Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: Problem med infällbara backspeglar NG9-3 -07

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Hmm.. Nu då jag åkte iväg hade jag vridit in den lite (typ 1 cm) och jag såg att den hoppade till sitt rätta läge då det började gå över 30 km/h, men den reagerar fortfarande inte på knapparna... Men det finns iaf ström till motorn!

    Ska undersöka mer senare nästa vecka då jag har tillgång till garage.

  2. #42
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Tittade på bilderna ovan, det ser lätt ut, men hur försiktig bör man vara så man inte saboterar
    tex spegeln eller liknande vid demontering samt montering?
    Ska demontera dem, för att få bort kåpan då det ska lackeras om?!
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  3. #43
    För att få bort kåpan måste du ta bort spegelglaset för att komma åt att trycka in "flärparna" som gör så att kåpan sitter fast i "metallstommen". När jag gjorde "uppsmörjningen" av speglarna så hade jag köpt nya spegelglas som jag skulle byta till då mina gamla blivit mörka och suddiga. Så jag behövde inte vara jätterädd om glaset och första gick faktiskt sönder men jag var rätt våldsam också... Men vet man hur man ska göra så är det inga problem och bara man är lite försiktig. Du ska alltså trycka ihop fjädern på baksidan av glaset så den lossnar från sitt fäste:


    För att komma åt fjädern så för du spegeln max åt ena sidan och sedan använder du en stjärnskruvmejsel för att styra änden på ena "piggen" uppåt eller nedåt. Fjädern ska dras ihop så ha koll på vilken "pigg" du för upp eller ner. Och så här ska fjädern se ut när den lossnat från sitt fäste och glaset kan plockas bort:

    Har du bara lite tålamod så får du loss den till slut.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Nu plötsligt funkar de som de ska igen utan att jag gjort något. Har fällt ut och in dem minst 30 gånger idag utan att de krånglat. Jag fattar noll.

    Vänster är dock lite trögare än högra. Kommer man åt att spruta WD-40 eller motsvarande i mekanismen utan att ta isär hela skiten?

  5. #45
    Skönt!
    du kommer åt, men inte lika bra som när de är isärplockade, använd det tunna röret så kommer då åt bättre.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528

    Spegeln fälls inte in

    Har en 9-3ss 08:a och har nu fått problem med min ena bakspegel som inte vill fällas in. Har läst att man kan smörja upp dem. Men med vadå vanlig WD40? Och i så fall måste jag demontera spegeln för att rengöra eller kan man göra de på plats? Jag tycker inte jag hör någon motor ifrån spegeln heller kan de vara den som gått eller?
    Ng 9-3ss 2.0t

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    104
    Medlem#
    9095
    Lyssnar gärna lite på denna tråden också.. Har samma problem med min 9-5 -07..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Måste bara fråga har du haft problem med speglarna när de blir riktigt kallt eller riktigt varmt?

    Mvh

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    104
    Medlem#
    9095
    Jag har problem hela tiden! De rör sig varken när det är varmt eller kallt, så med största sannolikt har de väl kärvat ihop, men jag hoppas att det finns en räddning för dem! Varit så sedan jag köpte bilen för ett år sedan. Då rörde den ena sig någorlunda, men nu har den också lagt av..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    På 9-5 så är det mer vanligt att de inte funkar än att det funkar.
    Ibland kan man med smörja få dem att fungera ett tag men dessvärre verkar problemet komma tillbaks igen.
    Lösningen att köpa nya kostar runt 6000:- plus arbete när jag fick mina bytta på goodwill/garanti.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #51
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    På min -07'a inträffar det ibland att högersidan inte fälls ut.

    Någon som vet vad det är som kärvar/fallerar så man kanske kan vara lite proaktiv för att slippa mer problem?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Har samma problem med min 9-3a, har tagit ned o smörjt upp bakspegeln, när jag klickar på knappen hörs inte ett ljud från vänster backspegel. Finns det någon säkring eller behöver man "återaktivera" funktionen?

    Marz

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Hade samma på min, inte ett ljud från den. Jag böjde den för hand lite och började köra så hoppade den till och gick till sitt rätta läge. Efter det har den fungerat bra.

  14. #54
    Har inte testat detta men det verkar verkligen lovande. Kika på den här länken: http://www.saabsunited.com/2014/04/t...ors-fault.html

    Det verkar som att man kan koppla ur den enda kabeln som styr motorn för infällningen istället för att rycka ur hela kabeln och tappa avbländningen. Ska testa detta senare eller i helgen. Funkar det så är det ju toppen!!

  15. #55
    DET FUNKADE!!

    Det var dock en blå och lila kabel och satt i nummer 8 som styr motorn. Dra ur den å koppla in den gråa kontakten igen, så fälls inte spegeln in eller ut. Funktioner som uppvärmning, minne o allt annat fungerar. Återstår att se ikväll om avbländningen fungerar

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Har felsökt min 9-3a lite, det visar sig att motorn fungerar när man lägger ström på den, det finns spänning upp till motorn men när man klickar på knappen för att fälla in backspegeln så jordas det inte som det ska och backspegeln fälls inte in. Mätte upp hur det fungerade på den andra fungerande backspegeln, vad det verkar så ligger det spänning på båda stiften i kablaget som går till elmotorn, alltså +12 på ena stiftet och +12 på andra, när man sedan klickar på infällning jordas ett av stiften beroende på om man ska fälla in eller fälla ut backspegeln. Det luriga med min icke fungerade backspegel är att när jag ska fälla in spegeln så jordas det inte. Vad är det som kan vara fel, ser ju ändå att det ligger +12,+12 på stiften, har styrdonet gett sig?

    Någon som har sprängskiss på var det sitter?

    Marz

  17. #57
    Citat Ursprungligen postat av Marz Visa inlägg
    Någon som har sprängskiss på var det sitter?
    Du ser den utan att ta isär dörren.
    Styrdonet som styr funktioner i en ng9-3:as dörrar är modulen som har knappar för fönsterhissarna, alltså ett styrdon per dörr.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Okey! Borde jag kunna sno den modulen från vilken senare 9-3 som helst för att testa med?

    Marz

  19. #59
    Jag tror det. Den måste i alla fall vara från samma dörr för att passa. Vet dock inte om den måste programmeras beroende på vilken typ av backspegel som är monterad.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Borde fungera från min mors och fars 9-3a -08 med samma setup som jag har då, avbländning, infällbara och avfrostning. Ska testa detta.

    Marz

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •