Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Problem med infällbara backspeglar NG9-3 -07

  1. #1

    Problem med infällbara backspeglar NG9-3 -07

    Halloj!

    Någon som har eller haft problem med de automatiskt infällbara backspeglarna på er SAAB 9-3? Skulle fälla ut mina speglar idag, så gissa om jag vart paff när min vänstra bara fortsatte förbi där den ska stanna tills att den nästan pekade rakt fram. Fällde in dom igen, tänkte att det var nått temporärt, men nix samma fel gång på gång. Vad är det som kan ha pajat och går det att laga eller måste man köpa ny spegel?? Vart tvungen att dra ut kontakten för den, annars så fladdrar den iväg varje gång jag ska köra iväg, eftersom den automatiska utfällningen går igång vid 30 km/h.

    Någon? Mycket tacksan för hjälp hur ni löst era problem med detta.

    Är det kanske någon som har en sådan fin sprängskiss som man ser lite var stans på forumet, men på backspeglar som man skulle kunna få?
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Jag hade samma problem med mina speglar, och det står faktiskt nämnt i instruktionsboken (iaf för 9-5:an) hur man skall göra.

    Du skall bara fälla in och ut speglarna några gånger, så hittar den själv rätt läge. På min krävdes det kanske 20 infällningar innan det blev perfekt.

  3. #3

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Hej,

    jo då allt detta är testat. har nu plockat isär hela spegeln, visade sig att en vit på motorn var helt av, dvs. den spärren som gör att den ska stanna rätt.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Lånar tråden igen!

    Jag var kanske för kaxig, för nu har mina högra spegel börjat strula igen och nu hjälper inga elektriska in och utfällningar.

    Symptomen är de samma: Vid utfällning stannar inte spegeln utan fortsätter förbi tills spegelglaset står utåt. När man vrider spegeln manuellt känner man två distinkta klick, problemet verkar vara att de två klicken är helt ur fas med hur spegeln skall stå.

    - Finns det något tricks att ställa in spegeln (det känns inte som något är trasigt)
    - Finns det något sätt att koppla ur elspeglarna helt? Säkringen till speglarna går till en massa annat också, så det går inte bara att rycka ur den.

    Får nog säga att de infällade speglarna är den funktion jag använder minst (typ enbart när jag tvättar bilen). De få gångerna kan jag lika gärna går ur bilen och fälla in manuellt.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Finns en sladd som går till speglarna men den lär ju styra allt som har med spegeln att göra...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Fast klipper man den åker väl även eluppvärmningen och möjligheten att styra spegelglaset?

    Jag fällde in båda speglarna manuellt idag (bilen helt avstängd). Nu funkar inte infällningen på någon sida längre

    Jag är rätt säker på att det inte är något mekaniskt fel på speglarna, det gäller bara att lära dem vad som är rätt och fel. Jag ger fullständigt fanken i infällningsfunktionen, problemet är bara att speglarna nu ställer sej åt helskotta så fort man vrider om tändningslåset...

    Finns det någon vänlig själ som jag ge tips på hur man kan få det att fungera igen?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    10

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Jag "fixade" nyligen en 9-3 SC -08 med liknande problem.
    Det är motorn i spegeln ihop med styrdonet som känner av ett när utfällt läge är nått (om jag inte är felunderrättad).
    På denna -08 var det utfällda läget inte så distinkt (=lite glappigt) så spegeln fortsatte rakt förbi.

    Min snabbfix på detta var att låta motorn fälla ut spegeln och sedan bromsa den med handen när den är i rätt läge.
    Sedan är det bara att lossa glaset och den lackade kåpan på spegeln.
    Där innanför (på framsidan) sitter en kontakt till just den motor som sköter in och utfällning av spegeln.
    Dra isär kontakterna, isolera dem så inte fukt kommer in i kontakterna och skruva ihop spegeln igen.
    Allt annat fungerar utom in och utfälling nu.
    Lite "quick and dirty", men i detta fall var det antingen en snabbfix eller en ny spegel som är dyr!

    /Martin
    If it´s not fast, it´s not worth driving!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Det låter som lösningen på mitt problem! Tack så mycket för ditt svar!

    För säkerhets skull: är det bara att dra av glaset och kåpan, eller skall man ha någon speciell teknik eller verktyg? (bäst att fråga då jag sannerligen inte är någon mästare på att meka)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    10
    Ok, ska försöka ge dig detaljerad beskrivning om hur du ska göra.
    Lossa glaset som bilden visar. Kan vara lite trixigt, men inte omöjligt ;-)

    Lossa därefter den lackade kåpan enligt bilden.
    Jag har för mig att jag också skruvade bort hållaren för glaset för att komma åt bättre.


    Edit: Skärmdumpar från WIS/EPC ej tillåtna pga. copyright
    If it´s not fast, it´s not worth driving!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Vad skall man säga! Helt lysande!



    Skall ge mej på detta så fort det blir ljust. Det är hyggligt irriterande att behöva gå ur bilen och dra tillbaka spegeln efter varje gång man vrider om tändningen..

  11. #11

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Hej !

    Ok detta var många bra förslag, dock så gjorde jag en ännu enklare sak idag. Jag har typ alla funktioner som finns att ha på en backspegel. El infällbar (som strular) Minne, eluppvärmd, automatiskt avbländbar, elstyrd mm. Det jag gjorde var just att stanna den med lite våld till det att den satt rätt utfällt läge. Sen så öppnade jag upp den lilla plastdelen som sitter på insidan av dörren, dvs. där vart själva styrknapparna sitter för styrningen. På insidan fann jag två rundaktiga kontakter, en grå (den övre) samt en svart (den nedre). Drog ut den övre grå och det gjorde susen, allt fungerar inkl styrning, minne, uppvärming mm, det som slutade att fungera utöver elektriska in o utfällningen var tyvärr den automatiska avbländningen. Men denna lösning tog inte mer än 5 min att göra. Sen så hade jag bilen inne på SAAB, det kostar ca 4000 kr att få en ny backspegel med arbete. DOCK så kan man vilja betala vad man vill, dessa speglar går inte att få tag på just nu tyvärr, om dom ens kommer att finnas någonsin mer
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Ouch

    Den lösningen hade varit betydligt bättre än den jag påbörjade idag. Min spegel var bara en seg aluminiumgröt. Inte underligt att infällningsfunktionen har ballat ur. Av de fyra torxskruvarna var det bara en som kunde skruvas ur. De andra hade förenats med det de var inskruvade i.

    Bilen är från 2007... Så dålig kvalitet har väl inte ens Kia? Fy fan vad det ser ut. Se bild nedan för korrosion och kontaktstycket som skall koppas ur för att slippa infällningsfunktionen.


  13. #13

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Men herre gud, är det sant?? Då vågar man ju inte ens pilla vidare med min om jag nu skulle vilja försöka koppla ur endast infällningen Har ju en -07a jag med, hjälp!! Du skriver KIA, det är ju knappt Lada som har så taskig kvalité...

    Ja sen att få tag på en ny med rätt funktionalitet på SAAB är ju nästintill omöjligt, och på Bildelsbasen finns det knappt några heller... inte undra på

    Så vad ska du göra nu då? Får du ihop allt igen?
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Jodå, jag fick ihop speglen igen men den sitter bara ihop med en skruv.... Vi får se hur länge det håller.

    Aluminium är mjukt så jag antar att man skulle kunna borra med finaste borret och skruva in en träskruv?

    Kvaliteten är ju helt urusel för att vara på en bil som kostade 350.000 för mindre än fem år sen.

  15. #15

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Fasiken vad illa, du skulle kunna blanda in plastic padding elle nått och borra nya hål samt gänga?

    OK, lyckades att få tag på en backspegel via Bildelsbasen för 1750 kr, från en 09:a som gått 1250 mil. Får se hur bra den ser ut. Finns inte många bilar som kvaddas med den kombinationen som jag har

    Så kommer vi till följande, fick fel backspegel!!! Var inte elinfällbar som det var sagt Bara att skicka tillbaka den igen, suck!
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Och idag hände detta även mig. Skulle egentligen bara testa om funktionen fortfarande funka, och när spegeln skulle fällas ut så fortsatte den bara. Testade att hålla kvar den i någorlunda rätt läge, men den känns helt sladdrig och lös när den väl har stannat. Den vill heller inte stanna kvar i det läget när man kör iväg. Som sagt tidigare i tråden så viker den fram sig vid 30km/h.
    Ska skruva isär och kika lite imorn.
    Någon som löst detta tro?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  17. #17

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Jag löste det genom at köpa en bättre begagnad spegel från Bildesbasen fö 1700 kr Ska skruva isär den trasiga spegeln inom kort för att se hur den är uppbyggd, se om det går att fixa på något sätt. Återkommer när det är gjort.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398
    Ja det kanske dyker upp någon som passar. Jag har en sån där fullsmetad variant. Infällbar, avbländbar, el, el, el.
    Tänkte kika, putsa och smörja lite och se om man inte kan lösa detta utan att behöva byta. Har verkligen ingen aning om varför den stannar, men hittar man felet går det förhoppningsvis att laga.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  19. #19

    Re: Infällbara backspeglar på SAAB 9-3 -07

    Jo precis, det har jag med... typ allt man kan trycka in i den. Men jag hittade den slutligen, det var inte lätt men det löste sig. Tråkiga med det jag ser är att hela mekaniska delen för infällningen är så väldigt inkapslad, så det lär inte vara helt lätt. Men vi får se hur det går.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398
    Jobbigt. Har ingen aning än hur det ser ut under skalet. Bilden som visas tidigare i tråden ser inge skoj ut alls. Men med min vanliga tur så blir jag inte förvånad om allt är ihoprostat/ärgat.
    Have you ever seen horses pushing?!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •