvar som håller sargen. Kan säga att motorn sitter med 3st små torx och sargen med vanliga krysskruvar.
Rensat ser det ut såhär. Ingen vacker syn:

Skitigt, men inget som ärgat fast eller skadat.

Fortsatte med att rengöra ordentligt runt axeln som spegel roterar runt. Använde en platt fil, samt stålborste. Undvek att använda trycklyft. Har lärt mig att man lätt blåser in skit längre in i mekaniken. Därefter sprutade jag rejält med smörjmedel. Använde en PTFE olja. Anledningen till just den oljan var att jag inte hade någon annan. Men den är till för långvarigt skydd där mekaniska delar rör sig. Så det blir nog bra.
Tänkte lägga in lite filmer oxå, men eftersom jag aldrig gjort det innan så kanske det tar ett tag innan jag lyckas. Ni får hålla till godo med bilderna så länge. Återkommer med filmer där man tydligt ser hur spegel roterar runt axeln.
Nu får man bara se hur länge det håller. Men det skadar nog inte att rengöra rejält ibland. Rejält smutsigt under kåpan, så det var väl inte så konstigt att saker kärvar.
Hoppas detta hjälper någon iaf.
Mvh/Stoffe